2021-11-09

1PL–5PL: minden, amit egy webshop-tulajdonosnak tudnia kell

A globalizáció, a webshopok térhódítása számos új szolgáltatás igényét hozta létre: kiugróan változtatta meg a logisztika világát.

A rengeteg új szolgáltatás között pedig egyre nehezebb eligazodni. Kik is a logisztikai szolgáltatók, és miért van szükség a szféra folyamatos fejlődésére, megújulására?

Miért fontos, hogy naprakész legyél webshop-tulajdonosként? Mik is azok a PL-ek? Mi a különbség az 1PL, a 2PL, a 3PL, a 4PL és az 5PL között?

Végül pedig mi alapján hozd meg a döntést, amely termékeid útját olyan nagy mértékben érinti?

Mit jelent a logisztikai szolgáltató?

Ha tűpontosan szeretnénk fogalmazni: a logisztikai szolgáltató egy olyan külső szolgáltató, mely a megbízó vállalat teljes, vagy részbeni logisztikai feladatait teljesíti, átvállalja. Célja a különböző logisztikai tevékenységek biztosítása gyártó és felhasználó között.

Ennek létrejötte elsősorban a globalizációnak köszönhető. Az internet széleskörű jelenléte, a munkafolyamatok automatizációja, a fázisfeladatok és a gyártási folyamat kiszervezése mellett az ellátási láncok alakulása, és az igény hívta életre a logisztikai szolgáltatókat.

A vállalatok esetében egyre nagyobb az igény arra,hogy az alapfolyamataikra összpontosíthassanak. Ezért az olyan egyéb feladatokat, amelyek nem közvetlenül a termeléssel függnek össze, a logisztikai szolgáltatókra, logisztikai tevékenységet folytató vállalkozásokra bízzák. 

Ezekhez a folyamatokhoz sok esetben nem csak tőkére, hanem komoly befektetésekre és energiára is szükség van, nem beszélve az erőforrásokról. Ezért egyre többen döntenek a kiszervezés mellett, mivel az informatikai fejlődés is lehetővé teszi a folyamatok monitorozását.

Miért alakultak ki új logisztikai szolgáltatások?

A globalizáció térnyerése, a logisztika folyamatos fejlődése szüli meg az újabb és újabb logisztikai szolgáltatásokat. De mik is ezek a változások? A leginkább kiemelendők:

  • nőtt a szállítandó áruk mennyisége;

  • csökkent a küldemények nagysága;

  • növekedett a küldemények értéke;

  • magasabb lett a szállítások gyakorisága;

  • nőtt a nemzetközi szállítások részaránya;

  • nagybobb lett az átlagos szállítási távolság;

  • egyre magasabbak a logisztikai szolgáltatások minőségével kapcsolatos elvárások (gyorsaság, pontosság, megbízhatóság);

  • valamint nőtt a komplex (szerződéses logisztikai) és az értéknövelő szolgáltatások iránti igény.

Ezek pedig olyan szintű erőforrásokat igényelnek, melyekre sok esetben sem kapacitás, sem pedig anyagi ráfordítás nem lehetséges egy induló, vagy kisebb webshop részéről.

Arról nem is beszélve, hogy komoly informatikai és kommunikációs rendszerek állnak általában a fenti folyamatok mögött.

Így született meg a logisztikai szolgáltató, és lesznek egyre sokrétűbbek és fontosabbak az ezek mögött rejlő szolgáltatások.

Miért fontos mindezt tudnod, ha webshop tulajdonos vagy?

A kiszervezés nem csak azért fontos, mert így webshop tulajdonosként más folyamatokra koncentrálhatsz. Ezekben a folyamatokban a logisztikai szolgáltatók már egy jól szervezett és átgondolt stratégia alapján dolgoznak, amelyből te is profitálhatsz.

Ha nem minden feladat a te kezedben összpontosul, sokkal nagyobb fókuszt helyezhetsz az üzletfejlesztésre és a vásárlók bevonzására.

Arról nem is beszélve, milyen mennyiségű energia és tőke szükséges ezeknek a szolgáltatásoknak a kialakításához.

Ezek a szolgáltatók ugyanis több szerepet is magukra vállalnak. A teljes áramlási és ellátási folyamatot optimalizálják, sőt, kiegészítő szolgáltatásokat is nyújthatnak, melyekkel további terheket vehetnek le a válladról.

A legfontosabb integrált logisztikai tevékenységek:

  • logisztikai alapszolgáltatások (rakodás, szállítás, raktározás);

  • logisztikai információs szolgáltatások az anyag-, illetve áruáramlás irányításához;

  • kiegészítő információs szolgáltatások pl. a küldemények követéséhez;

  • járulékos logisztikai szolgáltatások (pl. komissiózás, csomagolás);

  • kiegészítő szolgáltatások (pl. árazás, címkézés, összeszerelés stb.).

A PL-ek világa

Azt már tudjuk, hogy a logisztikai szolgáltatók sokfélék lehetnek. Minden szolgáltatást és lehetséges igényt a szükségleteidhez szabhatsz: így lett létjogosultsága az 1PL, a 2PL, a 3PL, a 4PL és az 5PL szolgáltatóknak. 

De mi is ez a sok PL, mit rejtenek a számok és hogyan érdemes eldönteni, melyik a neked való?

Mindent az 1PL-ről

Az 1PL, vagyis a first party logistics, a vállalatod, webáruházad saját erőforrásból ellátott logisztikai folyamatait jelöli. A termékek gyártója maga foglalkozik a szállítmányozási, informatikai, kommunikációs és logisztikai szolgáltatásokkal.

Ennek során a saját eszközeid, saját részlegeid erőforrásait használod fel, teljes irányítás alá vonva a folyamatokat. Beleértve ebbe a csomagszállítást, a vevőkkel való kommunikációt, a saját teherautókat, raktárt és a belső szállítási eszközöket is.

Általában azok a webshopok választják ezt a megoldást, amelyeknek komoly hátterük van, rengeteg áruval, vagy nagyméretű árukkal. 

Előnye, hogy teljes egészében lekövethető, megbízható és biztonságos, saját munkafolyamatokkal ellátott rendszer. 

Ezt a megoldást gyártók, kereskedők és elosztók is alkalmazzák: teljes kontrollt ad az összes folyamat mögött.

Hátránya pedig szintén adott: nem mindig a leghatékonyabb, teljes erőforrást igényel, komoly munkaszervezés és rendszerfolyamat áll a háttérben.

Mindent a 2PL-ről

A 2PL, vagyis a second party logistics, már kicsit összetettebb. Ebben az esetben a céged alaptevékenységéhez tartozó egyes alapfunkciókat külső szolgáltatóval végezteted el. Ez lehet a szállítmányozás, futárszolgáltatás része, de akár csak a raktározás is. 

Ezek általában rövidebb távú vagy eseti együttműködések, nincs igazi partneri viszony, mint a 3PL esetében. A 2PL szolgáltatók földrajzi kitettsége nagyobb, mint az 1PL esetében, és speciális logisztikai szolgáltatások is igénybe vehetők.

Azonban jóval korlátozottabb lehetőségeket ad. Az ellenőrzés és az adminisztráció a saját cégnél marad: a 2PL szolgáltató megvalósítja a szállítmányozást, de nem kínál integrált logisztikai szolgáltatásokat.

Abban az esetben érdemes ezen elgondolkodni, ha a logisztikai folyamatok kezelése már a kezedben van, de speciális területre, vagy nemzetközi szállítmányozásra is igényt tartanál.

Mindent a 3PL-ről

A 3PL, vagyis a third party logistics, a hagyományos szállítást és raktározást egészíti ki komplex logisztikai funkciókkal és szolgáltatásokkal. Már nem csak az alapvető elemek érhetők el, hanem annál akár jóval több is.

Szolgáltatásai elsősorban az ellátási lánc egy részére terjednek ki, főként logisztikai outsourcing-partnerként ismert. Szállítmányozást, a rakományok kezelését, raktárkezelést és elosztást tartalmaz, de plusz szolgáltatások is beépíthetők.

A 3PL azoknak való, akik nem a logisztikára koncentrálnak elsősorban, valamint a közepes méretű cégeknél is kifizetődő megoldást jelenthet ez a modell.

A 3PL legfőbb előnyei:

  • lehetőséged van arra, hogy más területekre koncentrálj,

  • alacsonyabb kezelési költségeket jelenthet,

  • az árversenyben javuló pozícióhoz juthatsz,

  • erőforrásaid szabadulnak fel,

  • a tapasztalatok javíthatják a munka színvonalát.

Ha többet szeretnél megtudni a 3PL szolgáltatásokról, olvasd el korábbi cikkünket.

Mindent a 4PL-ről

A 4PL, azaz a fourth party logistics, már egy más szintet üt meg. Nem a hagyományos logisztikai területek, hanem az ellátási láncok kerülnek reflektorfénybe. Ennél a modellnél a szolgáltató saját erőforrásait egyesíti és működteti az ellátási láncot kiszolgáló átfogó, optimális megoldás érdekében.

A nagyobb integráció jellemzi, a szolgáltató az egész folyamatot koordinálja, amelybe a tervezés és a kivitelezés is beletartozik. Voltaképp a logisztikai folyamatok teljes kiszervezéséről beszélhetünk. 

Személyre szabott szolgáltatás, mely során minden az igényeidre van szabva. A 4PL a folyamatok monitorozását is elvégzi, tehát valóban a teljes koordináció hozzá tartozik.

Fejlett és komoly információs és informatikai rendszereket üzemeltetnek a megbízható munkavégzés végett.

Mindent az 5PL-ről

Az 5PL, vagyis a fifth party logistics, egy merőben új modell, kialakítása folyamatos. Itt már szó sincs fizikai erőforrásokról, a szolgáltatás alapját a szolgáltató menedzsmentjének know-how-ja képezi, amit „virtuális logisztikai szolgáltatásnak” is nevezhetünk.

Összekapcsolja a korábbi 2 modell megoldásait, és erősen támaszkodik az informatika adta lehetőségekre.

Az 5PL szolgáltató tervez, szervez és bevezet.

Egyszerűsítheti a szükségleteket és tárgyalhat a szolgáltatásnyújtók árairól: ezen kívül szerepelhet még olyan szolgáltatás is az 5PL rendszerben, mint a call center, vagy az internetes fizetés.

A futárszolgálat, mint logisztikai szolgáltató

Mivel a logisztikai folyamatokban a futárszolgálat komoly szerepet kap, jelenlétük megkérdőjelezhetetlen, bármelyik szolgáltatót is választod.

A csomagok biztonságos szállítása, a sokrétű szolgáltatások mellett, a webshop tulajdonos számára egyáltalán nem mindegy, milyen futárszolgálatot választ.

A fenti szolgáltatók esetében sokszor saját futárszolgálattal dolgoznak, azonban a kézbesítési lehetőségek színesítése miatt elgondolkozhatsz a saját futárcég választáson is.

Mivel a vevő sok esetben csak a futárral találkozik, ezért fontos a megbízhatóság. A szállítás komplex folyamatai és annak koordinálása szintén kerülhet a futárcéghez, ezért érdemes átgondolni, milyen szolgáltatásokra van szükséged, illetve személyre szabott árajánlatot is kérni.

Mi alapján döntsd el, neked melyik a legjobb megoldás?

Hogy mi alapján dönts? Mindegyik modell rendelkezik előnyökkel és hátrányokkal egyaránt. Az első lépés a legfontosabb: lépj hátra kettőt és nézd meg, mire van szüksége valójában a vállalkozásodnak? Hogyan tudsz a legjobb ütemben fejlődni és hogyan a legpraktikusabb számodra?

Ha az egyszerűség és a teljes kontroll mellett döntenél az 1PL lehet jó választás. Azonban ez akkor lehet a leghatékonyabb, ha már elértél egy bizonyos szintet.

Ha egy fokkal több elemet szerveznél ki, a 2PL jó választás lehet.

A 3PL-t és a 4PL-t pedig akkor érdemes választani, ha komplexebb megoldást keresel, ha kiszerveznéd a logisztika legtöbb folyamatát, és koncentrálnál inkább más területekre.

Fontos, hogy ne feledd: a folyamat elindításában és összeállításában te vagy a döntő és kulcsfontosságú személy: minden fokozatot alaposan átgondolva és mérlegelve dönts.

Ha pedig a szállításban kérdésed lenne, vagy szükséged van egy tapasztalt futárszolgálatra, írj nekünk!

Szólj hozzá Te is!

Tájékoztatunk, hogy hozzászólásod csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.

Gyorsaság, megbízhatóság, költséghatékonyság