A kiszállítás kapcsán a legnagyobb innovációt kérdés nélkül a szállítási eszközök terén lehet várni. Az utóbbi években egyre nagyobb teret nyernek az elektromos autók, amelyeknek számos előnye van a hagyományos, belsőégésű motorokkal működő gépjárművekkel szemben.
Ebben a cikkben utánajárunk, milyen előnyei vannak az elektromos autóknak, illetve hogy van-e jövője ezeknek a járműveknek a kiszállítás területén.
Az elektromos autók számos olyan tulajdonsággal rendelkeznek, melyeknek köszönhetően nemcsak személyautóknál, hanem haszongépjárművek esetén is egyre gyakrabban kerül szóba ez a típus.
A legnagyobb előnye az elektromos autónak természetesen az, hogy lényegében a károsanyag-kibocsátással nem kell számolni.
Persze a gyártási folyamat során ugyanúgy keletkezik a környezetre káros melléktermék. Ezt sokan hozzák fel az elektromos autókkal kapcsolatos vitákban. Tény, hogy ezeknek az autóknak az előállítása is káros a környezetre.
Ráadásul a tehergépjárművek többsége dízel üzemanyagot használ. Ezek az autók pedig még a benzines motoroknál is több káros anyagot bocsátanak ki. Az elektromos teherszállító autók tehát különösen környezetbarát megoldást nyújtanának.
Az akkumulátorról való működés két nagy előnnyel is jár.
Az elektromos autóknál nincsen motorzaj, hiszen az elektromotor működése jelentősen eltér a belsőégésű motor működésétől. Itt csak halk duruzsoló hangot lehet hallani, amit sok esetben elnyomnak a külső zajok.
A halk működés mellett pedig megszűnik a rezonancia is, amit a hagyományos autóknál a motor működés közbeni rázkódása okoz. Ehhez a remegéshez annyira hozzá vagyunk szokva, hogy igazából nem is vesszük észre. Egészen addig, amíg nem ülünk be egy teljesen elektromos autóba.
Ezeknél nem tapasztalható a jól megszokott folyamatos rezonancia. Sokkal kellemesebbé teszi az utazást, ami kiemelten fontos lehet kiszállítók esetében, akik 10-12 órát is ülnek egy nap az autóban.
Másik igen fontos előnye az elektromos autóknak, hogy az üzemanyag-töltés jóval gazdaságosabb, mint a belsőégésű motorok esetében.
Az elektromos autók töltésének két különböző módja van. Az egyik az, amikor otthon tölti fel az autó tulaja a saját hálózatáról. A másik pedig az utcán elhelyezett töltőállomások használata.
Az otthoni töltés természetesen megjelenik a áramszámlán, és folyamatos használat mellett szignifikáns lehet a számla összegének emelkedése. Ez persze nagyban függ attól, mekkora az autó akkumulátor kapacitása.
A közutakon található autótöltők között találunk olyat, amelyért fizetni kell, illetve vannak ingyenesen használható állomások is. A fizetős helyeken különböző tarifákon, átlagosan 100-160 Ft közötti áron vásárolható 1 kWh mennyiségű áram.
Az ingyenesen használható töltőállomásokon azonban nem kell fizetni a töltésért. Ilyen töltőállomások egyre gyakrabban találhatóak olyan üzletláncok parkolóiban, mint a Lidl vagy a Penny Market. Bár ezeknek az ingyenes állomásoknak a száma nem túl nagy, de kijelenthető, hogy akár ingyen is lehet tölteni az elektromos autókat.
Ez pedig óriási előny, különösen ha figyelembe vesszük a jelenlegi üzemanyag árakat.
Az elektromos autókat ritkábban kell szervizelni. Ennek az oka az, hogy sokkal kevesebb alkatrész van benne, mint egy hagyományos gépjárműben.
Itt nincs motor, hagyományos sebváltó, kettőstömegű lendkerék, önindító, generátor vagy kipufogó. Ezek helyett van jó sok akkumulátor, illetve egy ezekről működő elektromotor. Ezek az alkatrészek a leggyakrabban meghibásodó részei a hagyományos autóknak.
Ráadásul a motor működéséhez olajra sincs szükség, így a rendszeres és sokszor igen költséges olajcserére sem kell költeni.
A kevesebb meghibásodás nagy jelentőséggel bírhat olyan területeken, mint a kiszállításra és fuvarozásra használt tehergépjárművek. Ezek a járművek az átlagosnál sokkal nagyobb terhelést kapnak, így gyakrabban is hibásodnak meg. Egy nagyobb géppark folyamatos szervizelése pedig óriási költségeket jelent.
Az elektromos autók használata így előnyös lehet, mivel itt kevesebb alkatrész tud meghibásodni.
A zöld rendszám Magyarországon a környezetkímélő járművek megkülönböztető jelzése.
Zöld rendszámra jogosult minden olyan autó, amely:
tisztán elektromos hajtású ,
elektromos meghajtással legalább 25 km megtételére képes, külső forrásból tölthető hibrid, vagy
az elektromos meghajtással legalább 50 km megtételére képes, hatótávnövelő belsőégésű motorral van felszerelve
Az ingyenes parkolás azonban nem vonatkozik minden egyes, zöld rendszámmal ellátott járműre, ugyanis semmilyen országos hatályú jogszabály nem határoz meg ilyen előnyöket. Minden esetben az adott település vagy városrész, kerület önkormányzata határozza meg, hogy az adott körzetben a zöld rendszámmal ellátott autók ingyen parkolhatnak-e.
Az ingyenes parkolás is egy olyan szempont lehet, ami arra ösztönözheti a fuvarozással foglalkozó vállalatokat, hogy felvegyenek a gépkocsi flottájukba elektromos autókat is.
A legnagyobb probléma az elektromos autók kapcsán a hatótávolság. Ennek az oka pedig az, hogy az akkumulátorok terén jó ideje nem volt jelentős áttörés.
A szilárdtest-akkumulátorok jelenthetik majd a nagy újítást, ezeknek a nagy kapacitású akkuknak a használata azonban még várat magára.
Az új akkumulátor-technológiák eljövetele azonban óriási robbanást hozhat majd az elektromos autók népszerűségét illetően.
Egy akkumulátort feltölteni nyilván sokkal több időbe telik, mint egy autó tankját megtölteni üzemanyaggal.
Normál töltővel egy autó feltöltése akár 10-12 órát is igénybe vehet.
Vannak azonban ma már itt is gyorstöltési lehetőségek, amikkel ennek az időnek a töredéke alatt feltölthetők a villanyautó akkumulátorai.
A villany autókkal kapcsolatban igen gyakran említett ellenérv, hogy rendkívül drágák.
Tény, hogy egy új elektromos autó ára jelentősen magasabb, mint egy szintén újonnan vásárolt, belsőégésű motorral működő autó ára.
A befektetés azonban megtérül. Mint korábban említettük, ezeknek az autóknak a szervizelése igazából olcsóbb, hiszen nincs bennük annyi kopóalkatrész, amit rendszeresen kellene cserélni.
A kiszállításban használni ezt a technológiát tehát nem elképzelhetetlen.
Már napjainkban is vannak olyan vállalatok (pl. a DPD és a GLS) amelyek már használnak részben, vagy teljesen elektromos hajtással rendelkező tehergépjárműveket. Kifejezetten a kishaszongépjárművek (3,5 tonna alatti) esetén találkozni egyre több elektromos modellel, de az ennél nagyobb teherautók esetén is egyre több gyártó próbálkozik használható megoldásokat kidolgozni.
Számos olyan megoldandó probléma van azonban, amelyeket ki kell küszöbölni ahhoz, hogy az elektromos autók való alternatívát jelentsenek a logisztika terén.
Ahhoz, hogy az elektromos autók valóban jelentős szerepet kapjanak a logisztika terén, ahhoz teljesülnie kell bizonyos feltételeknek, amelyek nélkül nem fog eljönni az áttörés ezen a téren.
A legfontosabb talán az, hogy az elektromos autók töltését sokkal több helyen el lehessen végezni. Kifejezetten problémás ez akkor, ha nagyobb gépjárművekről beszélünk.
Ezek a töltőállomások általában parkolókban találhatóak, ahova egy kis méretű személygépjármű könnyen behajt, illetve várakozik akár több órán át is.
Egy 3,5 tonnás teherautó azonban méreteinél fogva sokkal nehezebben mozog, és jóval nagyobb helyet is foglal. Akadnak olyan parkolók, ahova be sem lehet hajtani ilyen nagy tehergépjárművel.
Ahhoz, hogy ezeknek a járműveknek is könnyű legyen a töltése, olyan töltőállomások kiépítésére van szükség, ahol egyszerre akár több ilyen jármű is tölthető. Lényegében kifejezetten erre a célra szolgáló állomásokra van szükség. Ezeknek a kialakítása azonban óriási költséget jelent.
Ráadásul azoknak a szállító cégeknek, akik ilyen gépjárművekkel akarnak dolgozni, a telephelyen szintén ki kell alakítani a töltéshez szükséges infrastruktúrát, ami szintén sokba kerül.
Bár több olyan ismert gyártó van – Ford, Citroen vagy a Peugeot – amely gyárt részben vagy teljesen elektromos haszongépjárműveket, ebben a tekintetben jóval kevesebb lehetőséget nyújt a piac, mint személygépkocsik esetében.
Ennek természetesen az az oka, hogy jóval kisebb azoknak a gyártóknak a száma, akik egyáltalán elektromos autók gyártásával foglalkoznak. És akik gyártanak is ilyet, nem mindig tudnak olyan minőségű elektromos autókat gyártani, amelyek igazán jó alternatívát nyújtanának a logisztika terén.
Minél több gyártó rendelkezik majd megbízható elektromos autóval, annál többen fogják használni ezeket az autókat a logisztikában, így a kiszállítások során is.
A következő években minden bizonnyal tovább növekszik az elektromos autók száma, így a kiszállítással foglalkozó vállalatok is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek majd erre.
Különösen azért, mert egyre több cég számára fontos a környezettudatos működés. Ebben pedig az elektromos autók jó szolgálatot tesznek, ahogy a cikk elején már volt róla szó. Ráadásul az ország vezetése és a zöld politika térnyerése is arra sarkallja a vállalatokat, hogy nyissanak az elektromos autók irányába. Előbb utóbb mindenképp muszáj lesz átállni az elektromos autókra, hiszen 2035-től már csak elektromos autókat lehet értékesíteni az EU-ban.