Az API-k egyre nagyobb segítséget nyújtanak a kereskedelemben: számos területen használhatóak, és megkönnyítik a folyamatokat. Mit érdemes tudni róluk, és hogyan alkalmazhatod őket az e-kereskedelemben?
Ha az e-kereskedelem területén dolgozol, már biztosan találkoztál az API kifejezéssel. De mi is ez és mik is az ecommerce API-k? Hogyan segítik a munkát, mit tartalmaznak és milyen típusúak?
Hogyan használhatóak a webshopokban, és miért hasznos az alkalmazásuk?
API útmutatónkban minden kérdésedre választ kaphatsz!
Ha röviden szeretnénk definiálni, mit is jelent az API, akkor ezt írnánk: az API az angol „application programming interface” kifejezés rövidítése, ami magyarul „alkalmazásprogramozási felületet” jelent.
Így talán egy kicsit megfoghatatlannak tűnik. Vegyük alapul, hogy az API-k segítenek az alkalmazásoknak hozzáférni az adatokhoz, és kommunikálni harmadik féltől származó szoftverekkel.
Példa lehet, amikor a raktárkezelő szoftvert utasítod, hogy foglaljon be egy darabot a vásárló számára vagy megrendelést keletkeztetetsz a nagyker saját rendszerében.
Az API tehát egy olyan közvetítő szoftver, amely lehetővé teszi, hogy két különböző alkalmazás automatizált kommunikálhasson egymással.
2022-ben a fogyasztók arra számítanak, hogy számos szállítási lehetőség közül választhatnak, a gazdaságos ingyenes szállítástól egészen a gyorsított, aznapi kézbesítésig. Erről pedig folyamatos kommunikációt és információt várnak.
Amint egy vásárló leadja a rendelést a pénztárnál, az óra ketyegni kezd. Innentől a vásárlási út már nem a vevők ellenőrzése alatt áll. Rajtad múlik, hogy gyorsan és hatékonyan teljesítsd a vevőid kérését.
Ezen a ponton az API-k jelentősen megváltoztathatják azt, milyen vásárlói élményben lesz része az ügyfeleidnek.
Az eCommerce API az API-n keresztül elérhető e-kereskedelmi funkciók gyűjteménye. A konkrét e-kereskedelmi funkciók lebontása érdekében ez magába foglalhatja a raktári készletkezelést, a fizetéseket és a futárrendeléseket a csomagokhoz – vagy más szóval az e-kereskedelmi webhelyeken történő interakciók sorát.
Könnyebb tranzakciókat, biztonságos vásárlást és felhasználóbarát vásárlási élményt biztosítanak. A fejlesztők így használhatják az eCommerce API-kat arra, hogy adatokat továbbítsanak egyik szoftverről a másikra, majd egyetlen felhasználói felületen használják azokat.
Logikusnak tűnhet, hogy az API-k kapcsán két csoportra oszthatjuk a csapatot: a szolgáltatókra, akik voltaképp a piaci szereplők, és a fogyasztókra.
A legtöbb API-t maguk a piaci szereplők fejlesztik. Ezzel teszik egyszerűbbe a velük munkakapcsolatban álló és kommunikálni akaró vállalkozások életét. Ma már egy magára valamit is adó logisztikai szolgáltató nem teheti meg, hogy nem készít a saját rendszeréhez API kapcsolatot.
Ezzel szemben az API-fogyasztók értelemszerűen, élvezik az általuk kapott lehetőségeket. Ők azok, akik API-kat integrálnak a folyamataikba (tehát például Te is). Képzeld el, hogy új e-kereskedelmi webhelyet hozol létre, és azon belül térkép funkciókra van szükséged.
Ehhez nem kell, hogy mindezt magadnak építsd ki: lehetőséged van például a Google Térkép használatára.
Röviden: az API-k segítenek abban, hogy egy részfeladatot kész eljárással helyettesítsünk. Meg sem kell érteni, hogy mi történik, az API csak végrehajtja a funkciót: pl. elkészíti a számlát, menedzseli a bankkártyás fizetést, megrendeli a futárszolgálatot stb.
Ha logikusan, de nem bonyolultan szeretnéd átlátni a folyamatokat, az API-k segítenek majd ebben.
Számos funkciót kínálhatnak a kereskedőknek, attól függően, hogy saját szállító vagy külső logisztikai szolgáltatóként használod-e őket.
Remek példa erre, hogy saját szállítói szoftvert is használhatsz a szállítmány követésére, vagy a címke létrehozására. Megkímélheted magad a rengeteg plusz körtől és feladattól azáltal, hogy API-kat alkalmazol.
Ez azonnali, gyors és hatékony képet ad a jelen helyzetről úgy, hogy nem kell súlyos összegeket költened szakértői tudást igénylő programok fejlesztésére.
Persze nem egyszerű a rengeteg API közül kiválasztani a megfelelőeket. A valóban hasznos API-k az alábbiakra is választ nyújtanak:
Gyorsaság: segítségükkel gyorsabban végrehajthatók a feladatok.
Funkcionalitás: a megfelelő funkciók javíthatják a webhely minőségét és átláthatóságát.
Bővíthetőség: a webáruház bővítése és növekedése szempontjából is hasznosak lehetnek.
Minőség: a jó API-k remekül összehangolják a folyamatokat, ezáltal neked és a vásálóidnak is magasabb minőségben lesz része.
Védelem: biztonság, adatvédelem és titkosítás: mindezekben segíthetnek az API-k.
Ahhoz, hogy az általad kiválasztott és integrált API-k valóban jó működjenek, az alábbiakra lesz szükséged:
Felhasználóbarát és reszponzív weboldal,
Világos és releváns termékpaletta,
A vásárlási folyamat egyszerű és átlátható,
Egyedi, személyre szabott vásárlói élmények.
Az Ecommerce API-khoz tartozik egy úgynevezett API-dokumentáció, amely meghatározza, hogy az API mit fog nyújtani, és a fejlesztő hogyan integrálja azt meglévő folyamatokba.
Tehát az e-kereskedelmi API-k úgy működnek, hogy különböző információforrásokat kombinálnak az integrált adatok megjelenítéséhez. A legelterjedtebb módszer az úgynevezett REST architektúra, amelynek a legnagyobb előnye, hogy az alkalmazások bármilyen nyelvet vagy eszközkészletet használhatnak, amelyekkel HTTP-kérések hozhatók létre és a HTTP-válaszok elemezhetők.
Lássuk, mit tartalmaznak az API dokumentációk!
Az API-k működéséhez elengedhetetlen, hogy a dokumentációk a fontos információkat pontosan tartalmazzák. Ezek az alábbiak:
Azt mutatja meg, hogy milyen információkat nyújt az API. Tehát miből és honnan "táplálkozik".
Megmutatja, hogy hogyan engedélyezik egy oldalnak az információk elérését/létrehozását. Ez biztonsági szempontból is fontos tartalom.
A végpontok mutatják meg azt, hogy hogyan működik együtt az API más rendszerekkel.
Mivel többféle API is rendelkezésre áll, ezért érdemes megismerni a típusaikat is. A teljes webáruházi folyamat számos szakaszát helyettesítheted a számodra szimpatikus API-val. Így pedig mentesíti a leterhelt kollégákat, valamint elkerülhetőek a manualitásból származó hibák is.
Például az alábbiak működhetnek a jól kiépített struktúra alatt:
API-val való számlázás,
API-val futó online bankkártyás fizetés,
API-val rendelhető futárszolgáltatás,
API-val nyomtatható csomagcímke,
API-val követhető státusz,
API-val könyvelhető banki tranzakciók.
Csak, hogy néhányat említsünk.
A kommunikációs API-kat nem csak az általuk biztosított funkcionalitás alapján szegmentálják. Arra is választ kell adniuk, hogy mennyire kell azonnal reagálniuk a felhasználói műveletekre, valamint arra is, hogy a vállalat mely munkavállalóinak, részlegeinek kell őket használniuk a munka során.
Az API-k általában testreszabható, azonnali kommunikációt nyújtanak, és több változatuk is van.
Nézzünk most pár példát!
Ez a típusú API a folyamatba beillesztve automatikusan küldi el a számlázási adatokat a számlázó program felé és gondoskodik a számla kiküldéséről. Így nem készülhet elgépelt számla, elgépelt összeggel és a kiküldést sem fogod elfelejteni.
A felhasználók sokkal megbízhatóbbnak tartják, amennyiben bankkártya adataikat egy jó hírnevű pénzügyi szolgáltató oldalán kell megadniuk, és nem közvetlenül a webshop részére.
Ahhoz, hogy a vásárlói élmény a lehető legjobb legyen az online díjfizetés integrációjához API megoldást érdemes választanod. Ilyen esetben a kosár legfontosabb adatait a webshopod átadja a pénzügyi szolgáltató részére (pl.: fizetendő összeg, hivatkozás) és átirányít a pénzügyi szolgáltató oldalára, majd a fizetési tranzakciót követően a pénzügyi szolgáltató visszajelzi, hogy a tranzakció sikeresen lezajlott-e.
Ebben az esetben rögtön indíthatja is a webshop az előző pontban megismert számlázó rendszerrel futó API-t. Sikertelen tranzakció esetén a webshop kiküldhet egy levelet, hogy a fizetés sikertelen, de ha megrendelnéd utalással is kifizetheted.
Az is megoldás lehet, hogy átadja az adatokat, ugyancsak egy API segítségével, egy CRM-rendszernek, ami a kosárelhagyásról küld majd értesítést, előre meghatározott szabályok szerint.
Ha sikerült a pénzügyi tranzakció, akkor az egyik legfontosabb feladat a küldemény eljuttatása a vásárlóhoz. Ilyenkor a weboldal egy API-t futtat, és ellenőrzi a raktárkészletet, majd utasítást ad a termék becsomagolására.
Amennyiben a termék elérhető, a raktárkezelő rendszer API csatornán keresztül automata megrendelést indít a futárszolgálat felé és a vásárló, valamint a termék adatait pontosan megadja a kiszállítást végző futár logisztikai cég felé.
A futárszolgálat a rendelést befogadja és visszaigazolja az API-n keresztül, majd lehetővé teszi, hogy a csomag összekészítését követően a csomagcímke nyomtató API futtatásával a feladó felcímkézze a küldeményt.
A webshop vállalatirányítási rendszere közben folyamatosan kommunikál a futárlogisztikai cég vállalatirányítási rendszerével, és követi a küldemény státuszát: megrendelve, csomagcímke nyomtatva, felvéve, raktárban, kiszállítás alatt, kézbesítve, utánvét beszedve, utánvét elszámolva, számlázva stb...
Mindezen túl API-k futnak a nagyker és a webshop között, hogy a termékek ára mindig szinkronban legyen a beszerzési költséggel.
Így elkerülhető, hogy nehogy olyan termék legyen a kínálatban, melynek beszerzése pillanatnyilag nem lehetséges. A webshop csaknek minden folyamata felgyorsítható, leegyszerűsíthető és tökéletesíthető valamilyen célorientált API fejlesztésével és használatával.
Egyes területeken különösen hasznosak lehetnek az API-k (ha nem az összes területen), ezért jó megismerni a funkcióikat.
Az e-kereskedelmi webhelyek számos módon profitálhatnak az API-kból. Segíthetnek a márkaismertség növelésében, egyszerűsíthetik a termékkeresést, és növelhetik a bevételi potenciált azáltal, hogy termékeket értékesítenek olyan webhelyeken, mint az eBay, az Amazon és a Facebook.
Ne feledd, hogy gyors választ kell adnod a vevőidnek, amikor a felhasználó API-k alapján kommunikál. Ezért is jó ha az alábbi tippeket is beépíted a tudásodba:
Ezeket az API-kat használhatod az adatok újrakonfigurálására. Így ugyanazokat az adatokat különböző formátumokban alkalmazhatod a felhasználók igényei szerint.
Ez annyit jelent, hogy nem kell külön integrációt beállítani minden csatornához. Az élmény API-k mindegyikhez egyetlen adatforrást hoznak létre.
A folyamat API-kat akkor használják, amikor különböző rendszereket integrálnak egy IT-rendszerbe.
Segítenek a különböző adatok forráspontjainak létrehozásában.
A rendszer API a rendszer "tetején" helyezkedik el, amely kezeli a rendszer összes egyedi kapcsolati kérését és beállítását. Ezeket pedig a megfelelő módon teszi elérhetővé a többi API számára.
Most pedig nézzük meg, hogyan használhatók konkrétan néhány példán keresztül!
Tegyük fel, hogy széles és változatos termékskálával rendelkezel. Több ezer márka, méret, szín, ár stb. közül választhat a vásárlód.
A vevő számára zavaró lehet, ha az áruk végtelen listájában nem találja azt a darabot, amelyet szeretne megvásárolni. A webhelykeresési lehetőség segít az adott termék gyors megtalálásában és kosárba helyezésében, miközben segíti a látogatókat új márkák, termékek felfedezésében.
Ez az API funkció segíti a termékkatalógussal való munkát, azaz a létrehozást, szerkesztést és kezelést.
A nagy raktárkészlet megnehezítheti a termékek, kategóriák kézi frissítését, felvitelét. A katalógus API-k segítségével ezt gyorsan megteheted.
Ez az API zökkenőmentes megoldást biztosít különféle e-kereskedelmi rendszerekkel, például értékesítési pontrendszerekkel, készletkezeléssel, pénzügyi jelentésekkel stb.
Először is le kell szögeznünk, hogy az API-k használatával pénzt takarítasz meg, hiszen számos manuális funkciót kiválthatnak.
A költségeken túl persze az idő és- energiabefektetés csökkentése is egy nagyon fontos szempont az API-k esetében.
Az API-k számos funkciót hozhatnak magukkal, amelyek neked költségeket takaríthatnak meg: kezdve a vásárlói felülettel, a kosár és szállítás okozta kérdésekkel egyenesen a futár rendeléséig. Ehhez mind mind munkaerőre lenne szükséged, de az API-k sok esetben elvégzik ezeket az időrabló feladatokat.
Az API-szolgáltatók általában számos csomagot kínálnak, beleértve a személyre szabott ajánlatokat is, így többé nem kell túl sokat költened a soha nem használt funkciókért vagy kapacitásért.
Ez az API-típus felelős a szállítás státuszának követéséért. Miért van szükséged egy ilyen megoldásra? Elsőként is célszerű tudni a potenciális kiadásaid. Ezzel nyomon követheted, melyik és milyen típusú szállítási mód a legnépszerűbb, optimalizálhatod és könnyítheted a folyamatot. Valamint remekül le tudod vele követni a kiszállítás folyamatát.
Megelőzheted azt is, hogy az ügyfelek a vásárlás legvégén csalódjanak a szállítási árak miatt. Már a kosárnál láthatják, mennyibe fog kerülni a szállítás, így nem éri őket meglepetés.
Persze egyes ügyfelek törölhetik rendeléseiket a szállítási díjak miatt, de egy jól kiszámított és optimalizált folyamatban ez ritkábban fordulhat elő.
Emellett a szállítási API-k automatizálhatják a szállítási címkék és nyomkövetési számok létrehozását is: ez egy újabb tehertől kímél meg téged és a munkavállalóid.
A termékinformációs API lehetővé teszi a kiskereskedők számára a termékinformációk megjelenítését és értelmezését, melyek többek között az alábbiak lehetnek:
termékazonosítók;
leírások;
teljes termékcímek;
részletes termékleírások;
termék- és márkaképek;
árakkal kapcsolatos információk;
mennyiség alapú kedvezmények.
Biztosak vagyunk benne, hogy a webshop-tulajdonosok 100%-a szeretné, ha növekednének a bevételei. A statisztikák azt mutatják, hogy a fogyasztók 80%-a szívesebben vásárolnak, ha személyre szabott élményt nyújtasz nekik.
Itt jönnek jól a személyre szabott API-k vagy ajánlómotorok. Ezek a technológiák felmérik a látogató böngészési tevékenységét, majd releváns termékeket vagy tételeket ajánlanak. Rengeteg nagy webáruház használja ezeket a lehetőségeket, így buzdítva vásárlásra a vevőit.
Ezen túl leegyszerűsíti a megfelelő termék megtalálását, és lehetővé teszi a vásárló számára, hogy új márkákat vagy dolgokat próbáljon ki. A vásárlóid is hálásak lesznek azért, hogy a releváns termékeket láthatják ajánlatként.
A kedvezmény API egy létfontosságú e-kereskedelmi funkció, amely hozzáférést biztosít a kereskedőknek fogyasztóik kosarához. Lehetővé teszi a személyre szabott vásárlói élmény integrálását, amikor a vásárló a pénztárhoz ér. Ez a következőket jelentheti:
kedvezmények;
kuponok;
B2B-specifikus szolgáltatások, mint például a számlázás.
Ha a webshopodban lehetőség nyílik elektronikus fizetésre, lehetőséged van olyan API használatára, amely biztonságos és megbízható elektronikus fizetést biztosít a webáruházadban, beleértve ebbe a:
hitelkártyák feldolgozását;
megrendelések nyomon követését;
ügyféllisták naprakészen tartását;
csalás és adatszivárgás megelőzését.
Ezek újabb lehetőséget kínálnak arra, hogy a vásárlód biztonságos fizetést tudhasson a magáénak.
Ezenkívül bővítheted az ügyfélkört, ha számos fizetési lehetőséget kínálsz.
Kétségtelen tehát, hogy az API-k használatával számos előnyhöz juttathatod a vállalkozásod.
Az online szolgáltatásnak – többek között – versenyképes árakkal, kiterjedt termékválasztékkal és átlátható, felhasználóbarát webhely-kialakítással kell becsalogatni és megtartani célközönségét.
A vásárlók elégedettsége minden felett áll.
A megfelelő eCommerce API-k nélkül azonban nem érheted el mindezt. Az API-k segítenek egyszerűsíteni üzleti tevékenységedet, kiterjeszteni a márka elérését és megismerését, megmutatni vásárlóidnak a kívánt termékeket, csak, hogy néhányat említsünk.
Például leegyszerűsítheted az e-kereskedelmi szállítást, a rendelések teljesítését, vagy személyre szabhatod a termékajánlatokat.
A webshopoddal kapcsolatos minden döntés segíthet abban, hogy előrelendítsen és elérhesd a céljaid. Érdemes tehát fontolóra venned azt a lehetőséget, hogy API-kat használj a webáruházadban.
Amennyiben a szállításban és a futárszolgálat kapcsán lenne szükséged segítségre, szívesen segítünk eligazodni a lehetőségek között, melyek akár "API-kompatibilisek" is lehetnek.