2021-11-30

Fulfillment: mit jelent, kinek éri meg? (És minden más, amit tudnod kell róla)

Logisztikai berkeken belül aligha megkerülhető fogalom a fulfillment. A számos szolgáltatás között ez az egyik olyan alternatíva, amely 2021-ben egyre fontosabbá és izgalmasabbá válik.

De mi is pontosan a fulfillment? Most fulfillment vagy fulfilment: mi a különbség? Hogyan működik ez a szolgáltatás?

Mik az előnyei, és kinek érdemes ezeket az előnyöket kihasználni? Mikor nem való neked a szolgáltatás?

Ha pedig már a döntés kapujában vagy, mi alapján válassz szolgáltató céget?

Szívesen segítünk a fulfillment megismertetésében, és néhány jó tanáccsal is ellátunk.

Mi az a fulfillment?

A fulfillment szolgáltató átveszi a webáruház tulajdonostól vagy üzemeltetőtől a teljes logisztikai folyamatot. 

A fulfillment szolgáltató általában az alábbiakat szervezi ki:

  • raktározás,

  • csomagolás,

  • kiszállítás,

  • számlázás,

  • visszáru kezelés.

Összességében egy olyan logisztikai szolgáltatóról beszélünk, aki sok esetben leveheti a válladról a terhet, és összefoghatja a logisztikai feladatokat.

Mit jelent a fulfillment szó?

Rendes magyar megfelelője nincs, talán a kiszervezett logisztika vagy a kiszervezett webshop logisztika szó illik rá legjobban.

A leggyakrabban azonban fulfillment szolgáltatásként emlegetik, így találhatsz róla leginkább infókat.

Hogyan működik a fulfillment?

Most már tudjuk, mi a fulfillment, de hogyan is működik pontosan? A fulfillment cégek szoftverei összeköttetésben állnak a webáruházakéval, vagy az online értékesítő vállalkozók CRM rendszerével. Így tehát azonnal látják az értékesítéseket, és azonnal teljesíteni is tudják a megrendeléseket.

A szolgáltatás leginkább az online kereskedelmi vállalkozások számára remek megoldás, mivel az e-kereskedelemben a logisztikai folyamatok okozhatják a legtöbb buktatót. Ezek a cégek ugyanis jelentős összegeket költenek ezekre a folyamatokra, ráadásul komoly fejlesztést és managelést is jelentenek.

A fulfillment előnyei

A fulfillment legnagyobb előnye, hogy mentesülsz a logisztika okozta macerától.

A fulfillment cégek jelentős terheket vehetnek le az e-kereskedők vagy üzemeltetők válláról. Hiszen a logisztikai folyamatok komoly tőkét és erőforrást emésztenek fel.

Lássuk, mik a legnagyobb előnyei a fulfillmentnek:

  1. A raktárbérlés megtakarítása: a raktárbérlés komoly összegeket és kötelezettségeket jelent. Ezzel szemben a fulfillment cégek az eladásokhoz alkalmazkodnak, így nekik nem olyan megterhelő a raktárbérlés.

  2. Nincs szükség munkaerőre: a logisztikai folyamatok egyik nagy nehézsége a nagy mennyiségű erőforrás. A munkaerő koordinálása, vezetése, munkaügyek intézése rengeteg energiát igényel. Mivel ez mindig fix költséget és erőforrást jelent, a fulfillment cégek mentesíthetnek ezen kötelezettségek alól.

  3. Hatékony: amennyiben az energiaigényes területek kiszervezésre kerülhetnek, sokkal hatékonyabban fókuszálhatsz más területekre. 

  4. Spórolhatsz vele: a kiszervezés hosszú távon nem csak időt, hanem pénzt is megtakaríthat neked. Minél nagyobb mennyiségű rendelés érkezik be a webshopodra, annál hatékonyabb lehet a fulfillment alkalmazása.

  5. IT beruházások költségei: az informatikai rendszerek folyamatos fejlesztése elengedhetetlen az online kereskedelemben. Ezek költségét szintén megspórolhatod.

Az extra terhelésben is segíthet a fulfillment cég: ilyen lehet a karácsonyi időszak is.

Mikor érdemes kihasználni a fulfillment adta lehetőségeket?

A fulfillment bizonyos esetekben tökéletes megoldás lehet. Habár nem mindenkinek ez a legjobb alternatíva, sok esetben érdemes megfontolni a lehetőségét.

Nézzük, mikor érdemes fulfillment cég bevonását fontolgatni.

  1. Ha a rendelések száma nem egyenletes: vannak vállalkozások, melyeknél egy-egy időszak nagyon erős, míg mások kevésbé. Ha a Te céged is ilyen, érdemes megfontolni a fulfillment szolgáltatók lehetőségét.

  2. Ha kevés a kapacitás: az üzletvezetés komoly munka, mind idő, mind erőforrás tekintetében. 

  3. Ha hiányzik az infrastruktúra: ha olyan szerencsés helyzetben vagy, hogy a céged rohamosan növekszik, akkor folyamatos raktárbővítésre lehet szükség. Ehhez az infrastruktúra nehezen tud alkalmazkodni, kiszervezés esetén azonban ezzel a problémával nem kell foglalkoznod.

  4. Külföldre is értékesítesz: a megfelelő fulfillment céggel a szállítási árakat is kedvezőbben veheted igénybe. Ez külföldi értékesítésnél különösen fontos lehet.

Kinek nem való ez a szolgáltatás?

Persze nem mindenkinek tökéletes megoldás a fulfillment. Egyes esetekben például jobb a saját szervezés.

  1. Széles szortiment és rengeteg rendelés: vannak olyan méretek, mind termékek mind pedig rendelésszám esetén, amikor jobb saját kézben tartani a folyamatokat. Ha napi ezres csomagszámról beszélünk, érdemesebb nem a kiszervezést választani.

  2. Nagy méretű termékek: a nagy termékek nem a fulfillment szolgáltatóknak valók, hiszen kisebb a megtérülés utánuk. Ráadásul ezekre gyakran extra díjat is számolnak fel.

  3. Speciális termékek: sok fulfillment cég kínál specializált, testreszabott szolgáltatást. Azonban ha a termék tényleg nagyon egyedi és személyre szabott, megbízott cég sokszor nem tudja pontosan ugyanúgy megoldani a feladatot, mint amilyen az eredeti elképzelés. Ilyenkor előnyösebb, ha magadnak intézed a feladatokat. 

Mi alapján válassz fulfillment céget?

A fulfillment cég kiválasztása fontos feladat. Ahhoz, hogy a legjobb döntést hozd, érdemes alaposan átrágni néhány kérdést.

Ha biztosra akarsz menni, gondold át alaposan, milyen szempontok szükségesek a céged számára!
  1. Mik a legfontosabb területeik?

Fontos szempont, hogy végiggondold, hova fogsz főleg eladni – érdemes olyan fulfillment céget választani, aki arra az országra, vagy országokra specializálódott. Gondold át, merre szeretnél terjeszkedni a jövőben, mielőtt meghozod a döntést.

  1. Hol van a cég raktára?

Ha te magad szállítod be a termékeket a raktárba, egyáltalán nem mindegy, milyen messze van tőled.

  1. Megbízható a cég?

A gazdasági háttér stabilitása és a jó biztosítás is fontos szempont.Olyan partnert válassz, amely magabiztos pénzügyi és gazdasági helyzettel rendelkezik.

  1. Hogyan jut el a rendelés a céghez?

Alaposan ellenőrizd le, hogy milyen szoftverrel dolgozik a fulfillment cég. Ha nincs a szolgáltatásra specializálódott rendszerük, ez a későbbiekben hibákat rejthet magában.

  1. Milyen a raktármanagement?

A digitális raktármanagement is lehet kiemelkedő szempont. A manuális munkánál sok a hibalehetőség, és egy idő után nem növelheted a volument. Válassz olyan céget, amely modern, hatékony rendszerrel dolgozik

  1. Miként kezelik a készletet?

Azt a céget válaszd, ahol automatikus a raktárkészlet szinkronizálása. Ha eladsz egy terméket, amit a fulfillment cég menedzsel, akkor a webshopodon automatikusan csökkenjen a készlet. A naprakész információk elengedhetetlenek!

  1. Van nemzetközi szállítási lehetőség?

Ha nemzetközi piacra is terjeszkednél, mindenképp kérdezz rá, hogy a kiválasztott fulfillment szolgáltató milyen lehetőségeket tud nyújtani neked ezügyben.

  1. Hogyan működik a vámkezelés?

Ha az EU-n kívülre is küldenél csomagokat megjelenhet a képletben a vámkezelés is, amit kötelező feladat. Hiába tudod automatizálni a rendszered nagy részét, ha utána a vámon elakadnak a csomagjaid: tudd meg, a cég vállal-e vámkezelést.

  1. Biztonságos a raktár?

A kamerák nem csak a termékek biztonsága érdekében fontosak, hanem az esetleges hibák visszakeresésében is.

Éppen ezért ez szintén egy fontos kérdés lehet számodra, hogy utánkövethesd az eseményeket.

  1. Milyen az informatikai rendszer?

Az automatikus számlázás, az adatok frissítése és a megbízható szoftver is fontos szempontok. Kérdezz rá az informatikai rendszerre és vedd számításba!

Tanácsok a döntéshez

Fontos, hogy ne ár alapján dönts, hanem minden szempontot alaposan gondolj át.

A kiszervezett logisztika nem jobb vagy rosszabb megoldás a saját szervezésnél. Mérlegeld a saját erősségeidet és kihívásaidat, minden területtel nem tudsz egyedül megbirkózni. 

Ha a csapatban profi marketinges és webprogramozó is van, akkor feltehetően érdemes a logisztikát kiszervezni. Ha inkább a szervezést szeretitek és a kézzelfogható dolgokat, akkor pedig a marketinget érdemes kiszervezni. 

Ez persze mindig kockázatos, hiszen kevesebb kontroll van az adott terület minőségére. Érdemes tesztelni a szolgáltatásokat egy-egy speciális kedvezmény keretében. Nagy tételben forgó termékedet akciózd le egy rövid időre, add át a raktárlogisztikai cégnek.

Kövesd nyomon 

  • a csomagindulások időpontját, 

  • a kézbesítés időtartamát, 

  • a kézbesíthetetlen csomagok számát, 

  • a sérült küldemények arányát,

  • és a vásárlók elégedettségét. 

Így pontosabb képet kaphatsz, hogy a gyakorlatban milyen eredményeket tudtok közösen elérni. A legtöbb fulfillment cég megengedi, hogy saját futárszolgálatodat bízd meg a csomagkiszállítással, így nagyobb befolyásod van a különleges ügyfélélmény elérésében. Szívesen segítünk, keress minket, ha bármilyen kérdésed lenne!

Szólj hozzá Te is!

Tájékoztatunk, hogy hozzászólásod csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.

Speed, reliability, cost-effectiveness