2022-03-29

Az üzemanyagár-emelkedés és amit tudnod kell róla

Az üzemanyag árának változása mindenkit érint: nem kell ahhoz autóval járni, hogy ezt megérezzük. A növekvő költségek a termékek árára is hatással vannak. Mit kell tudni a jelen helyzetről, és hogyan hat mindez a logisztikára? És legfőképp: hogyan vértezheted fel magad a drágulás és annak hatásai ellen?

Egekben az üzemanyagárak, ez pedig óriási mértékben terheli az ellátási láncokat, a logisztikai cégeket, és ezáltal a magánembereket is.

De miért is beszélünk most erről? Mi a helyzet Magyarországon? Hogyan befolyásolja ez az áremelkedés a mindennapi munkát, az ellátást?

Mi hat az ingadozó üzemanyagárakra, és milyen kihívások elé állítja ez a logisztikai vállalatokat? Mi lehet a megoldás?

Mivel szinte kivétel nélkül érinti a vállalkozásokat az üzemanyagárak növekedése és ingadozása, ezért ebben a cikkben a fenti kérdésekre keressük a válaszokat.

Kitekintő: miért is beszélünk most a növekvő üzemanyagárakról?

Kemény évek állnak mögöttünk, és 2022 sem kecsegtet a gazdasági helyzet stabilizálódásával. Számos ponton ívelnek felfelé a költségek, és ez az üzemanyagok esetén is tetten érhető. Egyre nagyobb a kereslet ugyanis az üzemanyagra, a 2022-es év pedig tovább nehezítette a már amúgy sem könnyű helyzetet.

Habár sokan úgy vélték, a világjárvány enyhülést hozhat a keresletben, valójában épp az ellenkezője történt: a kereslet pillanatok alatt visszaállt, sőt, megemelte a nyersanyagok, így az olaj árát is.

2022 inflációs problémái mellett pedig az Ukrajnában zajló háború is megzavarta az üzemanyagpiacot. A rögzített üzemanyagárakról már nem is beszélve: a fuvarozók nagyobb járművei nem a rögzített áron tankolhatnak az új rendelet értelmében, nem csak nekik nehezített pálya ez.

A külföldön tankolók ugyanis még magasabb áron vásárolhatnak üzemanyagot, így a nemzetközi logisztika gyorsabb ütemben drágul, mint a belföldi.

Minden ország igyekszik védekezni a növekvő olajárak ellen, mégis sok országban már 2 euró felett jár egy liter üzemanyag.

A helyzet tehát mindenkit érint, akár nemzetközi, akár belföldi fuvarozásban, szállításban is vesz részt.

Hogyan befolyásolja a logisztikát az áremelkedés?

Az üzemanyagárak ingadozása, és a jelenlegi emelkedés nem újkeletű esemény. Éppen ezért nagyon jól látszik, és jól tudjuk is, miként hat mindez a piacra. (Az üzemanyag felárral kapcsolatban mi magunk is lépéskényszerben vagyunk.)

Az üzemanyagárak emelkedésével a fuvarozók kénytelenek árat emelni vagy vállalni a veszteségeket. Az üzemanyag költsége viszont nem csak a logisztikai céget érinti, hanem a feladót és a feladó profitforrását is. 

Ez egy kifelé irányuló dominóeffektus: ha az árufuvarozónak többe kerül az áru szállítása, akkor a feladónak több díjat kell fizetnie ennek pótlására. Ha a feladónak több díjat kell fizetnie a rakomány szállításáért, akkor a címzettnek több díjat kell fizetnie a többletköltségek pótlására. Tehát mindenkit érint a változás, és a nap végén mindenki többet fizet.

Az ilyen módon előnyben részesített szállítási mód eltolódik, mivel a piachoz képest egyre kevésbé gazdaságos a teherszállítás az üzemanyag-hatékonynak mondott módszerekkel. Például, ha a vasúti szállítás költsége alacsony és az üzemanyag költségek magasak, egy logisztikai vállalat több árut szállíthat ilyen módon, mint közúti szállításon keresztül.

Ez azt jelenti, hogy a termékeket magasabb költségekkel adják el a fogyasztóknak, hogy kiegyenlítsék a magasabb szállítási és üzemanyag költségeket. 

Így a magasabb üzemanyag költség termékinflációt okoz, és a termelés szállításának minden aspektusát érintik. Beleértve a vásárlókat is.

Így hatnak az üzemanyagárak az ellátási láncokra

Most már látható, hogy az ellátási lánc összes szereplőjére hatással vannak a fent említett áremelkedések, ez pedig több okból is problémákhoz vezethet:

  • A növekvő költségek jellemzően arra kényszerítik a logisztikai vállalatokat, hogy emeljék az árakat, vagy elszenvedjék az így bekövetkező pénzügyi veszteségeket. Ennek azonban valahol “le kell csapódnia”, hiszen a sokáig elkönyvelt veszteség a vállalatokat teljesen tönkre is teheti.

  • A fuvarozási költségek emelkedése végül a fogyasztói árak növekedéséhez vezet, ami a vevők elégedetlenségét és esetleges veszteséget okozhat. Ez pedig a legalapvetőbb árucikkekre is vonatkozhat.

  • A magasabb árak tovagyűrűző hatást válthatnak ki az egész gazdaságban – amikor a kulcsfontosságú fogyasztási cikkek költségei nőnek, a magasabb energiaköltségek a kormányzati inflációs adatokba is bekerülnek, ami befolyásolhatja a kamatokat. Tehát az üzemanyag árának növekedése voltaképp az egész gazdaságra, és abban minden szereplőre hatással van.

Az ellátási lánc tehát tagadhatatlanul szoros kapcsolatban áll az üzemanyagiparral: gyakorlatilag minden termék és/vagy fogyasztási cikk ellátási láncára hatással van az üzemanyag és főképp annak ára. 

Ingadozó üzemanyagárak: mi hat rá?

A folyamatosan változó árakra természetesen több elem is hathat.

Mivel az olaj nagyon keresett árucikk, gyakoriak az üzemanyagár-ingadozások. Ezeket az ingadozásokat számos tényező okozza, többek között:

  • A kőolaj világpiaci ára: ez számos tényezőtől függ, nem csak a kereslet szabhat neki határt.

  • Nemzetközi árfolyamok: ennek kapcsán a gazdasági tényezők és az infláció mértéke is változtathatja a nyersanyag árát, így az olajét is.

  • Kereslet és kínálat szerte a világon: egyes események, mint például a pandémia, növelhetik vagy csökkenthetik egyes nyersanyagok iránt a keresletet. Ez történt az elmúlt pár évben: az olaj iránti kereslet elsőként csökkent a lezárások miatt, majd hirtelen megugrott iránta a kereslet, melyet a kínálat nem tudott lekövetni.

  • Természeti katasztrófák, háború és politikai nyugtalanság/instabilitás: az elmúlt 2-3 évben mindebből kijutott a világgazdaságnak, ezért nem csak egy esemény hatott a változásokra, hanem az összes egyszerre. Így sajnos borítékolható volt, hogy mindez megbolygatja majd az üzemanyagárakat is.

Milyen kihívásokat jelent mindez a logisztikára nézve?

Ha szigorúan csak a logisztika iparágát nézzük, rengeteg kihívással kell szembenéznünk. A rossz hír az, hogy ezeket a jelenségeket nem igazán befolyásolhatjuk. A jó hír viszont, hogy ha ismerjük, mivel állunk szemben, sokkal könnyebben válaszolhatunk a problémákra, kisebb veszteségekkel, vagy akár veszteségek nélkül.

Ehhez azonban ismerni kell a problémákat is.

Rendelések lemondása, készletfelhalmozás

Gyakori jelenség a mostani helyzetben, hogy az ügyfelek lemondják a rendeléseket és a vállalkozónál így késztermék-készlet halmozódhat fel. Ez nem csak bizonytalanságot szül, hanem a raktáraidban porosodó készleteket is.

A kiszámíthatatlan folyamatok ellen lehet védekezni. 

  • Érdemes olyan kockázattudatos szerződéseket kötni, amelyek világosan meghatározzák, hogy mi történik az anyagáramlással vészterhes időben, illetve milyen elkötelezettséget vállal az ügyfél, ha gazdasági helyzet adódik.

  • A keresletvezérelt, kis tételmérettel és „just-in-time” (JIT) utánpótlással rendelkező, rendelésre gyártással és hasonló gyártási technikák alkalmazásával sokkal könnyebb megakadályozni, hogy a kínálat túlszárnyalja a keresletet. Viszont alapanyaghiány esetén jelentős kockázatot keletkeztet, illetve folyamatos a függőség a beszerzési árak változása miatt. Egyre gyakoribb az alapanyag és készletfelhalmozás.

  • Megfelelő és azonnali kommunikációval nem csak a bizalmat növelheted, hanem az elköteleződést is. Így sokkal nagyobb esély van arra, hogy máshol keressenek költségcsökkentést gazdasági probléma esetén.

  • Ha túl sok áru maradt a nyakadon, lépj időben: a megfelelő kedvezménnyel, a jó időben történő akciókkal kevesebb veszteséget könyvelhetsz el.

  • A termelés lassításával a rezsiköltségeket is csökkentheted. 

Tartozások növekedése, kifizetések lelassulása

Mivel az ellátási lánc minden szereplőjére hat a probléma, így sajnos a kifizetések akadozására is lehet számítani. Ez szintén egy olyan kihívás, amire előre felkészülhetsz:

  • Érvényesítsd a szerződéses feltételeket. Ehhez persze alapos szerződésre van szükség, de az így papírra vetett feltételek mindkét félre vonatkoznak.

  • Ösztönözd ügyfeleidet vonzó és rugalmas fizetési feltételekkel. Ezáltal megelőzheted a készletfelhalmozódást és a nagyfokú értékesést is.

  • Légy tisztában az ügyfelek helyzetével: mind a gazdasági, mind a pénzügyi helyzet figyelembevétele fontos tényező.

  • A folyamatos kommunikáció itt sem maradhat el: mindig értesülj időben az aktuális helyzetről, de tájékoztasd te magad is ügyfeleid, ha változás következhet be.

Növekvő készlet, csökkenő kereslet

Az árak emelkedésével egyes iparágak termékei iránt csökkenhet a kereslet. Ennek ellenére a készlet folyamatosan növekedhet: nem éppen szerencsés felállás.

Ha szeretnéd mindezt elkerülni, vagy felkészülten várni, ezekre érdemes odafigyelni:

  • Köss olyan szállítói szerződéseket, amelyek lehetőséget nyújtanak a lemondásra. Így megkímélheted magad a rengeteg felhalmozástól és a váratlan meglepetésektől.

  • Irányítsd az értékesítést és a termelést a felesleges nyerskészlet felhasználása felé: ezáltal csökkenthető a felhalmozódás.

  • Fontos, hogy a beszállítói problémák, akadozások is megoldódjanak: ehhez ismerni kell az előrejelzéseket és a gazdasági változásokat.

A szállítók nagymértékben hatnak a készletekre

A beszállítók befolyásolják a készleteid, az üzemanyagárak pedig hathatnak a szállítókra: így ez egy újabb ördögi kör.

Készülj fel az így bekövetkező változásokra:

  • Kövesd nyomon a beszállítók pénzügyi helyzetét, végezzetek közösen üzleti elemzést, így mindkét fél képbe kerülhet.

  • Legyen készenlétben egy második beszerzési forrás: a legfontosabb termékek esetén mindig legyen egy B terv, ha akadozna az ellátás.

  • A legfontosabb termékekből legyen készleted. Ne ess abba a hibába, hogy teljesen a beszállítóktól függsz.

  • Működj együtt a beszállítóddal: ha megbízható és régóta dolgoztok együtt, érdemes lehet segíteni, ahelyett, hogy azonnal új beszállítót keresnél.

A nemzetközi szállítmányozásra extra mértékben hat az üzemanyagárak ingadozása. Ismerd meg jobban, hogyan lehet hatékony a nemzetközi szállítás!

Erőforráshiány

Ez üzemanyagfüggetlen esemény: nem csak a nyersanyaghiány, hanem az emberi erőforráshiány is komoly nehezítő tényező.

Hogy kivédhesd, az alábbiakat tartsd szem előtt:

  • Az egyes műveleteket kiszervezheted darabonkénti költség alapján is. Ilyen lehet például a szerződéses gyártás, a közös szállítók, a külső logisztikai szolgáltatók és a szerződéses javítóközpontok használata is.

  • A rugalmasság kulcsfontosságú lehet, ha szorít a gazdasági helyzet: ezért kommunikálj és tájékoztasd a dolgozókat a változásokról.

  • A változó költségeket is csökkentheted. Persze, ha fuvarozó vállalkozásod van, kétségtelen, hogy az üzemanyagárak is befolyásolnak, de átgondolhatod, mi éri meg jobban: kiszervezni bizonyos munkákat, vagy házon belül tartani őket.

Erőforráshiány esetén például kiszervezhetsz egyes feladatokat. Ez akár lehet egy megbízható futárszolgálat kiválasztása is.

Magas rezsiköltségek

Egyes esetekben az üzemanyagárak változása is ide tartozik. Emellett persze az infláció mértéke erősen hat más rezsiköltségekre is.

  • A változó költségstruktúra keretein belül számos elemet kiszervezhetsz, így csökkentheted a rezsiköltséget is.

  • Gazdasági probléma esetén nézd meg, mik azok a költségek, amelyektől könnyebben el tudsz búcsúzni.

Hogyan veheted fel a versenyt?

A fentieken túl van néhány megoldás, amely segíthet még abban, hogy az ellátási lánc problémái ne okozzanak túl nagy gondot a számodra.

Konszolidáció

Érdemes lehet csökkenteni a szolgáltatók számát, és minél kevesebb helyről intézni a beszerzéseket. Így lehetőség nyílik arra, hogy elérd a kedvezményes költségeket. A kevesebb fuvarozó nagyobb volumenű üzletet és lehetőséget jelent a kedvezményes szállítási szolgáltatásokra.

Hatékonyságnövelés

Az állandóan változó üzemanyagár-ingadozások leküzdésére a logisztikai vállalatok kénytelenek olyan módokon gondolkodni, amelyekkel folyamatosan javíthatják a működésüket. A jobban tervezett logisztikai folyamatok hatékonyabbak.

Lehetőleg fuvarozási szempontból ideális volumenben és ideális határidőkkel, egyszerre induló, több megrendeléssel kedvezőbb költség érhető el. Meg kell vizsgálni, hogy hol keletkeznek hirtelen, váratlan, expressz szükségletek és ezeket a lehető legtöbb esetben át kell alakítani.

Így olyan létfontosságú hatékonyságnövelést érhetnek el, amely segíti a szolgáltatási színvonal növelését. Ha kevesebb kockázatot szeretnél vállalni, dönthetsz úgy, hogy csökkented az üzemanyag-ingadozásnak való kitettséged, így elérve a kitűzött célokat.

Például így gyűjtőszállítás esetén kisebb az egy egységre jutó üzemanyagköltség.

Ellátási láncok csökkentése

Az ellátási láncban szereplő termékek szállítási hosszának csökkentése érdekében sok iparág alkalmazza a nearshoring koncepcióját. Ez alapján a termékek és nyersanyagok beszerzése olyan helyekről történik, amelyek közelebb vannak, így csökkennek a szállítási költségek. Érdemes tehát körbenézni a környékeden és feltérképezni a lehetőségeket.

Az üzemanyagárak változása tehát biztosan rád is hat: ez sok esetben kiszervezést, vagy a szállítási módok újragondolását jelentheti.

Ha egy stabilabb megoldásra vágysz, keress minket, hogy megoldhassuk együtt a problémát, és ismerd meg kiszámítható lehetőségeinket!

Szólj hozzá Te is!

Tájékoztatunk, hogy hozzászólásod csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.

Gyorsaság, megbízhatóság, költséghatékonyság