2022-05-31

Az e-kereskedelem története és jövője

Bár az e-kereskedelem történetét vizsgálva nem kell visszautazni olyan sok időt, a mai emberek számára jóformán elképzelhetetlen a világ az online vásárlás és az ehhez kapcsolódó kiszállítás nélkül.

De hogyan alakult ki az e-kereskedelem? Mik voltak a fontosabb mérföldkövek az elmúlt évtizedekben?

Ebben a cikkben utánajárunk, hogyan alakult ki a ma már óriási népszerűségnek örvendő e-kereskedelem, és megnézzük, milyen lehetőségek rejlenek benne a jövőt illetően.

Pontosan mi is az e-kereskedelem?

Az e-kereskedelem egy hatalmas, szinte minden iparágat érintő kereskedelmi módszer, amely sokkal nagyobb és szélesebb, mint azt a legtöbben gondolják.

E-kereskedelem alatt nem csupán az online webshopokban elérhető termékek megrendelését kell érteni. Minden olyan szolgáltatás, ami az online térben zajlik, e-kereskedelemnek tekinthető. Lényegében már az is e-kereskedés, ha emailezünk valakivel egy használt termékről, és utánvétes csomagban feladva értékesítjük azt. 

Az e-kereskedelem tehát magába foglalja az olyan funkciókat és lehetőségeket is, amelyek az átlagos felhasználó számára láthatatlanok, vagy éppen teljesen érdektelenek. Ilyenek a teljesség igénye nélkül:

  • A hitelkártyás tranzakciók

  • A webfejlesztés és a webshopok működése

  • Hirdetések, reklámok

Minden olyan online üzleti tevékenység az e-kereskedelemhez tartozik, ahol a termék hirdetésének, megrendelésének, kifizetésének vagy a vásárlóhoz való eljuttatásának egy része is online történik.

De hogyan jött ez létre?

Hogyan alakult ki az e-kereskedelem?

Az e-kereskedelemről elsőként mindenkinek az online webshopok jutnak az eszébe, pedig az e-kereskedelem már jóval az internet megjelenése előtt, a televíziózás fénykorában kezdett el kialakulni, és vált azzá a kereskedési formává, ami ma már mindenki számára természetes és a mindennapok részét képezi.

A kezdetek: 1960-as évektől 1980-ig

Mint rengeteg innovatív ötlet, úgy az e-kereskedelem is az Egyesült Államokban született meg. 

1969-ben a CompuServe volt az első vállalat, amely e-kereskedelemmel foglalkozott. Itt azonban még nem volt szó a mai, klasszikus értelemben folytatott online kereskedésről, hiszen ekkor még nem is volt lakossági internet szolgáltatás.

Az ebben az időben virágzó számítástechnika azonban forradalmi újításokat hozott, egyre jobb és gyorsabb számítógépek váltak elérhetővé, ezekre a gépekre pedig egyre jobb és könnyebben kezelhető szoftvereket készítettek.

Az első operációs rendszerek, illetve az elektronikus levelezés (e-mail) megjelenése addig nem létező kommunikációs csatornát hoztak létre, amit a progresszív, forradalmi megoldásokat kutató szakemberek igen hamar felhasználtak az e-kereskedelem felvirágoztatására.

Az első, kezdetleges webshopot is ezeknek a lehetőségeknek a kihasználásával hozták létre a technológiában jártas felhasználók. Ennek a neve a Boston Computer Exchange volt, és lényegében hirdetőtábla alapú elektronikus piactérként funkcionált. Itt használt számítógépeket és azokhoz tartozó alkatrészeket lehetett hirdetni. 

 

Ez a cég úttörő volt a mai e-kereskedelem kialakulásában. 

Az internet kora: Az 1990-es évek

A 80-as években egyre több, a Boston Computer Exchange-hez hasonló rendszer alakult ki, de egészen az internet megjelenéséig komolyabb fejlődés nem történt.

1990-ben azonban elindult az első webböngésző, a WorldWideWeb

A világháló alapjait Tim Berners-Lee, a CERN részecskefizikai kutatóközpont munkatársa dolgozta ki, eredetileg azzal a céllal, hogy a világ kutatóközpontjainak dolgozói között létrejöjjön egy automatizált információ-megosztási rendszer. 

Az internet megjelenésével és elképesztő gyorsaságú fejlődésével igen hamar megjelentek az értékesítésre specializálódott weboldalak.

Az első, igazán nagy sikert arató platforomok között volt a mindenki számára ismert Amazon, illetve a ma is rendkívül elterjedt eBay. Ezeknek a platformoknak és a többi ehhez hasonló weboldalnak még a fő funkciója az volt, hogy a felhasználók globálisan értékesíteni tudják használt vagy új, de leadni kívánt dolgaikat. 

 

Később azonban egyre több vállalkozás alakult olyan céllal, hogy nem használt termékeket, hanem valami teljesen másfajta szolgáltatás értékesítsen online felületen. Az egyik legnépszerűbb ilyen termék a különféle videós tartalmak voltak. Míg a 90-es évek elején még mindenki videótékába járt, az évtized vége felé egyre nagyobb teret nyert a filmek DVD-n való lejátszása, az évezred utolsó éveiben egy ma már elképesztő sikereket elérő vállalat is megkezdte működését.

1997-ben indult el ugyanis a Netflix, a világ első online videokölcsönzője.

A Netflix hírnevét a viszonylag olcsó előfizetésének és dinamikusan bővülő kínálatának köszönhette, ami ráadásul rendkívül kényelmesen elérhető volt a felhasználók számára. 

Ebben az időszakban egy másik forradalmi újítás is útnakindult. A Netflix megjelenése után egy évvel, 1998-ban indult útnak a PayPal (akkor még Confinity néven), amely azóta is a legjelentősebb, pénzforgalmi szolgáltatásokra szakosodott e-kereskedelmi vállalat.

A PayPal 2002 óta az eBay tulajdonában van, és lényegében egy online bankként működik, amely tranzakciókat végez online kereskedések, azok vásárlói és magánszemélyek számára. 

A Netflix és a PayPal kiemelt szerepet játszik az e-kereskedelem történetében, hiszen itt kialakult egy olyan szisztéma, amely az új évezred kereskedelmét alapjaiban határozza majd meg. 

Az új évezred: 2000-től napjainkig

A 2000-es években aztán valóban felgyorsultak a dolgok, egyre több online kereskedéssel foglalkozó vállalat jött létre. 

2012-ben az Amazon egy korábbi alkalmazottja, Apoorva Mehta megalapította az Instacart nevű vállalatot San Franciscóban. Az Instacart egy élelmiszer-webáruház, amelyen keresztül a felhasználók több üzletlánc termékeit is meg tudják rendelni. A vállalat aztán ezt összekészíti és kiszállítja azt a vásárló által meghatározott helyen és időben. 

2014-ben az Apple is kialakította saját elektromos pénztárca-szolgáltatását, az Apple Pay-t, mely a saját maga által készített eszközök (iPhone, Apple Watch, iPad és Mac gépek) esetén teszi lehetővé az elektronikus fizetést. 

Van még egy tényező, amit mindenképpen meg kell említeni az e-kereskedelem kialakulásával és fejlődésével kapcsolatban, ez pedig a közösségi média.

A 2010-es évektől kezdve a közösségi platformok népszerűsége ugrásszerűen megnőtt, ezt pedig nem hagyhatták kihasználatlanul az e-kereskedelem úttörői. 

Bár ekkor már rengeteg webshop működik, az online értékesítés egy újabb dimenziója vált lehetővé, amikor a közösségi médiában is elérhetővé váltak a különféle e-kereskedelmi funkciók. A Pinterest volt az első felület, ahol egyes képeken megjelentek a vásárló gombok, amelyekre a felhasználó rá tudott kattintani, és onnan el is indult az online vásárlási folyamat.

 

Ma már természetesen ezek a funkciók teljesen természetesek számunkra, sőt az e-kereskedelem már odáig jutott, hogy ha olyan weboldalt találunk, ahol nem tudunk egyből, akár egy kattintással is megvásárolni egy terméket, arra már furcsa szemmel nézünk. Ami azonban számunkra teljesen hétköznapi, az sok évtizedes fejlődés eredménye, ami még rengeteg lehetőséget rejt magában.

De mi várható a jövő e-kereskedelmében?

Mi várható a jövőben az e-kereskedelem terén?

Az e-kereskedelem egyre nagyobb térhódításának köszönhetően már nem csak a nagy, globális e-kereskedelmi szereplők versenyeznek a vásárlókért, hanem egészen kis webshopok is szerephez juthatnak a különféle piacokon.

A mesterséges intelligencia óriási szerepet játszhat nem csak a távoli, hanem a közeli jövő e-kereskedelmében. Már ma is rengeteg olyan mechanizmus működik az e-kereskedelemben, aminek fő célja, hogy a vásárlók megtalálják a számukra legjobb online ajánlatokat. 

 

A kereskedők pedig egyre több API-t használnak arra a célra, hogy minél több vásárlót tudjanak bevonzani, növelve ezzel a forgalmukat. Az API-k lényegében olyan funkciók, amelyek segítik a kommunikációt a vásárló és a webshop között.

Az e-kereskedelem az utóbbi években egyre újabb és újabb lehetőségeket tár elénk, és a következő évek talán még nagyobb változásokat hoz majd. Arra azonban mindig érdemes figyelni, hogy vásárlóként tudatosak maradjunk, és figyeljünk a vásárlásaink során arra, hogy ne dőljünk be a félrevezető, csalásokra specializálódott szolgáltatásoknak, illetve ne adjuk meg személyes adatainkat olyan weboldalakon és felületeken, amiknek a megbízhatóságáról nem vagyunk meggyőződve.

Ha pedig webshopot működtetünk, akkor folyamatosan figyelemmel kell kísérni a legújabb trendeket, hiszen a mai felgyorsult világban egy-egy elhibázott lépés vagy túl lassú reakció miatt könnyen hátrányba kerülhetünk. Ha szeretne egy olyan futárszolgálattal együttműködni, ahol a pontosság és a precizitás a legfontosabb értékek, akkor bizalommal vegye fel velünk a kapcsolatot.

Szólj hozzá Te is!

Tájékoztatunk, hogy hozzászólásod csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.

Gyorsaság, megbízhatóság, költséghatékonyság