2022-08-16

Egy raktár működése - Milyen hatást gyakorol a raktári munka a kiszállításra?

Milyen munkafolyamatokat végeznek egy raktárban?

Egy raktár legfőbb funkciója az, hogy egy vállalat az általa forgalmazott árut tárolni tudja benne. Rengeteg különféle felépítésű és kialakítású raktár létezik, a kialakítást pedig nagyban befolyásolja, hogy milyen jellegű termékeket tárolnak ott.

A bennük végzett munkafolyamatokat tekintve azonban vannak közös pontok, legyen szó bármilyen típusú raktárról.

1. Komissiózás

A komissiózás az a folyamat, amely során a raktáros munkatársak a beérkezett megrendeléseket összegyűjtik, elcsomagolják, és szállításra alkalmas állapotba hozzák.

A komissiózás – vagy köznapi megnevezéssel áruösszeszedés – egy nagy odafigyelést és precizitást igénylő munkafolyamat, a termékeket a megfelelő mennyiségben kell összegyűjteni, hiszen a pontatlan komissiózás komoly eltéréseket okozhat az árukészletben.

A szedés történhet papírra nyomtatott szedőlisták segítségével, bár ma már a legtöbb raktárban ki van építve olyan rendszer, amelyben mobil adatgyűjtőkkel és vonalkód olvasókkal történik az termékek mozgatása. 

Ezekkel az eszközökkel jelentősen csökken a hibázás lehetősége, ráadásul az áru mozgatása megjelenik a raktározási rendszerben közvetlenül, folyamatosan alakítva a készletet, így az mindig naprakész marad.

2. Áruátvétel

A raktárban a komissiózás mellett a beérkező áru átvétele a legfontosabb. Bármilyen raktárról is van szó, az áruátvétel kulcsfontosságú, hiszen ezzel lehet fenntartani az előre meghatározott vagy beállított árukészletet, amelyre optimalizálva van az áruház.

A folyamatos beérkezések kezelése azért nagyon fontos, mert az értékesítésen dolgozók így tudják a lehető legjobban végezni a munkájukat. Előfordul, hogy a raktárban fennálló létszámhiány miatt nem sikerül minden beérkező árut időben készletre helyezni, így pedig – bár fizikálisan ott van a termék a raktárban – az értékesítő munkatársak nem tudják azt eladni, hiszen nincs készleten a termék. Ez pedig közvetlenül befolyásolja a cég működését és sikerességét.

Áruátvétel során – ahogy szedésnél is – rendkívül fontos a gyors és precíz munkavégzés. Minél hamarabb készletre kerül az áru, annál hamarabb lehet értékesíteni. A precizitás pedig azért fontos, mert a rosszul bevételezett áru torzíthatja a raktárkészletet. Többletek és hiányok keletkeznek. 

Hiány esetén egy termékből például 100 db van készleten, valójában azonban csak 98 db található belőle a polcon. Többlet esetén pedig a rendszer például 10 darabot jelez, de a polcon 12 db található, a két többlet azonban nem értékesíthető, hiszen nem tudják kiszámlázni azt.

Ezek a hibák rengeteg gondot okoznak, és sok esetben hosszas folyamat, mire sikerül rendbe hozni a raktárkészletet. Sokszor sajnos csak a leltározás tudja megoldani ezt a problémát.

3. Leltár 

A leltározás minden raktár esetén egy általános folyamat, amelyet legalább évente egyszer, de az áru jellegétől és mennyiségétől függően akár havonta vagy hetente is el szoktak végezni.

A leltár készítése során tételesen megszámolásra kerül minden egyes termék vagy termékcsoport. A termékek és azok csomagolásának az ellenőrzése, illetve a sérült vagy eladásra nem alkalmas termékek selejtezése is megtörténik. 

Célja tulajdonképpen az, hogy a raktárban lévő árukészletről reális és pontos képet kapjon a cég vezetése. A pontos leltározás azért kiemelten fontos, mert ez befolyásolhatja az árubeszerzők munkáját, hiszen ők figyelik a termékek fogyását, így a következő időszakokban a leltár eredményéhez igazítják a rendeléseket.

A leltározás a legtöbb esetben PDA-val vagy vonalkód olvasóval történik, vannak azonban olyan raktárak is, ahol nincsenek ilyen kiépített vezeték nélküli rendszerek. Ebben az esetben minden terméket kézzel kell megszámolni, és a leltáríven regisztrálni.

4. Visszáru kezelés 

Végül pedig érdemes megemlíteni a visszáru kezelést. A vevőhöz kiszállított áru egyes esetekben sérült lehet, vagy nem megfelelő terméket kap az ügyfél. Ilyenkor a vásárló visszaküldi a termékeket, és azt a raktár visszaveszi. 

Ennek az elvégzése sok esetben a raktárosok feladata, bár egyes ágazatokban az értékesítő munkatársak foglalkoznak ezzel, hiszen sok esetben a visszavét előtt ellenőrizni kell az áru állapotát és minőségét, és ez sokszor szakértelmet kíván. 

A visszavett árut aztán – miután készletre került – a raktárosnak el kell helyezni a raktárban. Ez sok esetben igen nagy mennyiségű áru is lehet, így érdemes volt külön megemlíteni ezt a folyamatot is.

Kik dolgoznak a raktárban?

Egy raktárban több különféle pozícióban dolgoznak a munkatársak, érdemes tehát pár mondatban foglalkozni az egyes munkakörökkel és a hozzá tartozó feladatokkal.

1. Raktárvezető

A raktárvezető feladata a raktár irányítása, amely egy igen összetett feladat. Az ő felelőssége a raktár működésének koordinálása, a raktárosok irányítása, emellett ő ellenőrzi a munkafolyamatokat is. A leltár levezénylése is általában a raktárvezető feladata, illetve ő áll közvetlen kapcsolatban az áruház többi részlegével, beleértve a menedzsmentet, az értékesítést és a kiszállítást is.

Emellett a raktárvezető részt vesz természetesen a mindennapi feladatokban, hiszen mint vezető, neki minden munkafolyamattal tisztában kell lenni. Egy jó raktárvezető minden kérdésre és problémára tudja a választ, hiszen alaposan ismeri a raktár egyes feladatait, így tanácsokkal tudja ellátni a munkatársakat.

2. Raktáros 

A raktárosok végzik a korábban leírt raktári munkafolyamatokat.

Átveszik és elpakolják a raktárba beérkező árut, illetve összeszedik a megrendeléseket, illetve elcsomagolják azokat és felkészítik őket a kiszállításra. 

Emellett természetesen részt vesznek a leltározásban is, hiszen ők rendelkeznek a legnagyobb ismerettel a raktárban tárolt termékekkel és magával a raktárral kapcsolatban, így otthonosan mozognak. Ezen munkafolyamatok mellett továbbá az ő feladatuk a rend és tisztaság fenntartása is a raktárban.

3. Targoncás

A targoncás kezeli a magasemelő gépeket, legyen szó akár kézi emelőről vagy motoros targoncáról. 

A targonca vezetéséhez ma már külön jogosítvány szükséges, így minden olyan raktárban, ahol van ilyen munkagép, lennie kell legalább egy olyan embernek, aki rendelkezik ilyen képesítéssel.

A targoncával a beérkezett raklapos áruk mozgatását végzi a targoncás. Vannak olyan raktárak is, ahol olyan mennyiségű árut kell mozgatni, hogy a targoncás egész nap ezzel a géppel dolgozik.

Ha azonban nincs szükség éppen targoncára, akkor természetesen a targoncás is részt vesz a raktári folyamatokban, legyen szó komissiózásról, áruátvételről vagy leltározásról. 

A kiszállítás és a raktár kapcsolata

A raktári munka az alapja a kiszállításnak, legyen szó akár saját raktárról vagy esetleg fulfillment együttműködésről. Ha egy webáruház például saját raktárral és kiszállítókkal dolgozik, akkor a sikeres szállítást is neki kell koordinálni, ahogy a raktárban működő rendszert is neki kell optimalizálni.

De ha fulfillmentről van szó, akkor – bár nem a webshop végzi ezt a folyamatot – akkor ezt a szolgáltatást nyújtó cégnek kell megteremtenie az összhangot a két terület között.

Hogyan segíti a raktározás a kiszállítást?

1. Az áru összekészítése

A legfontosabb természetesen az, hogy a raktárosok a lehető legjobban végezzék a komissiózás folyamatát. Az árut gyorsan kell összeszedni és csomagolni.

Ez befolyásolja a futárok munkáját, hiszen ha a raktáros késlekedik, akkor a kiszállító sem tud pontosan elindulni, így az ügyfél később kapja meg az árut, ami rossz ügyfélélményt eredményez.

2. Kommunikáció

A kommunikáció minden együttműködés alapja, nincs ez másképp a raktárosok és a szállítással foglalkozók között sem. 

A raktárosoknak és a futároknak – mivel folyamatosan együtt dolgoznak – ki kell alakítani egy kommunikációs rendszert, amivel a lehető leghatékonyabb módon tudják segíteni egymás munkáját. A nem megfelelő vagy eredménytelen kommunikáció következményei lehetnek azok a hibák, amelyek a legtöbb esetben már az ügyfélnél derülnek ki. 

Rosszul csomagolt termék miatt megsérül az áru, vagy akár a rendelés egy része egy másik dobozba kerül és a futár otthagyja a raktárban. Ezek igen gyakori problémák, és sokszor a nem megfelelő kommunikáció miatt jönnek létre.

3. Egymás munkájának a segítése

Természetesen nem csak a raktáros munkája gyakorol hatást a kiszállításra. A futároknak is segíteniük kell a raktári folyamatokat. 

A visszáru kezelésekor például a futároknak óriási szerepe van, hiszen a legtöbb esetben a futár hozza vissza az árut a vevőtől. Neki regisztrálnia kell a visszaküldött árut egy papíron, illetve ellenőriznie kell az áru állapotát, hiszen már a vevőnél ki lehet szűrni, hogy nem egy használt terméket akar-e visszaküldeni.

A pontos visszáru kezelés rendkívül fontos, és mivel ez a legtöbb esetben a futárnál kezdődik, így tudnia kell együtt dolgozni a raktárosokkal, gördülékenyebbé téve ezzel a folyamatokat. 

Korábban írtunk cikket arról, milyen egy jó futár, ezt is érdemes elolvasni.

A kiszállítás sikerének alapja a kitűnő logisztika

A cikkből tehát kiderült, hogy tökéletes kiszállítás megvalósításához elengedhetetlen a pontos és rendezett raktári logisztika. Ez a két terület nem tud megfelelően működni egymás nélkül, mondhatni szimbiózisban vannak egymással. 

Pontos raktározás nélkül a futárok se tudnak pontosan érkezni a megadott címre, ráadásul a raktáron múlhat az is, hogy a kiszállító a megfelelő árut kifogástalan minőségben és mennyiségben ki tudja szállítani.

Ha olyan futárcéget keresel, ahol kiemelten figyelnek a pontosságra, a precizitásra, akkor keress minket bátran, a Futár.hu megbízható partner lesz számodra, legyen szó kisebb csomagok vagy akár raklapos termékek kiszállításáról.

Szólj hozzá Te is!

Tájékoztatunk, hogy hozzászólásod csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.

Gyorsaság, megbízhatóság, költséghatékonyság