2022-04-01

Ecommerce API-k: hogyan működnek és miért fontosak webshop-tulajdonosoknak?

Az API-k egyre nagyobb segítséget nyújtanak a kereskedelemben: számos területen használhatóak, és megkönnyítik a folyamatokat. Mit érdemes tudni róluk, és hogyan alkalmazhatod őket az e-kereskedelemben?

Ha az e-kereskedelem területén dolgozol, már biztosan találkoztál az API kifejezéssel. De mi is ez és mik is az ecommerce API-k? Hogyan segítik a munkát, mit tartalmaznak és milyen típusúak?

Hogyan használhatóak a webshopokban, és miért hasznos az alkalmazásuk?

API útmutatónkban minden kérdésedre választ kaphatsz!

Mi az az API?

Ha röviden szeretnénk definiálni, mit is jelent az API, akkor ezt írnánk: az API az angol „application programming interface” kifejezés rövidítése, ami magyarul „alkalmazásprogramozási felületet” jelent.

Így talán egy kicsit megfoghatatlannak tűnik. Vegyük alapul, hogy az API-k segítenek az alkalmazásoknak hozzáférni az adatokhoz, és kommunikálni harmadik féltől származó szoftverekkel.

Példa lehet, amikor a raktárkezelő szoftvert utasítod, hogy foglaljon be egy darabot a vásárló számára vagy megrendelést keletkeztetetsz a nagyker saját rendszerében.

Az API-k segítik a webshop hatékony és gyors működését, valamint a kommunikációt a két fél között: így a kereskedő és a vásárló életét is megkönnyítik.

 

Mi is az az Ecommerce API?

Az API tehát egy olyan közvetítő szoftver, amely lehetővé teszi, hogy két különböző alkalmazás automatizált kommunikálhasson egymással.

2022-ben a fogyasztók arra számítanak, hogy számos szállítási lehetőség közül választhatnak, a gazdaságos ingyenes szállítástól egészen a gyorsított, aznapi kézbesítésig. Erről pedig folyamatos kommunikációt és információt várnak.

Amint egy vásárló leadja a rendelést a pénztárnál, az óra ketyegni kezd. Innentől a vásárlási út már nem a vevők ellenőrzése alatt áll. Rajtad múlik, hogy gyorsan és hatékonyan teljesítsd a vevőid kérését.

Ezen a ponton az API-k jelentősen megváltoztathatják azt, milyen vásárlói élményben lesz része az ügyfeleidnek.

Az eCommerce API az API-n keresztül elérhető e-kereskedelmi funkciók gyűjteménye. A konkrét e-kereskedelmi funkciók lebontása érdekében ez magába foglalhatja a raktári készletkezelést, a fizetéseket és a futárrendeléseket a csomagokhoz – vagy más szóval az e-kereskedelmi webhelyeken történő interakciók sorát.

Könnyebb tranzakciókat, biztonságos vásárlást és felhasználóbarát vásárlási élményt biztosítanak. A fejlesztők így használhatják az eCommerce API-kat arra, hogy adatokat továbbítsanak egyik szoftverről a másikra, majd egyetlen felhasználói felületen használják azokat.

Az e-kereskedelemben az API-k a gyorsaságot, könnyebbséget és a pozitív vásárlói élményt is segíthetik: mindenképpen megkönnyítik a webshopod és a vásárlóid életét.

 

Az API szolgáltatók

Logikusnak tűnhet, hogy az API-k kapcsán két csoportra oszthatjuk a csapatot: a szolgáltatókra, akik voltaképp a piaci szereplők, és a fogyasztókra.

A legtöbb API-t maguk a piaci szereplők fejlesztik. Ezzel teszik egyszerűbbe a velük munkakapcsolatban álló és kommunikálni akaró vállalkozások életét. Ma már egy magára valamit is adó logisztikai szolgáltató nem teheti meg, hogy nem készít a saját rendszeréhez API kapcsolatot.

Az API fogyasztók

Ezzel szemben az API-fogyasztók értelemszerűen, élvezik az általuk kapott lehetőségeket. Ők azok, akik API-kat integrálnak a folyamataikba (tehát például Te is). Képzeld el, hogy új e-kereskedelmi webhelyet hozol létre, és azon belül térkép funkciókra van szükséged.

Ehhez nem kell, hogy mindezt magadnak építsd ki: lehetőséged van például a Google Térkép használatára.

Hogyan segíthetnek az Ecommerce API-k?

Röviden: az API-k segítenek abban, hogy egy részfeladatot kész eljárással helyettesítsünk. Meg sem kell érteni, hogy mi történik, az API csak végrehajtja a funkciót: pl. elkészíti a számlát, menedzseli a bankkártyás fizetést, megrendeli a futárszolgálatot stb.

Ha logikusan, de nem bonyolultan szeretnéd átlátni a folyamatokat, az API-k segítenek majd ebben.

Számos funkciót kínálhatnak a kereskedőknek, attól függően, hogy saját szállító vagy külső logisztikai szolgáltatóként használod-e őket.

Remek példa erre, hogy saját szállítói szoftvert is használhatsz a szállítmány követésére, vagy a címke létrehozására. Megkímélheted magad a rengeteg plusz körtől és feladattól azáltal, hogy API-kat alkalmazol.

Ez azonnali, gyors és hatékony képet ad a jelen helyzetről úgy, hogy nem kell súlyos összegeket költened szakértői tudást igénylő programok fejlesztésére.

Milyen a "jó API"?

Persze nem egyszerű a rengeteg API közül kiválasztani a megfelelőeket. A valóban hasznos API-k az alábbiakra is választ nyújtanak:

  • Gyorsaság: segítségükkel gyorsabban végrehajthatók a feladatok.

  • Funkcionalitás: a megfelelő funkciók javíthatják a webhely minőségét és átláthatóságát.

  • Bővíthetőség: a webáruház bővítése és növekedése szempontjából is hasznosak lehetnek.

  • Minőség: a jó API-k remekül összehangolják a folyamatokat, ezáltal neked és a vásálóidnak is magasabb minőségben lesz része.

  • Védelem: biztonság, adatvédelem és titkosítás: mindezekben segíthetnek az API-k.

Mi szükséges az API-k eredményes használatához?

Ahhoz, hogy az általad kiválasztott és integrált API-k valóban jó működjenek, az alábbiakra lesz szükséged:

  1. Felhasználóbarát és reszponzív weboldal,

  2. Világos és releváns termékpaletta,

  3. A vásárlási folyamat egyszerű és átlátható,

  4. Egyedi, személyre szabott vásárlói élmények.

Hogyan működnek az Ecommerce API-k?

Az Ecommerce API-khoz tartozik egy úgynevezett API-dokumentáció, amely meghatározza, hogy az API mit fog nyújtani, és a fejlesztő hogyan integrálja azt meglévő folyamatokba.

Tehát az e-kereskedelmi API-k úgy működnek, hogy különböző információforrásokat kombinálnak az integrált adatok megjelenítéséhez. A legelterjedtebb módszer az úgynevezett REST architektúra, amelynek a legnagyobb előnye, hogy az alkalmazások bármilyen nyelvet vagy eszközkészletet használhatnak, amelyekkel HTTP-kérések hozhatók létre és a HTTP-válaszok elemezhetők.

Lássuk, mit tartalmaznak az API dokumentációk!

Mit tartalmaz az API-k dokumentációja?

Az API-k működéséhez elengedhetetlen, hogy a dokumentációk a fontos információkat pontosan tartalmazzák. Ezek az alábbiak:

Erőforrások

Azt mutatja meg, hogy milyen információkat nyújt az API. Tehát miből és honnan "táplálkozik".

Módszerek

Megmutatja, hogy hogyan engedélyezik egy oldalnak az információk elérését/létrehozását. Ez biztonsági szempontból is fontos tartalom.

Végpontok

A végpontok mutatják meg azt, hogy hogyan működik együtt az API más rendszerekkel.

Milyen típusú API-kat ismerünk?

Mivel többféle API is rendelkezésre áll, ezért érdemes megismerni a típusaikat is. A teljes webáruházi folyamat számos szakaszát helyettesítheted a számodra szimpatikus API-val. Így pedig mentesíti a leterhelt kollégákat, valamint elkerülhetőek a manualitásból származó hibák is.

Például az alábbiak működhetnek a jól kiépített struktúra alatt:

  • API-val való számlázás,

  • API-val futó online bankkártyás fizetés,

  • API-val rendelhető futárszolgáltatás,

  • API-val nyomtatható csomagcímke,

  • API-val követhető státusz,

  • API-val könyvelhető banki tranzakciók.

Csak, hogy néhányat említsünk.

A kommunikációs API-kat nem csak az általuk biztosított funkcionalitás alapján szegmentálják. Arra is választ kell adniuk, hogy mennyire kell azonnal reagálniuk a felhasználói műveletekre, valamint arra is, hogy a vállalat mely munkavállalóinak, részlegeinek kell őket használniuk a munka során.

Az API-k általában testreszabható, azonnali kommunikációt nyújtanak, és több változatuk is van.

Nézzünk most pár példát!

Számlázás

Ez a típusú API a folyamatba beillesztve automatikusan küldi el a számlázási adatokat a számlázó program felé és gondoskodik a számla kiküldéséről. Így nem készülhet elgépelt számla, elgépelt összeggel és a kiküldést sem fogod elfelejteni. 

Online bankkártyás fizetés és egyéb folyamatok

A felhasználók sokkal megbízhatóbbnak tartják, amennyiben bankkártya adataikat egy jó hírnevű pénzügyi szolgáltató oldalán kell megadniuk, és nem közvetlenül a webshop részére. 

Ahhoz, hogy a vásárlói élmény a lehető legjobb legyen az online díjfizetés integrációjához API megoldást érdemes választanod. Ilyen esetben a kosár legfontosabb adatait a webshopod átadja a pénzügyi szolgáltató részére (pl.: fizetendő összeg, hivatkozás) és átirányít a pénzügyi szolgáltató oldalára, majd a fizetési tranzakciót követően a pénzügyi szolgáltató visszajelzi, hogy a tranzakció sikeresen lezajlott-e. 

Ebben az esetben rögtön indíthatja is a webshop az előző pontban megismert számlázó rendszerrel futó API-t. Sikertelen tranzakció esetén a webshop kiküldhet egy levelet, hogy a fizetés sikertelen, de ha megrendelnéd utalással is kifizetheted. 

Az is megoldás lehet, hogy átadja az adatokat, ugyancsak egy API segítségével, egy CRM-rendszernek, ami a kosárelhagyásról küld majd értesítést, előre meghatározott szabályok szerint. 

Ha sikerült a pénzügyi tranzakció, akkor az egyik legfontosabb feladat a küldemény eljuttatása a vásárlóhoz. Ilyenkor a weboldal egy API-t futtat, és ellenőrzi a raktárkészletet, majd utasítást ad a termék becsomagolására. 

Amennyiben a termék elérhető, a raktárkezelő rendszer API csatornán keresztül automata megrendelést indít a futárszolgálat felé és a vásárló, valamint a termék adatait pontosan megadja a kiszállítást végző futár logisztikai cég felé. 

A futárszolgálat a rendelést befogadja és visszaigazolja az API-n keresztül, majd lehetővé teszi, hogy a csomag összekészítését követően a csomagcímke nyomtató API futtatásával a feladó felcímkézze a küldeményt. 

A webshop vállalatirányítási rendszere közben folyamatosan kommunikál a futárlogisztikai cég vállalatirányítási rendszerével, és követi a küldemény státuszát: megrendelve, csomagcímke nyomtatva, felvéve, raktárban, kiszállítás alatt, kézbesítve, utánvét beszedve, utánvét elszámolva, számlázva stb...

Webshop folyamatok

Mindezen túl API-k futnak a nagyker és a webshop között, hogy a termékek ára mindig szinkronban legyen a beszerzési költséggel. 

Így elkerülhető, hogy nehogy olyan termék legyen a kínálatban, melynek beszerzése pillanatnyilag nem lehetséges. A webshop csaknek minden folyamata felgyorsítható, leegyszerűsíthető és tökéletesíthető valamilyen célorientált API fejlesztésével és használatával.

Hogyan használhatod az Ecommerce API-kat a kereskedelemben?

Egyes területeken különösen hasznosak lehetnek az API-k (ha nem az összes területen), ezért jó megismerni a funkcióikat.

Az e-kereskedelmi webhelyek számos módon profitálhatnak az API-kból. Segíthetnek a márkaismertség növelésében, egyszerűsíthetik a termékkeresést, és növelhetik a bevételi potenciált azáltal, hogy termékeket értékesítenek olyan webhelyeken, mint az eBay, az Amazon és a Facebook.

Ne feledd, hogy gyors választ kell adnod a vevőidnek, amikor a felhasználó API-k alapján kommunikál. Ezért is jó ha az alábbi tippeket is beépíted a tudásodba:

1. Tapasztalat alapú API-k

Ezeket az API-kat használhatod az adatok újrakonfigurálására. Így ugyanazokat az adatokat különböző formátumokban alkalmazhatod a felhasználók igényei szerint.

Ez annyit jelent, hogy nem kell külön integrációt beállítani minden csatornához. Az élmény API-k mindegyikhez egyetlen adatforrást hoznak létre.

2. Folyamat API-k

A folyamat API-kat akkor használják, amikor különböző rendszereket integrálnak egy IT-rendszerbe.

Segítenek a különböző adatok forráspontjainak létrehozásában.

3. Rendszer API-k

A rendszer API a rendszer "tetején" helyezkedik el, amely kezeli a rendszer összes egyedi kapcsolati kérését és beállítását. Ezeket pedig a megfelelő módon teszi elérhetővé a többi API számára.

Most pedig nézzük meg, hogyan használhatók konkrétan néhány példán keresztül!

Így használd a keresésnél

Tegyük fel, hogy széles és változatos termékskálával rendelkezel. Több ezer márka, méret, szín, ár stb. közül választhat a vásárlód.

A vevő számára zavaró lehet, ha az áruk végtelen listájában nem találja azt a darabot, amelyet szeretne megvásárolni. A webhelykeresési lehetőség segít az adott termék gyors megtalálásában és kosárba helyezésében, miközben segíti a látogatókat új márkák, termékek felfedezésében.

Így használd katalógusoknál

Ez az API funkció segíti a termékkatalógussal való munkát, azaz a létrehozást, szerkesztést és kezelést.

A nagy raktárkészlet megnehezítheti a termékek, kategóriák kézi frissítését, felvitelét. A katalógus API-k segítségével ezt gyorsan megteheted.

Ez az API zökkenőmentes megoldást biztosít különféle e-kereskedelmi rendszerekkel, például értékesítési pontrendszerekkel, készletkezeléssel, pénzügyi jelentésekkel stb.

Így használd, hogy költséghatékonyabb legyél

Először is le kell szögeznünk, hogy az API-k használatával pénzt takarítasz meg, hiszen számos manuális funkciót kiválthatnak.

A költségeken túl persze az idő és- energiabefektetés csökkentése is egy nagyon fontos szempont az API-k esetében.

Az API-k számos funkciót hozhatnak magukkal, amelyek neked költségeket takaríthatnak meg: kezdve a vásárlói felülettel, a kosár és szállítás okozta kérdésekkel egyenesen a futár rendeléséig. Ehhez mind mind munkaerőre lenne szükséged, de az API-k sok esetben elvégzik ezeket az időrabló feladatokat.

Az API-szolgáltatók általában számos csomagot kínálnak, beleértve a személyre szabott ajánlatokat is, így többé nem kell túl sokat költened a soha nem használt funkciókért vagy kapacitásért.

Az API-k a raktározásban is jelentős segítséget nyújthatnak, amely további előnyöket biztosíthat.

 

Így használd a szállítmányok követésére

Ez az API-típus felelős a szállítás státuszának követéséért. Miért van szükséged egy ilyen megoldásra? Elsőként is célszerű tudni a potenciális kiadásaid. Ezzel nyomon követheted, melyik és milyen típusú szállítási mód a legnépszerűbb, optimalizálhatod és könnyítheted a folyamatot. Valamint remekül le tudod vele követni a kiszállítás folyamatát.

Megelőzheted azt is, hogy az ügyfelek a vásárlás legvégén csalódjanak a szállítási árak miatt. Már a kosárnál láthatják, mennyibe fog kerülni a szállítás, így nem éri őket meglepetés.

Persze egyes ügyfelek törölhetik rendeléseiket a szállítási díjak miatt, de egy jól kiszámított és optimalizált folyamatban ez ritkábban fordulhat elő.

Nézd meg, milyen ingyenes szállítási módok és lehetőségek közül választhatsz, ezzel elkerülve a kosárelhagyást! (LINK az ingyenes szállítós cikkre)

 

Emellett a szállítási API-k automatizálhatják a szállítási címkék és nyomkövetési számok létrehozását is: ez egy újabb tehertől kímél meg téged és a munkavállalóid.

Így használd a termékinformációknál

A termékinformációs API lehetővé teszi a kiskereskedők számára a termékinformációk megjelenítését és értelmezését, melyek többek között az alábbiak lehetnek:

  • termékazonosítók;

  • leírások;

  • teljes termékcímek;

  • részletes termékleírások;

  • termék- és márkaképek;

  • árakkal kapcsolatos információk;

  • mennyiség alapú kedvezmények.

Így használd személyre szabott ajánlásokhoz

Biztosak vagyunk benne, hogy a webshop-tulajdonosok 100%-a szeretné, ha növekednének a bevételei. A statisztikák azt mutatják, hogy a fogyasztók 80%-a szívesebben vásárolnak, ha személyre szabott élményt nyújtasz nekik.

Itt jönnek jól a személyre szabott API-k vagy ajánlómotorok. Ezek a technológiák felmérik a látogató böngészési tevékenységét, majd releváns termékeket vagy tételeket ajánlanak. Rengeteg nagy webáruház használja ezeket a lehetőségeket, így buzdítva vásárlásra a vevőit.

Ezen túl leegyszerűsíti a megfelelő termék megtalálását, és lehetővé teszi a vásárló számára, hogy új márkákat vagy dolgokat próbáljon ki. A vásárlóid is hálásak lesznek azért, hogy a releváns termékeket láthatják ajánlatként.

Így használd a kedvezményeknél

A kedvezmény API egy létfontosságú e-kereskedelmi funkció, amely hozzáférést biztosít a kereskedőknek fogyasztóik kosarához. Lehetővé teszi a személyre szabott vásárlói élmény integrálását, amikor a vásárló a pénztárhoz ér. Ez a következőket jelentheti:

  • kedvezmények;

  • kuponok;

  • B2B-specifikus szolgáltatások, mint például a számlázás.

Ha a webshopodban lehetőség nyílik elektronikus fizetésre, lehetőséged van olyan API használatára, amely biztonságos és megbízható elektronikus fizetést biztosít a webáruházadban, beleértve ebbe a:

  • hitelkártyák feldolgozását;

  • megrendelések nyomon követését;

  • ügyféllisták naprakészen tartását;

  • csalás és adatszivárgás megelőzését.

Ezek újabb lehetőséget kínálnak arra, hogy a vásárlód biztonságos fizetést tudhasson a magáénak.

Ezenkívül bővítheted az ügyfélkört, ha számos fizetési lehetőséget kínálsz.

Miért lehet hasznos az API-k használata?

Kétségtelen tehát, hogy az API-k használatával számos előnyhöz juttathatod a vállalkozásod.

Az online szolgáltatásnak – többek között – versenyképes árakkal, kiterjedt termékválasztékkal és átlátható, felhasználóbarát webhely-kialakítással kell becsalogatni és megtartani célközönségét.

A vásárlók elégedettsége minden felett áll.

A megfelelő eCommerce API-k nélkül azonban nem érheted el mindezt. Az API-k segítenek egyszerűsíteni üzleti tevékenységedet, kiterjeszteni a márka elérését és megismerését, megmutatni vásárlóidnak a kívánt termékeket, csak, hogy néhányat említsünk.

Például leegyszerűsítheted az e-kereskedelmi szállítást, a rendelések teljesítését, vagy személyre szabhatod a termékajánlatokat.

A webshopoddal kapcsolatos minden döntés segíthet abban, hogy előrelendítsen és elérhesd a céljaid. Érdemes tehát fontolóra venned azt a lehetőséget, hogy API-kat használj a webáruházadban.

Amennyiben a szállításban és a futárszolgálat kapcsán lenne szükséged segítségre, szívesen segítünk eligazodni a lehetőségek között, melyek akár "API-kompatibilisek" is lehetnek.

Szólj hozzá Te is!

Tájékoztatunk, hogy hozzászólásod csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.

Gyorsaság, megbízhatóság, költséghatékonyság