2022-03-28

Ingyenes szállítás webshop esetén: hogyan éri meg?

Kétségtelen, hogy az ingyenes szállítás nagy mértékben növelheti a vevőid számát. A kérdés csak az: hogyan éri meg ezt bevezetni? Következő cikkünkben ehhez adunk neked tippeket!

Számos statisztikát találhatunk arról, hogy a kosárelhagyások sok esetben a szállítási költségek miatt történnek meg egy webáruház esetében. Hogyan lehet a szállítás ingyenes úgy, hogy az a kereskedőnek is megérje?

Milyen előnyökkel járhat, ha a szállítási költség 000 ft? Hogyan működik mindez a gyakorlatban, és mennyibe kerül a kereskedőnek az, ha ingyenessé teszi a szállítást?

Hogyan működhet jól a rendszer, miképp kedvezhet a vásárlók számára is, és milyen kérdéseket érdemes átgondolnod, hogy sikeres legyen ez a megoldás?

Ezekre a kérdésekre adjuk meg neked a választ következő cikkünkben.

Mit jelent pontosan a díjmentes szállítás?

Habár 2022-ben ez elsőre egyértelműnek tűnhet, fontos lehet, hogy egy rövid definíció is álljon itt arról, mit is jelent pontosan az ingyenes kiszállítás. Mivel ez értelemszerűen a kereskedő költsége, ezért nagyon fontos, hogy jól határozzuk meg az ezzel járó kiadásokat és feltételeket.

Nem kell feltétlenül kiesésként kezelni az ingyenes szállítást: számos remek lehetőség van arra, hogy a vásárló és a webáruház tulajdonosa, a kereskedő is profitáljon mindebből.

Számos statisztika utal arra, hogy a vásárlók a szállítási költségek realizálásánál hagyják el a webáruház felületét: ilyenkor gyakran más megoldást keresnek, átpártolnak a konkurenciához, és a márka iránti lojalitásuk is csökkenhet.

Ezek elkerülésére nézzük meg, mikor, hogyan és miért lehet érvényes egy webshopban egyes kategóriák, termékek díjmentes szállítása.

Miért éri meg a szállítási költség elhagyása?

Lássuk, melyek azok a feltételek, amelyek teljesülhetnek a díjmentes szállítással:

  • Magasabb konverziós arány,

  • Lépéselőny a versenytársakkal szemben,

  • Kosárelhagyás csökkentése.

Az ingyenes szállítás előnyei

Az ingyenes szállítás ma már elvárás: a fogyasztók 90%-a szerint az díjmentes szállítás a legnagyobb ösztönző, ha online vásárlásról van szó.

A leendő ügyfelek sokkal szívesebben vásárolnak a webáruházban, ha abban érvényes az ingyenes szállítás lehetősége. Ez különösen igaz az első alkalommal vásárló ügyfelekre, akiknek szükségük van valami pluszra ahhoz, hogy visszatérő vevőkké váljanak.

Kétségtelen, hogy az ingyenes házhozszállítás iránti kereslet csak nőtt a COVID-19 világjárvány idején, és 2022-ben is: sokan pedig teljesen az online vásárlás berkein belül maradtak.

Magasabb konverziós arány

A megfelelő kommunikációval a díjmentes szállítás számos új (és régi) vevőt is bevonzhat. A jól beállított kampányok ebben az esetben elengedhetetlenek: merjük használni a social media lehetőségeit, és mindenképp küldjünk hírlevelet a közelgő akció promótálására, és fontos az információk megfelelő átadása!

Lépéselőny a versenytársakkal szemben

Mivel sok esetben a magas szállítási költség miatt hagyják el a kosarat a vásárlók, ahhoz, hogy lépést tartsunk, nekünk is dönteni kell.

Nem csak az árérzékeny vásárló fogja elhagyni az oldalt a magas szállítási költségeket látva: a jól beállított díjmentes lehetőség, vagy a kedvezőbb feltételek a konkurenciától is vásárlókat csábíthatnak át a webáruházba.

A kosárelhagyás csökkentése

A kosár elhagyása továbbra is az egyik legnagyobb kihívás az e-kereskedelemben. Annak a több ezer vásárlónak, akik árukat tesznek a bevásárlókosarukba, csak egy töredéke fog ténylegesen vásárolni. Az átlagos kosárelhagyási arány az e-kereskedelemben jelenleg 68,8% – ez a webhelylátogatók több mint kétharmada.

Miért van ez így? Az új ügyfelek nem szeretik a meglepetéseket. A fogyasztók több mint fele azt mondja, hogy a pénztárnál „váratlan többletköltség” miatt hagyta el az oldalt. Ez a váratlan költség pedig a legtöbb esetben a kiszállítás díja.

Hogyan működik mindez a gyakorlatban?

Jogosan merül fel a kérdés: egy-egy ilyen akció hogyan éri majd meg a kereskedőnek? Az alábbiakban végigvesszük, milyen ingyenes lehetőségek állnak a rendelés növelésére és a kiszállításra.

Ingyen szállítás minden termékre

Érthető, hogy a vásárlók ezt az opciót kedvelik a legjobban, azonban ez is jár a legtöbb költséggel.

Mikor ajánljuk? Olyan webáruházaknak érdemes átgondolni ezt a lehetőséget, ahol magasabb árú termékeket kínálnak. Ha egy-egy terméken nagyobb a haszon, könnyebben kigazdálkodható a díjmentes szállítás: mindig vannak olyan kategóriák, amelyekre érvényes lehet a kedvezmény.

Mikor nem éri meg? Olcsóbb termékek és minimális rendelési összeggel nem rendelkező webáruház esetén nem kedvező ez a megoldás.

Mindig igazítsuk a futárcég költségeihez a szállítási összegek meghatározását!

Ingyenes szállítási ajánlatok bizonyos termékekre

Nem szükséges minden termékre kedvezményes megoldást adni: adott kategóriák is megkaphatják ezt.

Mikor ajánljuk? Bevezető termékek esetén, illetve egy adott összeg feletti áruk esetében lehet kedvező ez a megoldás.

Mikor nem ajánljuk? Fontos, hogy időnként a népszerűbb, olcsóbb termékek is akcióba kerüljenek, ugyanis a vevők is látják, ha csak a drága, vagy új termékeidet rendelhetik ingyenesen. A lojalitás megtartása érdekében jelentős ez a szempont.

Ingyenes kiszállítás egy bizonyos összeg feletti rendelés esetén

A webáruházak számára ez a legkedveltebb megoldás. Ez a minimális összeg általában 10 000-15 000 forint körül kezdődik, és általában úgy határozzák meg, hogy a szállítási költséget leszámítva is profitot jelentsen ez a webshopnak. Egy meghatározott érték feletti rendelésnél a kereskedő csak nyer.

Mikor ajánljuk? Ezzel a megoldással a legtöbb esetben nem lesz veszteség az díjmentes szállítás, és a rendelések átlagértéke is növekedni fog. A vásárlók szívesen tesznek még egy terméket a kosárba, ha ezzel ingyenes kiszállításhoz juthatnak.

Mikor nem éri meg? Ha csak kis értékű termékekkel kereskedsz, elképzelhető, hogy túl sok terméket kellene a kosárba tenni ahhoz, hogy valóban megérje díjmentesen szállítani.

Ingyenes kiszállítás új vásárlóknak

Általános igazság, hogy egy meglévő vásárlót sokkal olcsóbb megtartani, mint helyette egy újat szerezni.

Azonban, ha növelni szeretnénk a vásárlók számát, az első rendelés díjmentes kiszállítása csábító lehet.

Mikor ajánljuk? Ha ok olyan látogatója van webáruházadnak, akik először járnak ott, de nem tudják eldönteni, hogy vásároljanak-e. Ezzel a megoldással meggyőzhetőek a bizonytalan vásárlók.

Az elégedett új vásárló pedig visszatérő vásárlóvá változhat.

Mikor nem éri meg? Ha nagyon specifikus termékeket árulsz, és kiterjedt, visszatérő vásárlói köröd van.

Kiszállítás ingyen egy adott időszakban

2022 karácsonya, húsvét, jeles események: ezekben az időszakokban hasznos és érvényes lehet az akció bevezetése.

Mikor ajánljuk? Ha egy-egy ünnepi időszakhoz, szezonhoz köthető a webáruházad tartalma, mindenképp érdemes megfontolni ezt a lehetőséget. (Például kertészeti webáruház esetén a tavasz kiemelt időszak.)

Mikor nem éri meg? Ha nem tudod szezonhoz, eseményhez kötni a termékeid.

Díjmentes visszaküldési lehetőség

Egyes esetekben (divat, cipők stb.) a visszaküldés költségei sokkal nagyobb gondot jelenthetnek. Az díjmentes visszaküldéssel ilyenkor növelhető a vásárlási kedv. Olyan opció is létezik, hogy csere esetén teszed díjmentessé a visszaküldött terméket.

Mikor ajánljuk? Ha a webáruház mérethez kötött termékekkel kereskedik, mindenképpen érdemes átgondolni ezt a lehetőséget.

Mikor nem éri meg? Mivel specifikusabb területről van szó, értelemszerűen vannak kategóriák, amikor egyszerűen nem éri meg bevezetni ezt a megoldást. (Például higiéniai termékek, krémek, élelmiszer esetén.)

Ugyan az ingyenes visszaküldés növelheti a visszaküldések számát, mégis jelentősen több rendelést is eredményezhet, amely több bevételt is jelent.

Mennyibe kerül neked, ha nincs kiszállítási díj?

Mostanra biztosan már csak az a kérdés foglalkoztat: mégis mennyibe kerül ez a vállalkozásomnak?

Tény, hogy jelentős költségekkel is járhat mindez, ha nem gondoljuk át alaposan. Mivel megnövekedett fuvarozói díjakról, üzemanyagárakról is beszélünk, a webshopok népszerűségével egyenesen arányos a költségek adta kötelezettség is.

A házhozszállítás nem egységes költség egész évben, valamint csúcsidőszakokban, például az ünnepi szezonban, felárakkal is számolni kell, amelyek megnövelik a szolgáltatói díjakat is.

  1. A lassú kézbesítés elégedetlen vásárlókat jelent: díjmentesség esetén kénytelenek vagyunk betartani a gazdaságos szállítási sebességet, hogy elkerüljük a veszteséget. Ez azonban nehézséget jelent, hiszen a fogyasztók általában azt várják, hogy mindez ingyenes és gyors is legyen.
    Ha az ügyfeleknek több napot kell várniuk az díjmentesszállításra, akkor legközelebb máshol költik majd el a pénzüket – ez jelentős költség lehet egy vállalkozásnak.

  2. Felesleges is lehet: ha az akció nem megfelelően célzott, olyanok is vásárolhatnak nálad ingyenesen, akik egyébként is megtették volna. Ez pedig felesleges kiadásokat szülhet.

  3. Megfelelő jutalom: ha az elsőként vásárlók ugyanazokat a jutalmakat kapják, mint a meglévő ügyfelek, nem sok ösztönzi őket az ismételt vásárlásra. Hasonlóképpen nehéz a vevőt sürgetni, ha az ingyenes szállítás folyamatosan elérhető, nem pedig egy célzott kampány része.

Látható tehát, hogy az aktuális gazdasági helyzet, a szállítás költségei és a vevők ismerete nélkül nem érdemes megpróbálkozni a díjmentes opcióval.

Tippek, hogy jól működjön a rendszer

Vannak azonban olyan lehetőségek is, amelyekkel gazdaságosan és értékállóan működhet a rendszer. Ehhez persze alapos üzleti terv és a vásárlók pontos ismerete szükséges.

A termék ára tartalmazza a szállítási költséget

Ebben az esetben két lehetőség létezik. Ha a termék 5 000 ft értékű, a kézbesítés pedig 500 forintba kerül, vagy ha a termék ára 5 500 forint, a szállítás pedig ingyenes.

Így nincs veszteség, a vásárló mégis megveszi majd a drágább terméket, hiszen ingyenes a kiszállítás.

Indíts hűségprogramot!

A lojalitás elmélyítse mellett ez a kereskedőnek is hasznos lehet. Különböző kedvezményekben is részesítheted a vásárlóid, így nem csak az akciók, promóciók esetén vásárolnak majd nálad.

Te választhatod meg a nekik járó előnyöket, ehhez figyelembe veheted az aktualitásokat, szezont, költségeid is, ők pedig egészen biztosan hálásak lesznek majd a kitüntetett figyelemért.

A legjobb az egészben, hogy a tagsági programhoz való csatlakozás arra ösztönzi az ügyfeleket, hogy gyakrabban vásároljanak az adott kereskedőnél, és nagyobb valószínűséggel többet is költenek majd.

Használj gazdaságos vagy átalánydíjas szállítást!

Ez egy kosárértékfüggetlen, néhány száz forintos kiszállítási díj, amely arra ösztönzi a vásárlókat, hogy nagyobb értékben rendeljenek egyszerre, így csökkentve a kereskedői oldalon jelentkező költségeket.

Ezzel egyszerűbb lehet a szállítási stratégia, és a vevők számára is átláthatóbb a rendszer.

Alkalmazd a fulfillment erejét!

Korábban már írtunk a fulfillment adta lehetőségekről, ebben az esetben is alkalmazható.

Sok esetben az ilyen vállalatok kedvezményes szállítási díjakat biztosítanak a főbb fuvarozóknál. A 3PL esetén így csökkenhet a szállítási költség, tehát megengedhető a díjmentes szállítás.

Kösd feltételekhez az ingyenes kiszállítást!

A fentebb leírt feltételek segíthetik a díjmentes szállítást. Sokkal könnyebben kivitelezhető, ha adott kategóriákra, termékekre, vagy vásárlókra érvényesíted ezt a privilégiumot.

Az általános ingyenes szállítási szabályok nem kívánt következményekkel járhatnak, mint például az átlagos rendelési érték zuhanása vagy a visszaküldési arány növekedése.

Habár a feltételes ingyenes szállítás kevésbé tűnik vonzónak az ügyfelek számára, számodra annál kedvezőbb lehet. Ha kevesebb embernek kínálnak ingyenes szállítást, az átlagos szállítási költség sokkal jobban kezelhető egy kisvállalkozás számára.

Ezeket a kérdéseket tedd fel magadnak, mielőtt belevágsz

Mielőtt beépíted a rendszerbe a szállítási költségek változtatását, állíts fel KPI-okat!

Mielőtt nekikezdesz, az alábbiakat mindenképp gondold át!

  • Hol laknak a vásárlóid? Hatalmas különbség van aközött, hogy a környezetedben, vagy külföldre értékesítesz-e. Ha a szállítási költségek helyenként jelentősen eltérnek, nem biztosíthatod mindenki számára az ingyenes szállítást.

  • Mi a célod az ingyenes kiszállítással? Több eladás? Magasabb átlagos rendelési érték? Jobb ügyfélmegtartás? Mindegyik? A stratégia felállításához válaszold meg ezeket a kérdéseket, hisz mindnek van egyaránt előnye és hátránya is.

  • Milyen szállítási lehetőségek állnak a rendelkezésedre? A díjmentesség sikere nem csak magában a promócióban rejlik, hanem abban, hogy az hogyan illeszkedik a többi szállítási lehetőség közé, amelyeket a vásárlóidnak kínálsz. A szállítási költségek alacsonyan tartása mellett az időkeret sokszor nem elég ahhoz, hogy elég gyorsak legyünk. Mindig tartsd szem előtt, hogy vannak vásárlók, akik szívesen fizetnek a gyorsabb szállításért, ezért ez maradjon opció!

  • Van lehetőség az ingyen visszaküldésre (is)? Fentebb részleteztük, hogy ez mikor lehet előnyös: a fogyasztók sok esetben elvárják, hogy az online visszaküldési folyamat egyszerű és zökkenőmentes legyen – és ne járjon visszaküldési költségekkel. Ezt mindig tartsd szem előtt, ha van rá lehetőséged!Mielőtt beépíted a rendszerbe a szállítási költségek változtatását, állíts fel KPI-okat!

Ha szeretnél többet megtudni a futárszolgálat árairól, vagy beépítenéd az ingyen szállítást, de nem tudod hogyan, keress minket, és segítünk!

Szólj hozzá Te is!

Tájékoztatunk, hogy hozzászólásod csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.

Gyorsaság, megbízhatóság, költséghatékonyság