2022-06-13

A webshopos jogszabályok szigorodtak május 28-tól

A hazai e-kereskedelemben óriási változások történtek május 28-án. A webshopokat érintő jogszabályokban olyan módosítások történtek, melyeknek célja a megtévesztő, illetve tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok minimalizálása. Lényegében arról van szó, hogy szigorodnak a fogyasztóvédelmi szabályok.

De pontosan milyen változások történtek? Ebben a cikkben pontosan bemutatjuk, milyen fontosabb módosításokat hozott a jogszabály módosítás. Ha webshopot tervezel indítani, akkor ezeknek az új szabályoknak fényében kell ezt megtenni.

Egyre több webshop indul

Az utóbbi években egyre több webshop jelenik meg. Vannak olyan cégek, amelyek webshop indításával próbálják kiszélesíteni a piacukat. Ma már egy jól működő webshop jóformán elengedhetetlen ahhoz, hogy egy kereskedéssel foglalkozó vállalat igazán jelentős tényező lehessen.

Más cégek pedig kifejezetten azért jönnek létre, hogy kizárólag az e-kereskedelemben alkossanak nagyot. Az utóbbi pár évben ráadásul egyre nagyobb a kereslet is az ilyen szolgáltatások iránt.

És hogy miért jön létre egyre több webshop?

Több különböző oka is van annak, hogy a webshopok népszerűsége egyre magasabb. Ezeket fogjuk most egyesével elemezni:

1. A Covid19-járvány

A 2020-as esztendő egyértelműen az egész világon elterjedő, rengeteg halálos áldozattal járó pandémiáról szólt. 

A járvány minden korábbi eseménynél nagyobb hatást gyakorolt a mindennapjainkra. A járvány hullámai alatt folyamatosak voltak a kijárási tilalmak, illetve a kötelező maszkviselés is mindennapossá vált. 

A gazdaság persze szintén átalakult, hiszen a korlátozások miatt a kereskedőknek új szolgáltatásokat kellett bevezetni, hogy továbbra is fenn tudják magukat tartani. A kiszállítás és az online rendelés rendkívül fontos szerepet kapott. Élelmiszerboltok, áruházak is webshopokat hoztak létre, így a bevásárlást már otthonról is lehet intézni.

Ez a szolgáltatás persze nem volt teljesen új, hiszen már a járvány előtt is lehetett rendelni online egyes nagyobb áruháztól. A járvány azonban sokkal népszerűbbé, és sokszor szükségessé is tette ezt a módszert. 

2. Fejlődő infrastruktúra

A sikeres webshopok egyik titka a gyors, gördülékeny működés.

Ezek megvalósulásához azonban szükség van a megfelelő infrastruktúra megteremtéséhez. Ebben is óriási előrelépések történtek az utóbbi pár évben.

A webshopok fejlesztői egyre felhasználóbarátabb oldalakat hoznak létre, ami megkönnyíti a vásárlást. Természetesen a számítástechnika fejlődése is hozzájárul az egyre jobban működő webshopok létrehozásához. 

Meg kell említeni továbbá a mobiltelefonokra letölthető applikációkat. A legtöbb nagy webáruház már mobilos alkalmazással is rendelkezik, így a vásárlók akár utazás közben, lényegében bárhol és bármikor tudnak vásárolni. 

Ráadásul a fizetési módok száma is egyre csak gyarapszik. A PayPal, a SimplePay és egyéb online bankok is hozzájárultak ahhoz, hogy egyre kényelmesebb legyen online áruházakban vásárolni.

3. A home office elterjedése

A webshopok fellendülését segítette az is, hogy kiderült, lényegében minden, irodában, számítógépen végzett munka végezhető otthonról. A home office olyan területeken is megjelent, ahol korábban nem is gondoltak volna a munkáltatók erre.

A járvány miatt rengeteg munkavállaló lett otthoni munkavégző, így lényegében otthonról is kellett intézni egyre több dolgot. 

A webshopok üzemeltetői pedig meglátták a lehetőséget ebben, és folyamatosan fejlesztették, szélesítették a szolgáltatásaikat. 

Most azonban komoly változások történtek, amelyeknek fő célja a fogyasztók védelme.

Mi változott május 28-án a jogszabályokban?

Az online kereskedést Magyarországon a 2001. évi CVIII. törvény szabályozza, mely az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szól.

2022. május 28-án azonban a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény kapcsén történtek módosítások, melyeknek nagy része a weboldalakon feltüntetett árakat és az ezzel kapcsolatos kötelezettségeket érinti.

 

Nézzük tehát, milyen módosítások történtek.

1. Az alacsonyabb ár nem mindig jelent akciót

Az akciós árak rendkívül hatásos eszközök egy webshop esetében, hiszen idő hiányában a vásárlók sokszor ezek alapján döntenek, lényegében az akciós felirat miatt választják az adott terméket.

A legáltalánosabb módszer az akciós árazásra az, amikor a magasabb ár jól láthatóan át van húzva, és mellé van rakva az új, akciós, tehát alacsonyabb ár.

Sok esetben még azt is meg szokták jeleníteni, hogy hány százalékkal lett olcsóbb a termék. Ez egyébként egy rendkívül hatásos eszköz, hiszen az élelmiszerboltokban is a vásárlók legtöbbször az akciós terméket választják.

A webáruházak azonban sokszor az ,,akció” előtt pár nappal emelik meg a termék árát, így pár napig valóban drágább, majd oda rakják az akciós feliratot és árat. Ez azonban megszűnik.

Május 28-tól csak olyan termékek esetében lehet az akciós árat használni, amelynek az akció kezdete előtt legalább 30 napig a magasabb áron volt kínálva. Ha pedig az ár folyamatosan csökken, akkor az első árcsökkenés előtti, legmagasabb árat kell feltüntetni.

 

A romlandó és a minőségüket rövid ideig megőrző termékekre ez a szabály azonban nem vonatkozik. Ha a termék 30 napnál rövidebb ideje van forgalomban, az eredeti ár a vállalkozás által egy olyan időszakban alkalmazott legalacsonyabb árat jelenti, amely nem lehet rövidebb, mint az árcsökkentés alkalmazását megelőző 15 nap.

2. Megszűnik a bérkommentelők használata

A vásárlásaink során talán semmi nem gyakorol ránk akkora hatást, mint a többi vásárló által adott értékelések.

A webshopokban kifejezetten gyakoriak az olyan elrendezések, amelyek a pozitív értékeléseket kiemelik. Mindezt úgy, hogy az értékelések hitelességét semmi sem bizonyítja. Az új rendelet ezt hivatott megváltoztatni.

A módosítás értelmében a webshopokban az üzemeltetőnek bizonyítaniuk kell, hogy a weboldalon szereplő értékelések eredetiek, tehát nem fizetett kommentek, vagy direkt erre a célre létrehozott felhasználókkal leadott értékelések.

És hogyan lehet ezeket bizonyítani?

A webshopban meg kell jeleníteni, hogy milyen formában történt az értékelések bekérése, illetve azok eredetiségének vizsgálata hogyan történt. Az értékelések pontszámának kiszámítását is átláthatóvá kell tenni. Arról is nyilatkozni kell, hogy a webshop minden értékelést közzé tesz-e, függetlenül attól, hogy pozitív vagy negatív az értékelés.

 

3. Kevesebb megtévesztés, nagyobb átláthatóság

A vásárlói döntések befolyásolásának minimalizálását szolgálja az is, hogy egyértelműen fel kell tüntetni a webshopban a termékek szavatosságát és a jótállással kapcsolatos tudnivalókat is. Elektronikai cikkek esetében egyértelműen jelölni kell a kompatibilitást is.

Nem lehet majd olyan módon befolyásolni a vásárlók döntését, hogy a webshopban például visszaszámlálóval jelzik az akcióból hátralévő időt. Ugyancsak tilos lesz az olyan promóciók használata, amikor például egy négyzet bejelölésével féláron még hozzá tudunk rakni egy termékből még egy darabot.

 

Ezentúl pedig a vállalkozás székhelyének postai címe mellett fel kell tüntetni telefonszámot és e-mail címet is.

A jó futárszolgálat egy sikeres webshop alapja

Az új módosításoknak köszönhetően tehát a fogyasztók jogai erősödtek, a webshopok üzemeltető cégekre pedig újabb terhek hárultak. 

Ezek a jogszabály módosítások azonban hozzájárulhatnak a vásárlói élmény növekedéséhez, ami egy webshop esetében is a legfontosabb érték. A kiemelkedő élmény eléréséhez pedig elengedhetetlen a jó futárszolgálat kiválasztása

Ha hamarosan induló webshopodhoz keresel egy kiemelkedő futárszolgálatot, vagy már meglévő üzleted lehetőségeit szeretnéd bővíteni, akkor keress minket bátran elérhetőségeinken.

Szólj hozzá Te is!

Tájékoztatunk, hogy hozzászólásod csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.

Gyorsaság, megbízhatóság, költséghatékonyság