2022-04-19

A futárszolgálat egy sikeres webshop egyik alappillére

Az online webáruházak üzemeltetői sokszor csak mint költségtényező tekintenek a futárlogisztikai szolgáltatásra. Ennél azonban sokkal fontosabb szerepe van egy futárszolgálatnak az online értékesítésben.

Ebben a cikkben utánajárunk, milyen módon befolyásolhatja a webshop működését a futárszolgálat, illetve bemutatjuk, milyen szolgáltatásokkal lehet előnyre szert tenni az online értékesítés terén.

Ha szeretnéd még jobbá és sikeresebbé tenni webáruházadat, vagy egyszerűen érdekel, milyen fontos szerepet játszik egy futár az értékesítési folyamat során, ez a cikk mindenre választ ad.

A futár szerepe az értékesítésben

Egy jól megválasztott futárszolgálattal való sikeres együttműködésnek egyértelmű cégértéknövelő szerepe van. Jelentős hatást gyakorol az online webshop marketing és értékesítési folyamataira.

A futár az, aki a kiszállítással rendelt terméket vagy csomagot átadja a vásárlónak. Lényegében ő az egyetlen, aki személyesen találkozik a vevővel.

És hogy ez miért fontos?

A vásárlókban a futárral való találkozás élményénél – legyen az pozitív vagy negatív – semmi sem befolyásolja jobban a webshopról kialakuló véleményét.

 

A vásárlók egy igen jelentős része nem is mindig tudja elkülöníteni, hogy futárszolgálat és a webshop brandjét. Éppen ezért fontos, hogy olyan futárlogisztikai partnert válasszunk magunknak, akik a lehető legjobb szolgáltatást nyújtják.

Egy webshop saját logisztikai rendszert is üzemeltethet, hiszen így valóban a saját brandjét tudja építeni.  Kiszállítási időpontra ígéretet tehet és csak rajta múlik, hogy betartja-e. Hiba esetén egyértelmű a felelősség, így védheti saját jó hírnevét. 

Miért nem csinálja mindenki ezt?

Az önálló logisztikai hálózat kialakításának óriási költségei vannak, így nem minden webshop engedheti meg magának ezt a módszert. Emellett a hálózat működtetésének a menedzsmentje is teljesen önálló infrastruktúrát igényel.

Egy jó futárlogisztikai portfólió biztosítja a megfelelő kiszállítási garanciákat és az ügyféléményt a termék átvételéhez kapcsolódóan.

 

Milyen a jó futárszolgáltatás?

Az utóbbi években óriási fejlődésen ment keresztül ez az ágazat. Olyan, korábban extrának számító szolgáltatások váltak alapszolgáltatássá, mint a bankkártyás utánvét fizetés vagy a csomagautomatás átvételi lehetőség.

Ezeknek a szolgáltatásoknak az alapvetővé válásához persze nagyban hozzájárult a Covid-19 is. Számos olyan üzlet is beszállt az online értékesítésbe, ahol korábban erre nem volt lehetőség. 

A piac feldúsulása pedig ahhoz vezetett, hogy a szolgáltatások palettájának bővítésével lehetett előnyhöz jutni a versenytársakkal szemben.

Milyen módon találhatod meg a legjobb futár szolgáltatókat?

1. Dolgozz egyszerre több futárcéggel

Több okból is érdemes egyszerre több futárcéggel kapcsolatban állni.

Egyrészt előfordulhat, hogy az egyik futárpartner – átmenetileg vagy véglegesen – megszünteti működését. Ha a te webshopod csak ezzel a céggel állt viszonyban, akkor ez óriási visszaesést jelenthet a te vállalkozásod számára, ami akár a működését is veszélyeztetheti.

Ha több futárcéggel is partneri kapcsolatban állsz, akkor egy ilyen helyzet nem okoz akkora fejfájást. A még működő futárcégek át tudják vállalni a megszűnt partner által eddig végzett munkát, így akár minden zavar nélkül működtethető tovább a webshopod.

És mi a másik előnye a több lábon állásnak?

Ha több futárcéggel működsz együtt, akkor óhatatlanul is kiderül számodra, hogy melyik cég futárai végeznek jobb munkát. Így akár a jobban teljesítő futárcéggel kibővítheted az együttműködést, a rosszabbul teljesítő helyére pedig egy másik céget is választhatsz, így tovább keresve a lehető legjobb szolgáltatókat.

2. Mérd a futárcégek teljesítményét

Egy futárcég teljesítménye több különböző módon is mérhető. Az alábbi kérdések megválaszolásával akár könnyedén is megállapítható, melyik futárcég végez jobb munkát a tapasztalataid szerint.

  1. Mennyire tartják be a határidőket?

  2. Sok visszáru keletkezik az adott futárcégnél?

  3. Milyen gyakran sérülnek a termékek egy futárcégnél?

A határidők betartása az egyik legfontosabb a vásárlók szempontjából, hiszen sokszor a saját napjukat is át kell szervezni, hogy át tudják venni a futártól a csomagot.

Ha a futár nem ér oda az előre megadott időben, az nagyon rossz vásárlói élményt eredményez, ami nem csak a futárcég, hanem a mi webshopunk megítélésének is árthat. 

 

A sok visszáru is arra utaló jel lehet, hogy a futárcég nem jól kezeli a kiszállított csomagokat. Ilyenkor azonban érdemes annak is utánajárni, hogy a webshop részéről a megfelelő áru lett-e kiküldve, illetve hogy nem volt-e már sérült a csomagolás és a kiszállítás előtt.

Ugyanez a helyzet a csomagok sérüléseivel. Ha egy vásárló például többször is sérült csomagot kap, nagy valószínűséggel máshonnan fog majd rendelni, miközben a sérült csomag legtöbb esetben nem a webshop, hanem a futárcég hibájából fakad.

És mi a helyzet a vásárlói értékelésekkel?

3. Figyeld a vásárlói visszajelzéseket

A vásárlói visszajelzések figyelése legalább annyira fontos lehet, mint a futárcég teljesítményének a monitorozása. 

A visszajelzésekből kiderülhet, az adott cég futárjai mennyire kedvesek, segítőkészek. 

Ha például gyakran olvasol egy cégről olyat, hogy a futárai folyamatosan tartják a kapcsolatot a vásárlókkal, az egy nagyon fontos szempont lehet. Ez ugyanis azt jelenti, hogy a futárcég jól szervezett, és fontos számára a vásárló kényelme.

Az is árulkodhat egy futárcég szervezettségéről, ha a saját ügyfélszolgálatunk leterhelt. 

Pontosan mire kell itt gondolni?

Ha a feladott, a webshop telephelyéről már elszállított csomaggal kapcsolatban is a webshop ügyfélszolgálatát keresik a vásárlók, az azt jelentheti, hogy a futárcéget nem tudják elérni, vagy ők nem tudnak pontos tájékoztatást adni a csomaggal kapcsolatban.

 

Ez egy rendkívül fontos tényező, amit érdemes számításba venni és figyelni azokat a futár cégeket, akikkel már együttműködünk.

Most pedig térjünk rá arra, milyen egyéb szolgáltatások jöhetnek szóba, amikkel bővíthetjük webshopunk szolgáltatását, növelve ezzel a vásárlói elégedettséget.

Milyen szolgáltatásokkal szerezhetsz előnyt a versenytársakkal szemben?

Az webáruházak számának növekedése miatt egyre nehezebbé válik az olyan szolgáltatások nyújtása, amivel előnyre lehet szert tenni a versenytársakkal szemben.

Vannak azonban olyan szolgáltatások, amelyek a különbséget jelenthetik áruház és áruház között.

1. Választott kézbesítési idősáv

Pár éve még kuriózumnak számított az is, hogy akár a kiszállítás napját ki lehetett választani. 

Ma már azonban arra is van lehetőség, hogy egy napon belül megválassza a vásárló, hogy milyen időintervallumban szeretné átvenni a csomagját..Sokan szeretnék a csomagot munkaidő után vagy még a reggeli órákban átvenni, így biztosítva hogy a napi feladataikat kényelmesen meg tudják szervezni. 

2. Esti kiszállítás

Az esti időszakban történő kiszállítás is egyre nagyobb teret kap, ami kibővíti a kiszállítási idősávot. 

Az emberek döntő többsége szívesen választja ezt az idősávot, hiszen így nem kell külön energiát fordítania arra, hogy beidőzítse a csomag érkezését, hiszen az esti órákban már szinte biztosan otthon tartózkodik, de ha ő nem, akkor a család egy másik tagja biztosan át tudja venni a csomagot.

3. Azonnali kiszállítás

Az azonnali kiszállítás egy kisebb réteget érint, de jelenthet előnyt.

Általában impulzus-vásárlásoknál jelenthet előnyt ez a kiszállítási mód, amikor a vásárlónak azonnal szüksége van a kiválasztott termékre. 

Ezenkívül akkor lehet még jelentősége, amikor gyorsan fogyó termékek rendeléséről van szó, ahol a gyorsaság szinte mindennél fontosabb.

4. Hétvégi kiszállítás

A hétvégi kiszállítás – hasonlóan az esti kiszállításhoz – egy kényelmi funkció, ami kibővíti a kiszállítási időt, hiszen hétvégén is nagyobb valószínűséggel vannak otthon a vásárlók. Vagy éppen csak ilyenkor tartózkodnak a nyaralóban.

Emellett azonban akkor is előny lehet ez a kiszállítási mód, amikor mondjuk egy vásárló pénteken rendel meg egy csomagot. Azok a futárcégek, akik nem foglalkoznak hétvégi kiszállítással, leghamarabb a következő hét első napján veszik át a csomagot, és a következő nap, tehát kedden tudják kiszállítani a címre.

De a hétvégi kiszállítással is foglalkozó cégek azonban akár már pénteken, de legrosszabb esetben szombaton felveszik a csomagot és már aznap, vagy vasárnap ki is szállítják. Ez a vásárló szempontjából pedig egy óriási pozitívum.

 

5. Open Box szolgáltatás

Az Open Box szolgáltatás lényege, hogy a vásárló a futár jelenlétében kinyithatja a csomagot, leellenőrizve így az áru sértetlenségét és azt, hogy a megfelelő áru lett-e kiszállítva. 

Ha nem stimmel valami, akkor a futár azonnal visszáruként el is tudja hozni a csomag tartalmát. 

Ezzel a módszerrel növelhető a vásárlói élmény, ráadásul a webshop is rengeteg többletmunkától óvja meg magát, illetve magának a futárcégnek is kevesebb munkát jelent, mivel sérült termék esetén nem kell visszamenni a termékért.

De ami a legfontosabb, hogy ez a szolgáltatás is növeli a vásárlói elégedettséget.

6. Ingyenes visszaszállítás

Az ingyenes visszaszállítás is a vásárlói elégedettséget növeli. Ha a vevő tudja, hogy lehetősége van a termék ingyenes visszaküldésére, sokkal jobb kép alakul ki benne a webáruházról.

Ennek következtében sokkal nyugodtabban kezdi ez a terméket használni, hiszen tudja, hogy mondjuk ha egy éven belül vissza szeretné küldeni azt, akkor is megteheti ezt ingyen.

Az a tapasztalat, hogy minél tovább van lehetősége a vevőnek visszaküldeni a terméket, annál kisebb a vásárlásoktól való elállások száma. A vevők nyugodtabbak, tudják, hogy van lehetőségük visszaküldeni a terméket, és ez bizalmat ébreszt bennük a webshop iránt.

7. Csomagolóanyag elszállítása és szelektív hulladékgyűjtés

A csomagolóanyagok elszállítása is egy hatalmas pozitívum lehet. Ez nagyobb csomagok esetén kerül szóba, például háztartási gépek esetében. 

Ezeknél a csomagoknál rengeteg nejlon és hungarocel hulladék érkezik az áruval, aminek a visszagyűjtése megkönnyíti a vásárló dolgát, hiszen nem kell foglalkoznia annak eltüntetésével.

 

A futárcégek a kiszállítás során össze tudják gyűjteni ezeket, és visszaszállítják a webáruháznak, aki aztán a megfelelő módon kezeli azt. Akár térkitöltőket is tud gyártani belőle, de az is opció, hogy elszállíttatja azt a saját szelektíven gyűjtött hulladékával együtt.

8. Összeszerelés és beüzemelés

Az összeszerelés és a beüzemelés szintén egy felfutóban lévő szolgáltatás a futárszolgáltatás terén.

Az egyszerűbb összeszerelések – egy mosógép vízrendszerre kötése vagy egy kanapé lábainak a felhelyezése – beilleszthetőek a futárszolgáltatásba. 

A vásárlónak azonban óriási segítséget jelenthet. 

A mosógéphez hasonló gépek beüzemelése nem egy nagy feladat, de ha a vásárló nem tud vagy nem akar nekikezdeni, akkor szakembert hív, ami sokszor igen nehéz feladat, ráadásul jelentős költségekkel is járhat. 

Ezeknek az egyszerűbb szereléseknek a futár szolgáltatásba való beépítése jelentheti a különbséget két futárszolgálat között.

9. Régi termékek elszállítása

A nem használt vagy régi termékek elszállítása is egy olyan szolgáltatás, ami hasznos lehet a vásárlók számára, de más pozitív tényezői is vannak.

A már használaton kívüli ágyak, vagy akár háztartási gépek eladományozhatóak rászorulóknak, így a vevő megszabadul a felesleges eszköztől, mások pedig olyan eszközökkel gazdagodhatnak, amire szükségük van.

Ebben a folyamatban is részt vehet egy futárcég, de akár egy webshop is beszállhat ilyen projektekbe, ahol akár átmenetileg is tárolhat ilyen, adományként hamarosan kiszállításra kerülő termékeket. 

A webshop és a futárszolgálat kapcsolata rendkívül fontos

A cikkben bemutattuk, milyen kapcsolódási pontok vannak egy webshop és egy futárszolgálat között, illetve annak is utánajártunk, hogy milyen egy jól működő kapcsolat.

A weboldalunkon kitölthető egy audit, amely nagy segítséget nyújthat webshopok számára abban, hogy milyen szolgáltatásokat érdemes biztosítani a vásárlók elégedettségének a maximalizálására. 

Ha pedig egy igazán jó futárszolgálatot keresel, nyugodtan keress minket az elérhetőségeinken.

Szólj hozzá Te is!

Tájékoztatunk, hogy hozzászólásod csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.

Gyorsaság, megbízhatóság, költséghatékonyság