2022-04-29

A karbonsemlegesség hatása az e-kereskedelemre

A karbonsemlegesség, illetve az erre való törekvés már hosszú ideje egyre nagyobb hangsúlyt kap. A fenntarthatóság érdekében egy olyan paradigmaváltásra van szükség, amely a világ összes iparágát érinti, így a kereskedelmet is.

A kereskedelemben pedig az elmúlt években egyre nagyobb szerep jut az online kereskedésnek, így a fenntarthatóság ezen a területen is egyre fontosabbá válik. 

Ebben a cikkben utánajárunk, milyen hatást gyakorol a karbonsemlegesség az e-kereskedelemre és hogy milyen módon tudjuk karbonsemlegessé tenni vállalkozásainkat.

Miért olyan fontos a karbonsemlegesség?

Már évtizedek óta világossá vált az emberiség  számára, hogy ha továbbra is a fosszílis energiahordozókra alapozva éli az életét. akkor a Föld napjai meg vannak számlálva. 

Szerencsére azonban egyre nagyobb figyelmet fordítunk a fenntarthatóságra. Ez a szemlélet segít abban, hogy olyan életmódot alakítsunk ki, amely kevésbé terheli a bolygó légkörét, illetve élővilágát. 

Az ökológiai lábnyom egy olyan összetett mutató, ami azt méri, hogy az emberi társadalomnak milyen mennyiségű földre és vízre van szüksége önmaga fenntartásához és a megtermelt hulladék elnyeléséhez. Ez a mutató egyébként egy vállalatra vagy akár egy emberre is kiszámítható.  

A fenntarthatóság érdekében a Föld országainak, városainak, multinacionális vállalatainak, kisebb cégeinek, de még az embereknek egyénileg is részt kell vállalniuk a tudatosabb energiafelhasználásban. 

 

Amikor egy vállalat – jelen esetben egy webáruház – azon dolgozik, hogy minimalizálja a károsanyag-kibocsátását, illetve törekszik arra, hogy különböző módokon segítse a Föld légkörének tisztábbá tételét, akkor karbonsemlgességről beszélhetünk.

Az utóbbi években ez már szinte alapvetéssé vált a gazdaság különböző területein, ebben azonban óriási szerepet vállaltak maguk a vásárlók is.

A környezetvédelem a vásárlók döntéseire is hatással van

10-15 évvel ezelőtt nemcsak a cégek fordítottak kisebb figyelmet a fenntarthatóságra és arra, hogy minél kisebb legyen az ökológiai lábnyomunk.

Szerencsére azonban óriási változás történt, ami nem csak az országok vezetőit és a nagy vállalatokat érintette.

A vásárlók, tehát a civil emberek számára is egyre fontosabbá vált a környezetvédelem, így ők is egyre tudatosabbak lettek ezen a téren. Ma már kijelenthető, hogy a vásárlók igen jelentős része előnyben részesíti az olyan vállalatok termékeit, akik környezettudatosan folytatják tevékenységüket.

 

Ez lényegében azt jelenti, hogy szívesebben vásárolnak olyan termékeket, amik elkészítése jóval kevesebb károsanyag-kibocsátással jár.

Ráadásul ezért akár felárat is hajlandóak fizetni. Vannak olyan kimutatások, amik azt bizonyítják, hogy sok vásárló inkább fizet többet, ha ezzel minimalizálni tudja a terméknek és a kiszállításnak a környezetre gyakorolt negatív hatását.

Milyen egy karbonsemleges webáruház?

Ahogy lényegében minden vállalkozás, úgy egy webshop is több módon tehet azért, hogy minimalizálja a károsanyag-kibocsátást. 

Alapvetően három különböző módon is kivitelezhető ez, és minden vállalatnak érdemes a lehető legnagyobb mértékben tartania magát ezekhez a dolgokhoz.

1. Elkerülés 

Meg kell találni azokat a területeket, ami a legnagyobb károsanyag-kibocsátással járnak és arra kell törekedni, hogy ezek helyett más alternatívákat kell keresni.

Itt például arra lehet törekedni, hogy a legtöbb szennyezéssel járó szállítási módokat elkerüli a vállalat, és törekszik minél zöldebb módokat választani a termékek célbajuttatásához.

2. Csökkentés

Azokon a területeken, ahol a legmagasabb a károsanyag-kibocsátás, de nem lehet teljesen másra váltani, érdemes lehet új partnereket keresni, illetve olyan megoldásokat keresni, amivel csökkenthető ez a kibocsátás.

Például ha mindenképpen szükség van gépjárművekkel való árumozgatásra – és a webshopoknál ez természetesen mindenképpen jelen van – érdemes olyan futárszolgálatokkal szerződést kötni, akiknek a gépparkja kevésbé szennyezi a környezetet. 

Emellett természetesen a webshop saját gépparkját (személy- és tehergépjárművek) is érdemes korszerűsíteni, hiszen a régebbi autók sokkal nagyobb károsanyag-kibocsátással rendelkeznek.

3. Kompenzáció

Az persze lehetetlen, hogy 100%-osan karbonsemleges legyen egy vállalkozás. 

Kompenzáció gyanánt azonban lehet ellensúlyozni a kibocsátott anyagokat olyan bizonyítottan szén-dioxid ellenes akciókkal, mint például a fák ültetése.

A fák és más növények kulcsszerepet játszanak a légkörben lévő szén-dioxid megkötésében, emellet pedig a szerves életformák létezéséhez elengedhetetlen oxigént állítanak elő.

 

Ez ráadásul jól kommunikálható az ügyfelek irányába is. 

A cikk elején említettük, hogy a környezettudatos működés egyre fontosabb a vásárlók számára is, így az ilyen és ehhez hasonló akciók nemcsak hogy hozzájárulnak a webshop karbonsemlegsségéhez, hanem a vásárlók felé is a hitelesség és a tudatosság üzenetét küldi.

4 tipp a zöldebb e-kereskedelemért

Több módszer bevezetésével és felhasználásával lehet egy webshop működését tudatosabbá és ezáltal kevésbé környezetszennyezővé tenni.

1. Zöld kiszállítás

Korábban már említettük, hogy a kevésbé környezetszennyező üzleti partnerekkel való együttműködés segíthet egy webshopnak a zöldebb működésben.

De milyen egyéb módon tehetjük zöldebbé a kiszállítást?

A megfelelő logisztikai működés óriási szerepet játszik abban, hogy csökkenteni tudjuk a vállalkozás ökológiai lábnyomát. A minél pontosabban megszervezett kiszállítás és a területek logikus lefedése is sokat segíthet. Igy minimalizálni lehet a kiszállítási időt, ráadásul a kisebb utak során például kevesebb kipufogófüst kerül a levegőbe autós kiszállítások esetén.

A BOPIS (Buy online and pick up in-store) metódus kiváltó választás lehet olyan vállalkozások számára, akik rendelkeznek hagyományos bolthálózattal.

Itt a kisebb üzletekből való utolsó kilőméterek emgtételét lehet megspórolni, ami általában a legszennyezőbb, hiszen a nagyobb járművek egyszerre több árut is szállítanak, míg a vevőhöz már egy futár viszi el azt. Ezek az utolsó kilométerek számítanak a legszennyezőbbnek.

A BOPIS során a vásárló az üzletbe megy be átvenni a megrendelt terméket, így csak az üzletig kell elszállítani azt. Ráadásul ez rendkívül pozitív hatást gyakorolhat a forgalomra is, hiszen a vásárló az üzletbe betérve további termékeket is megvásárolhat.

 

2. Csomagolás, a legjelentősebb veszélyforrás

A környezetbarát csomagolás egyre elterjedtebb és már szinte alapelvárás a vásárlók részéről is. 

A műanyag csomagolásokat teljesen nélkülözni ugyan még nincs lehetőség, de mindenképpen törekedni kell azok minimalizálására. 

Az olyan termékek esetén, ahol van rá lehetőség, újrahasznosított csomagolást kell használni. Ma már rengeteg olyan termék kerül például utántöltött dobozokba és flakonokba, amik korábban mindig teljesen új tárolóba kerültek. (Samponok, tusfürdők, egyéb kozmetikumok)

3. Használt termék visszaküldése az új csomagolásában

Ez egy roppant okos megoldás, amivel rengeteg felesleges papír és műanyag hulladék keletkezését lehet megelőzni.

Sajnos Magyarországon még gyerekcipőben jár ez a szállítási mód. Vannak azonban olyan vállalatok, amik ,,házon belül” már használnak saját tárolókat, amik az üzletek és telephelyek közötti szállítás során folyamatosan használhatók.

Erre a mintára alapozva ki lehet építeni egy olyan csomagolási módszert, amivel akár az is kivitelezhető lenne, hogy a kiszállítás során a visszárut, vagy a csereterméket amit a vevő visszaküld, az új termék csomagolásában lehetne elszállítani. 

Ezzel egyrészt fel lehetne gyorsítani a visszárukezelést, megspórolva a visszaküldött termékek csomagolását, csökkentve ezáltal a hulladéktermelés mértékét.

4. Termékek újrahasznosítása

Arra is van lehetőség, hogy a visszaküldött, sérült vagy hibás termék rendbetételével és újra eladható állapotba hozásával csökkentjük a vállalkozás öko-lábnyomát.

Természetesen csak olyan áruk esetében jöhet ez szóba, aminek a minősége nem romlik a javítástól, illetve nem rendelkezik szavatossági illetve lejárati idővel. (Egy bontott zacskó élelmiszert például semmiképpen nem lehet újra értékesíteni.)

Olyan termékek esetében azonban, ahol nincs szó ilyen lejárati időről, és a termék valóban tökéletes állapotba hozható, érdemes lehet ebbe energiát fektetni, hiszen így szintén csökkenthető a keletkezett selejtes termék, ami hulladékként lenne kezelve.

A karbonsemlegesség és a környezettudatos működés tehát a webáruházak esetében is abszolút megvalósítható. A jövő nemzedékeinek és a Föld jövőjének érdekében mindenképpen figyelmet és energiát kell fordítani erre.

Ha egy óriási tapasztalattal rendelkező futárszolgálatot keresel, nyugodtan kérj tőlünk árajánlatot vagy érdeklődj nálunk telefonon.

Szólj hozzá Te is!

Tájékoztatunk, hogy hozzászólásod csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.

Gyorsaság, megbízhatóság, költséghatékonyság