2021-11-11

11 különböző raktározási ötlet webshopoknak

Ha webshopod van, vagy főként ha a beindításán dolgozol, nagy eséllyel a raktározás kérdésköre is felmerül. Ez a terület elképesztően gyorsan fejlődik: egyre több technológiai újdonság jön ki, illetve egyre több lehetőség közül választhatsz.

De mi is az a webshop logisztika? Miért fontos a megfelelő raktározás kiválasztása, és mik lehetnek az előnyei?

Hogyan épülnek fel a logisztikai szolgáltatások, és milyen lehetőségek állnak rendelkezésedre?

Ha pedig raktározás: mégis milyen raktártípusokat ismerünk? Nem utolsósorban pedig hogyan válassz a temérdek alternatíva közül?

Raktározási gyorstalpalónkban ezekre a kérdésekre keressük a választ.

Mi az a webshop logisztika?

Egy webáruház esetén elképesztően fontos a megfelelő logisztika. A jól működő rendszer rengeteget segíthet a vevők kiszolgálásában, az ügyfélelégedettség növelésében, nem utolsó sorban pedig a tulajdonos ideje és energiája is más fókuszt kaphat.

Ezek tulajdonosként fontos szempontok lehetnek. De mi is az a webshop logisztika?

A webshop beindulása, valamint a rendelések beérkezése után számos logisztikai folyamat megy végbe, mire egy elégedett vásárló lesz a lánc végén.

Lássuk, mik a lehetőségeid:

  1. Egy dropshipping kereskedői felületen keresztül értékesíted a termékeket, amely a folyamatok sikerességéért felelős, valamint intézi a rendeléssel kapcsolatos teendőket. A te dolgod a termékek eladása az oldalon;

  2. Te vagy a munkavállalóid felelnek a rendelésekért és az azt követő logisztikai folyamatokért is, ennek növekedése folyamatos;

  3. Lehetőséged van együttműködni egy teljeskörű, kiszervezett logisztikai szolgáltatást nyújtó fulfillment céggel, amely raktározza és ki is szállítja a termékeidet.

Tehát a webshop logisztika azokat a feladatokat és folyamatot foglalja magába, míg a vásárló rá nem kattint a fizetés gombra, és meg nem érkezik az otthonába a csomag.

Itthon is egyre több lehetőség áll rendelkezésedre ahhoz, hogy kiszervezd a folyamatok nagy részét.

A kiszervezett logisztikáról ebben a cikkben bővebben is olvashatsz.

Miért fontos a raktározás webshop esetén?

A webáruházad termékeivel neked is az a célod, hogy jó minőségben és hatékonyan eljuttasd a rendeléseket a vevőidhez. 

A raktár mérete, a beszerzések ciklusa pedig együtt meghatározza az árukészletet és a kiszállítás gyorsaságát.

Ezt nyilván egy jól átgondolt raktározási folyamat során lehet elérni. Hogy miért?

Amikor beérkezik egy rendelés, az teljes árukezelést kíván, ami eltér a klasszikus, offline értékesítéstől:

  • nagy számú tranzakció: egy frissen indult webshop is lebonyolíthat napi több tucat rendelést, ami akár napi több száz árucikk kezelését, előkészítését, csomagolását és kiszállítását jelentheti,

  • sebesség: a vásárlóid elvárják, hogy a megrendelt áru minél hamarabb megérkezzen, akár már a rendelést követően. Ez az áruk kezelésében is azonnali reakciót igényel,

  • pontosság: egy hagyományos üzletben látod és ellenőrizheted a megvásárolt termékeket. Ezzel szemben egy webáruházban - a tájékoztatás mellett - nagyon fontos, hogy fizikailag is azt szállítsd ki a vevő részére, amit megrendelt,

  • kedvező kiszállítás: a szállítási költségekkel csínján kell bánni, nem emelhetik meg nagyon az árakat, főként a kis értékű termékek esetén,

  • minőségi kiszállítás: a futárszolgálatok szerepe hatalmas, hiszen közvetlenül velük találkozik a vásárló: ha rossz tapasztalattal gazdagodik, elpártolhat a webáruháztól is,

  • nemzetközi lehetőségek: idegennyelvű online bolttal külföldi piacokat is megcélozhatsz: ebben kicsit nehezítő tényező a nemzetközi piacra is szállító szolgáltatók árképzése.

Ezekből a pontokból már láthatod, milyen összetett és sok feladattal terhelt folyamat a webshop logisztika: többek között ezért is érdemes átgondolni a kiszervezést.

Mik a raktározás előnyei?

Nem is lehet kérdés, hogy egy webshopnak szüksége van raktárra, amely, ahogy fentebb is írtuk, többféle módon is megoldható.

De miért is olyan fontos ez?

  • A raktározás lehetővé teszi, hogy gyorsan és hatékonyan kielégíthesd a vevőid igényeit: a raktárokban a legtöbb esetben komoly csapat dolgozik azon, hogy az áruk a lehető leggyorsabban, legbiztonságosabban eljussanak a vásárlóhoz. 

  • Csökkenthető annak kockázata, hogy sérült termékek érkezzenek a vevőhöz, illetve ellenőrizhető a készlet is: a törékeny csomagok mellett a strapabíróbbak is károsodhatnak, ha nincsenek megfelelő módon tárolva. Egy nagy, jól szervezett raktárban ennek esélye jóval alacsonyabb.

  • Extra tárhely, ha több áru érkezne, vagy nagyobb rendelésre lenne igény

  • Összehangolt, több szolgáltatást is magába ölelő lehetőségek

Miből állhat a webáruház logisztikai összetétele?

A logisztikai szolgáltatások nagyon sokrétűek. Számos egyedi megoldást kínálnak, amely neked és a cégednek is előnyös lehet. Lássuk a termék útját, azaz hogy hogyan kerül a gyártótól egyenesen a vásárló otthonába.

Beszállítás

Az áru beérkezik a raktárba, általában a gyártótól, és ott a megfelelő körülmények között biztonságba helyezik.

Tárolás, bevételezés

Az áru átvétele is adminisztrációt kíván: a beérkező termékeket nem csak átveszik a fuvarozótól, hanem ellenőrzik és azonosítják is. Fontos, hogy a szállítólevélen lévő elemek egyezzenek a valósággal.

Raktározás

A jól kialakított logisztika egyik legfontosabb eleme maga a raktározás. Hatékonyságához figyelembe kell venni az áruforgalom növekedését, a kapacitását, a lehetséges szolgáltatásokat, és a biztonságot.

Kiszervezés esetén mindenképpen olyan szolgáltatóval szerződj, aki felelősséget vállal az általa kezelt termékekre és rugalmas.

Megrendelések feldolgozása

További adminisztráció szükséges akkor, amikor beérkeznek a megrendelések. Ebbe bele kell vennünk a számlázást, a megrendelés teljes kezelését, visszajelzést, és akár az ügyfélszolgálati teendőket is.

Komissiózás és címkézés

Ha megtörtént a megrendelés feldolgozása, az árut ki kell válogatni és fel kell címkézni.

Csomagolás

Biztonságosan, a futárszolgálat számára is megfelelően be kell csomagolni a termékeket. Mindig fontos szerepet kell, hogy kapjon a megfelelő csomagolásméret, és a termék biztonságának bebiztosítása.

Kiszállítás

Ezt követi a kiszállítás. A csomag mellé kerülnek a szükséges dokumentumok, majd a terméket elő kell készíteni a szállításra. A kiszállítás általában jelentős költségeket jelent, különösen akkor, ha sajátkezűleg szeretnéd mindezt megoldani.

Ezért általában sokan futárcégekhez fordulnak, akik a megfelelő háttérrel biztonságosan célba tudják vinni a csomagot.

Visszavétel

Az áru visszavétele is gyakori jelenség: ez lehet akkor is, amikor a vásárló nincs otthon, vagy nem elérhető, illetve akkor is, ha nem lett megfelelő a rendelt termék.

Milyen lehetőségek közül választhatsz?

A raktározási lehetőségek egyre szélesebb választéka megnehezítheti a döntést. Emiatt érdemes alaposabban megismerkedni a lehetőségekkel.

Kiszervezett logisztika, fulfillment

Elsőként is nézzük, mi a fulfillment jelentése: fulfillment szolgáltató egy olyan logisztikai vállalat, amely átveszi a webáruház tulajdonostól, üzemeltetőtől a teljes logisztikai folyamatot. Ez az értékesített termékek raktározását, csomagolását, kiszállítását, számlázását és a visszáru kezelését is magába foglalja.

Egyre népszerűbbé váló megoldás, hiszen ezzel:

  1. Nem kell raktárat bérelned.

  2. Nincs szükséged személyzetre.

  3. Hatékonyan eljuttathatod a terméked a vevőhöz úgy, hogy közben más területekre fókuszálhatsz (stratégia, marketing, üzletfejlesztés stb.).

  4. Költségeket csökkenthetsz.

Dropshipping

A dropshipping röviden egy olyan üzleti modell, amelynek köszönhetően a webáruházból vásárolt termék úgy jut el a vásárlóhoz, hogy a webáruháznak nem kell érintkeznie a termékkel.

Így tehát a termék a gyártótól közvetlenül a vásárlóhoz kerül, így neked elsősorban értékesítési feladatokat kell ellátnod.

Előnyei, hogy:

  1. Nem kell saját logisztikai központot, raktárt fenntartani.

  2. Rugalmasságot ad, bárhonnan és és bármikor üzemeltethető. 

  3. Teljesen kiszervezhető.

  4. Nincsenek alkalmazottak.

  5. Olcsón elindítható.

  6. Automatizálható, nem igényel fizikai kötöttséget.

  7. Könnyen fejleszthető.

  8. Jóval szélesebb termékkínálatunk lehet, mint normál webshop esetében.

  9. A csomag kapcsán csökken a sérülési lehetőség.

Ha bővebben szeretnél olvasni a dropshippingről, olvasd el erről szóló cikkünket!

Saját raktár

A saját raktár is remek megoldás lehet egyes cégeknek. Ebben az esetben a fent leírt teljes logisztikai folyamat a te kezedben van, így komoly háló és csapat szükséges az áruk vásárlókhoz juttatásához.

Akkor érdemes saját raktárat üzemeltetni, ha:

  1. Nagyon széles a termékpaletta és hatalmas a volumen,
  2. Egyedi megrendelésre, személyre szabott terméket készítesz,
  3. Főként specializálódott termékeket kínálsz,
  4. Nagy méretű termékeket árulsz, melyeknél már megéri a saját raktár,
  5. Nagy értékű terméket árulsz.

Ezek a raktárak típusai

Raktár és raktár között is van különbség. Általánosságban az alábbiakkal találkozhatsz:

  • magánraktár,

  • okos vagy intelligens raktár,

  • összevont raktár,

  • elosztóközpont,

  • hűtőraktár.

Magánraktár

Általában olyan gyártók vagy kereskedők tulajdonában van, akiknek hatalmas területre vagy teljes területre van szükségük termékeik tárolására. A magánraktárak azoknak a vállalkozásoknak valók, akik megengedhetik maguknak, hogy szakértők segítségével karbantartsák azokat. A magánraktár birtoklása drága opció, de megvannak az előnyei. Például a termékek a raktárban maradhatnak, amíg készen állnak a szállításra.

Intelligens raktár

Rendkívül modern megoldás. Az ilyen típusú raktárban a teljes folyamat a tárolástól a teljesítésig és a kezelésig mesterséges intelligencia segítségével automatizált. Az automatizálás magában foglalja azt a szoftvert, amely a csomagolástól a szállításig kezeli a feladatokat. Az olyan nagy márkák, mint az Amazon, vagy az Ali Express, intelligens raktárakat használnak, így kisebb a hibalehetőség. 

Összevont raktár

Ez egy olyan típusú raktár, amely egy harmadik fél kezében összpontosul. Ezt nevezzük 3PL-nek. Különböző eladók kis szállítmányait kezelik, akik ugyanarra a célállomásra szeretnének szállítani, és az árukat egy kamionba rakják. Ezek a szállítmányok regionális elosztáson mennek keresztül, mielőtt a végfelhasználókhoz kerülnének. Az ilyen típusú raktárak stratégiai elhelyezkedésűek, hogy megfeleljenek az igényeknek.

Elosztó központok

Ez a tárolóhelyiség nagyobb térrel rendelkezik, és nagy mennyiségű termék rövid ideig tartó, gyors mozgatását teszi lehetővé. 

Összekötik a raktári elosztórendszer pontjait, ahol az árukat a különböző eladóktól kiválasztják és kiosztják a megfelelő vásárlóiknak. 

Hűtőraktár

Ahogy a neve is sugallja, alacsony hőmérsékleten tárolandó termékeket rejt magában. Ez a fajta tárolás szükséges a gyógyszerek, romlandó áruk, élelmiszerek, növények, gyertyák tárolására.

Mire kell figyelni a raktározás kiválasztásánál?

Mielőtt döntesz, alaposan mérlegeld a lehetőségeid. Fontos, hogy lásd: egyes esetekben sokkal jobban megéri, ha kiszervezed a raktározást, és vele együtt további szolgáltatásokat is igénybe veszel.

A döntés meghozásához ismerni kell a célcsoportot, a költségvetést, az áruk adta lehetőségeket, és főként a szolgáltatásokat!

Ahogyan fentebb is írtuk, a jó raktározási folyamat elengedhetetlen “kelléke” a megbízható futárszolgálat. Éppen ezért ha bővebb információra van szükséged a szállítást illetően, keress minket és kérj ajánlatot!

Szólj hozzá Te is!

Tájékoztatunk, hogy hozzászólásod csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.

Gyorsaság, megbízhatóság, költséghatékonyság