2022-05-28

Hogyan könnyítik a technológiai újítások a kiszállítást?

A technológia fejlődésével értelemszerűen új kiszállítási megoldások és módszerek alakultak ki, amik gyorsabbá, könnyebbé és hatékonyabbá tették a szállítással és fuvarozással foglalkozó vállalatok munkáját. 

De pontosan hogyan gyakorolnak hatást az új technológiák egy ilyen vállalat működésére?

Ebben a cikkben bemutatjuk, hogyan változik egy szállítmányozó cég működése a technológia fejlődésének hatására. Ha szeretnéd a cégedet hatékonyabbá és fenntarthatóbbá tenni, ebben a cikkben rengeteg hasznos információval gazdagodhatsz.

A jelen technológiája min változtatott?

Először azt vizsgáljuk meg, hogy a jelenleg alkalmazott technológiák milyen korábbi nehézségeket hivatottak megkönnyíteni.

Korábban ugyanis – amikor még sem hordozható eszközök, de még akár mobiltelefon sem létezett – a kiszállítással foglalkozó vállalatok dolgozóinak sokkal nehezebb volt a munkája.

A munkavégzés során sokkal nagyobb önállóságra volt szükség, hiszen ha egy futár például elindult egy rakománnyal, nem vette körül mindenféle elektronikus eszköz, amelyek segítették volna a tájékozódását vagy a céggel/ügyféllel való kommunikációját.

1. A hordozható eszközök előnyei

A legnagyobb mértékben talán a hordozható eszközök reformálták meg a kiszállítást. A mobiltelefonok, a PDA-k de még a bankkártyás terminálok is olyan lehetőségeket biztosítottak a megjelenésükkel, ami rengeteg terhet vett le a kiszállító válláról.

  • Gyorsítja a futárok dolgát, kevesebb papírmunka

A PDA-k és az okostelefonok – de még az egyszerű mobiltelefonok is – gyorsabbá tették a kiszállítók munkáját. Sokkal gyorsabban tudnak segítséget hívni a telefonon, navigációs programokat tudnak használni. A PDA pedig – amelyet az áru vásárlónak átadásakor használnak – rengeteg papírmunka elvégzésétől kíméli meg a futárt.

  • Több idő marad a vásárlóra 

A hordozható eszközöknek hála a futár sokkal nagyobb figyelmet tud fordítani a vásárlóra, amiről sokan azt gondolják, hogy nem fontos. Valójában azonban a futár az, aki találkozik a vásárlókkal, és nála jobban senki nem tud jó benyomást tenni. 

A vásárlói élmény roppant fontos egy kiszállítással foglalkozó vállalat számára, és a futárok kulcsfontosságú szerepet játszanak ebben.

  • A GPS-nek köszönhetően könnyebb lett a kiszállítás

A GPS rendszerek megjelenése óriási hatást gyakorolt a civil közlekedésre is, hiszen az emberek előzetes útvonaltervezés és térképek használata nélkül is el tudtak indulni akár nyaralni, de a hétköznapok közlekedése is könnyebbé vált.

A futárok és sofőrök munkáját azonban alapjaiban változtatta meg  a GPS-ek megjelenése. Ők ugyanis – bár a legtöbben hatalmas helyismerettel rendelkeztek – sokkal gyorsabban, a legrövidebb úton tudtak haladni a napi munkájuk során. A GPS-ek használatával, kiegészítve azt a saját tudásukkal, a futárok munkája sokkal könnyebb és kényelmesebb lett, így egyre komolyabb minőséget képviseltek a kiszállítással foglalkozó vállalatok.

2. Az adatok elektronikus tárolásának előnyei

Az adattárolás szintén a logisztika fontos része, és ebben a tekintetben is óriási változások történtek, amik hatást gyakoroltak a kiszállítással foglalkozó vállalatok mindennapjaira. 

  • Gyorsabb ellenőrizhetőség 

Bármilyen vállalatról is legyen szó, az adatok, dokumentumok és számlák tárolása és rendszerezése egy rendkívül fontos, ugyanakkor sok odafigyelést igénylő feladat. 

Régen minden ilyen dokumentumot papíron kinyomtatva kellett eltárolni, ma már azonban – bár a számlákat még mindig papíron is el kell tárolni – elektronikusan is elérhető szinte minden dokumentum. 

Ennek pedig akkor van óriási előnye, ha egy régebbi számlát vagy szerződést kell előkeresni. Nincs szükség egy évekkel ezelőtt a raktárba elpakolt dobozban megkeresni egy számlát, hanem elektronikusan is elő lehet hívni.

  • Kevesebb papírhulladék

Szintén fontos a fenntarthatóság, amihez a dokumentumok elektronikus úton való kezelése is nagyban hozzájárul. Így csökkenthető a kinyomtatott papírok száma, amivel csökkenthető a papírfelhasználás, ez pedig egyrészt gazdaságos, másrészt kevesebb papírhulladék keletkezik, így csökken a vállalat ökológiai lábnyoma.

3. A raktárak elektronikus rendszerei

  • A raktárak számítógépes rendszere növeli a hatékonyságot

Minden raktárban van egy kiépített rendszer, aminek az alapja a legtöbb esetben egy számítógépes rendszer. Ezen logisztikai szoftverek nélkül lehetetlen egy jól működő, pontos árukészlettel rendelkező raktárat kialakítani.

Ezekkel a szoftverekkel a raktározási folyamatok (komissiózás, áruátvétel, visszáru kezelés, leltár, stb.) mindegyike menedzselhető, így könnyebb fenntartani a rendet. Ráadásul ezek a rendszerek a számlázásra is alkalmasak, így a raktár és az értékesítés ugyanazt a szoftvert tudja használni, és mindkét munkakör dolgozói reális képet kapnak a raktárban lévő készletről. 

  • Hamarabb kiszűrhetőek a raktárban keletkező problémák 

A raktárban a legtöbb problémát a hiányok és többletek keletkezése okozza, hiszen ez torzítja a raktárban lévő készletet, ami negatívan befolyásolja az értékesítést, így közvetlenül a vállalat sikerességét. 

A logisztikai szoftverekkel ezeknek a készlettorzulásoknak a száma minimalizálható, így pontosabb lesz a készlet, ami hozzájárul a sikeresebb és gördülékenyebb értékesítéshez.

Szintén problémát szokott okozni az áru feltorlódás. Sokszor előfordul raktárakban, hogy nem megfelelő a raktáros létszám, így nincs kellő munkaerő az összes beérkezett áru átvételére. Ilyenkor feltorlódik a munka, a termékek nem kerülnek készletre, ami szintén gátolja az értékesítést.

Egy jó logisztikai szoftverrel ez a probléma is orvosolható, hiszen ellenőrizni lehet vele, hogy melyik termék típusból van kevesebb készleten, így a raktárvezető priorizálni tudja, hogy melyik áru legyen előbb átvéve.

Egy jól működő raktár nélkül nincs jól működő kiszállítás, hiszen mindennek a jó logisztika az alapja.

A raktári munka és a kiszállítás kapcsolata 

A jól szervezett raktár természetesen nem csak az értékesítést teheti jobbá, hanem a futárok munkáját is megkönnyíti. A raktárosoknak és a futároknak együtt kell dolgozniuk, és ez a kapcsolat rendkívül fontos.

Egyik sem működhet megfelelően a másik nélkül.

Ha a raktár munkáját egy jól működő logisztikai program irányítja, akkor a kiszállítás is gördülékenyebben fog működni, hiszen a komissiózás gyorsabban halad, nem kell az elveszett termékek előkerítésével foglalkozni. Az áru gyors és pontos összeszedése miatt a kiszállítók is a megadott időben tudnak indulni. Így pontosan érkezhetnek az ügyfélhez, ami növeli az ügyfélélményt. 

A futárok pedig sokszor ugyanazt a programot használják a kiszállítások alkalmával, hiszen vannak olyan futárok, akik PDA-t is használnak. 

Ráadásul a vásárlóktól visszahozott áru, tehát a visszáru pontos kezelése is a raktározás egyik fontos része. Ebben azonban nagy szerepet játszanak a futárok is, hiszen a legtöbb esetben ők hozzák vissza a vásárlókról ezeket a termékeket.

A futárok és a raktárosok munkája tehát sok ponton összefügg, szimbiózisban kell együttműködniük. Ennek megvalósulásához azonban elengedhetetlen egy jól működő logisztikai rendszer, amivel pontosan és gyorsan lehet kezelni a raktárban lévő árukészletet.

 

Most pedig térjünk rá arra, pontosan milyen részei vannak egy ilyen rendszernek, tehát a technológia milyen rendszereket biztosít a raktárosok és a kiszállítók részére. 

Milyen technológiák könnyítik jelenleg egy vállalkozás működését?

1. Vonalkód rendszerek

A raktárakban a vonalkódok használata ma már szinte mindenhol alapvetés, ez azonban nem volt mindig így. Amikor még nem léteztek a vonalkódok, addig a termékeket cikkszámok alapján azonosították, és a polcokon is például ezek alapján rendezték el.

A vonalkódok bevezetése azonban forradalmasította az áru kezelését, hiszen minden folyamat (komissiózás, áruátvétel, leltározás) felgyorsult és pontosabbá vált. 

 

Ráadásul nem csak a termékek csomagolásán jelentek meg a vonalkódok, hanem a raktárak tárhelye is úgy lett kialakítva, hogy az egyes szektorokat vonalkódokkal kezdték el jelölni, így a raktárban való munka is egyszerűbb, gyorsabb és logikusabb lett.

2. Logisztikai szoftverek 

A különböző logisztikai és számlázó szoftverek a már korábban említett módon nem csak a raktárosok, hanem az értékesítésben és a kiszállításban dolgozók munkáját is nagymértékben megkönnyítette.

Ma már ezeknek a szoftvereknek a hiányában nem lehet működtetni egy raktárat, hiszen ha egy vállalat nem használ ilyet, akkor rövid időn belül akkora versenyhátrányba kerül, ami akár a vállalkozás tönkremenetelét is okozhatja. 

3. Kiszállítási nyomkövető rendszerek

A kiszállító autókba épített nyomkövetőkkel a futárok munkája ellenőrizhető. Ezeknek a rendszereknek a segítségével a kiszállításért felelős vezető, vagy akár az áruház vezetője nyomon tudja követni a futárok haladási útvonalát. 

A kiszállítás során az egyik legfontosabb dolog a gyorsaság, így pedig a futár – mivel tudja, hogy figyelik a munkáját – törekedni fog a gyorsaságra. 

Ráadásul ezekkel a rendszerekkel a futár közutakon való viselkedése is ellenőrizhető. Ha gyorsan hajt, vagy balesetet okoz, rossz fényben tüntetheti fel a futárcéget, de ami még rosszabb, hogy veszélybe sodorhatja a saját és a többi autóval közlekedő ember életét.

4. A vezeték nélküli rendszerek 

A vezeték nélküli eszközök – mint például a mobil adatgyűjtő, vagy a vezeték nélkül címkenyomtató – főleg a raktáros munkafolyamatokat könnyíti meg. Azokban a raktárakban nyújtanak segítséget ezek az eszközök, ahol nagy távolságokat kell megtenni a raktárosoknak például komissiózás közben.

 

Ha például gyakran van szükség címkék nyomtatására, akkor a hordozható nyomtatónak köszönhetően nem kell visszasétálni az irodába kinyomtatni a címkéket. De a vezeték nélküli adatgyűjtő és vonalkód olvasók is nagyobb mobilitást biztosítanak.

Többször leírtuk, hogy jól működő raktár nélkül nincs jól működő kiszállítás.

Így ha csak közvetett módon is, de ezeknek az eszközöknek a használata a kiszállítás működését is gyorsabbá és pontosabbá teszi.

5. GPS a kiszállítók munkáját segíti

A GPS-ek megjelenése talán a legfontosabb a kiszállítók számára, hiszen ezekkel az eszközökkel – vagy akár az okostelefonok navigációs applikációval – sokkal könnyebbé vált a városokban való haladás. 

Nem csak az útvonalak megtervezése miatt, hanem mert ezek az eszközök legtöbbször már a forgalmi fennakadásokat és lezárásokat, sőt a baleseteket is jelzik, így akár menet közben lehet módosítani az útvonalat.

Vannak olyan területek – az autóipar például kifejezetten ilyen – ahol az ügyfelek, tehát az autószerelők több különféle cégtől is megrendelik az alkatrészeket, és attól veszik át, amelyik futár előbb odaér. Ebből a szempontból pedig egy jó GPS vagy egy GPS-applikáció óriási versenyelőnyt jelenthet. 

A cikkben bemutattuk, hogy a technológia fejlődésével hogyan vált egyre gyorsabbá, pontosabbá és ezek által minőségibbé a kiszállítás. Ha ön szeretné a termékeit egy megbízható, széleskörű szolgáltatás nyújtó futárszolgáltatásra bízni, akkor vegye fel velünk a kapcsolatot.

Szólj hozzá Te is!

Tájékoztatunk, hogy hozzászólásod csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.

Gyorsaság, megbízhatóság, költséghatékonyság