2021-10-11

Megbízható szállítási megoldások: mik a legjobb lehetőségek?

Ha szállításról van szó, ma már rengeteg megoldás áll rendelkezésünkre. A kiszállítás lehet házhozszállítás, személyes átvétel, csomagpont, csomagautomata is.

Lehetőségünk van expressz szállítást kérni, vagy gyűjtő szállítást, esetleg sztandardizált vagy dedikált futárral történő szállítást is igénybe venni.

Hogyan működnek ezek? Mik az előnyei, mik a hátrányai, és honnan tudjuk, pontosan melyik való nekünk?

A csomagátvételnél az sem mindegy, mi a címzett feladata, és mit tehetünk, ha megsérül a csomag.

Az alábbi cikkünkben mindezekre keressük majd a választ, illetve tippeket is adunk a biztonságos szállításhoz.

A csomag útja: miért fontos a biztonságos szállítás?

Míg a feladótól a címzetthez jut a csomag, számos feladat vár ránk ahhoz, hogy a megrendelt áru célba érjen. Minél több lehetőség áll a rendelkezésedre, annál több lehetséges feladat üti fel a fejét: kivéve, ha megbízható és bejáratott csomagküldési eljárást választasz.

Lássuk elsőként azt, mi egy átlagos csomag útja, azaz hogyan kezdj neki a csomagküldésnek:

  1. Futárszolgálat kiválasztása: fontos pont, hiszen már a kezdetek kezdetén úgy kell csomagolnod a terméked, ahogyan a kiválasztott szolgáltató kéri. Érdemes több szolgáltatót is megismerni, mielőtt leteszed a voksod a végleges együttműködésre.

  2. A futárszolgálat kritériumainak megismerése: ha megtaláltad a kiszemelt futárszolgálatot, alaposan tanulmányozd a cég által lefektetett kritériumokat, hogy a csomagra érvényes legyen a vállalt garancia.

  3. Plusz szolgáltatások kiválasztása: ha bármilyen speciális kérésed van (törékeny csomag szállítása, expressz szállítás stb.), mindenképpen jelezd a kiválasztott cég felé.

  4. A küldemény becsomagolása: a termék jellegétől függ maga a csomagolás is. Érzékenyebb áru esetén értelemszerűen több dolgod van, de ne feledd, hogy a megfelelő doboz kiválasztása is kulcsfontosságú!

  5. A feladóvevény kitöltése: a csomag kísérőlevele is fontos, amelyet minden esetben az adott szolgáltató kéréseinek megfelelően kell kitölteni. Online felületen, e-mailben, telefonon, tömeges rendelési megoldások segítségével lehet megrendelni.

  6. A doboz megcímzése:  címzés a futárszolgálat által biztosított fuvarevél felragasztásával történik. Vigyázz, hogy tiszta felületre ragaszd nehogy leessen a poros felületről!

  7. Csomagfeladás: a csomagért a futár érkezik majd.

  8. Központi raktárba kerülés: a megrendelt áru általában egy központi elosztóból kerül tovább a futárokhoz.

  9. A csomag a futárhoz kerül: a futárok egy rendszer alapján veszik fel a csomagokat és szállítják ki a megadott címekre.

  10. A futár értesíti a címzettet: a futárszolgálat értesíti a címzettet, majd a futár is jelzi az érkezés időpontját.

  11. A csomag megérkezik a címzetthez: itt pedig a kör bezárul, és a megfelelő szállítás mellett egy elégedett címzettel véget ér a csomag útja.

  12. Ellenőrzés: a címzett mennyiségi és minőségi átvételt végez. Ellenőrzi, hogy minden tétel megérkezett-e, illetve sérült-e valamelyik doboz. Amennyiben felmerül a sérülés lehetősége feltétlenül ki kell bontani a csomagot és jegyzőkönyvezni kell az állapotát. Érdemes fényképet vagy akár videót készíteni a küldemény felbontásáról.

Ezek alapján fontos kiemelni, hogy a csomag útja hosszú, és több ponton is magunkra, illetve a futárszolgálatra számíthatunk. Ezért a megbízható szállítási mód és szolgálat kiválasztása elengedhetetlen!

A 4 leggyakoribb szállítási mód

A lehetőségek száma, ha nem is végtelen, de meglehetősen széles. Az online rendelések világában egyre több és színesebb megoldást találnak a cégek arra, hogy a termékeik a felhasználókhoz kerüljenek. 

Lássuk a leggyakoribb szállítási módokat, és azok előnyeit, hátrányait!

1. Házhozszállítás

Az online kereskedelem fő mozgatórugója a házhozszállítás. Ez történhet futárszolgálattal vagy saját alkalmazottal is, ez már a cég döntése. A futárszolgálat esetében, így megy ez a mi cégünknél is, egy harmadik fél végzi a szállítást, azaz a futár. A saját alkalmazottal való kiszállítást pedig az adott cég vállalja, azaz saját futárt alkalmaz.

Ez utóbbi sok esetben sokkal költségesebb megoldás, hiszen nem csak a munkavállalót kell kifizetni, hanem meg kell vásárolni a járművet, azt fenn kell tartani, gépparkot kell létesíteni stb. 

Azért is jóval költségesebb, mert a futárszolgálatok sok megrendelő csomagját összeadják és egyszerre szállítják. Minél kisebb a távolság 2 kézbesítési cím között, annál gazdaságosabb a kiszállítás. Ez természetesen a saját futáros szállításnál jóval bonyolultabb. A hűtést igénylő, vagy problémásabb termékekről nem is beszélve!

Ezért a legtöbb cég, logikus módon, a futárszolgálatot választja ha házhozszállításról van szó. Ez egy kényelmes és megbízható megoldás arra, hogy a termék magas színvonalon eljusson a vásárlóhoz.

A házhozszállítás előnyei

A házhozszállítás legfőbb előnyei az alábbiak:

  • gyors és kényelmes, 

  • jellemzően többféle fizetési mód közül is választhatsz,

  • több futárszolgálatnál lehet szállítási időpontot kérni és módosítani,

  • a szállítható áruk köre igen széles,

  • több extra igényt is kielégíthetnek.

A házhozszállítás hátrányai

Mint mindennek, ennek a szállítási módnak is akadnak hátrányai:

  • a szállítási módok között ez a legköltségesebb,
  • többnyire csak munkaidőben érhető el a kiszállítás.

A csomagautomaták hátrányai

Azonban itt is találhatunk hátrányokat:

  • korlátozott csomagméret: általában a kisméretű csomagokat helyezhetjük el így,
  • nincs készpénzes fizetési lehetőség: csak bankkártyával vagy előrefizetéssel egyenlíthető ki a csomag összege.

4. Csomagautomaták    

Csomagautomatákkal akkor is találkozhattál már, ha nem vetted őket igénybe: forgalmas csomópontokon elhelyezett nagyméretű automatákról van szó. Működésük egyszerű: a megrendelt csomagot a kiválasztott csomagautomatába helyezik, amely voltaképp bármikor átvehető.

A csomagautomaták előnyei

Az automaták nagy népszerűségnek örvendenek, hiszen:

  • 0-24 elérési lehetőség: általában bevásárlóközpontokban, vagy forgalmas csomópontokon, könnyen megközelíthetőek,
  • diszkrét csomagátvétel és- feladás,
  • kedvező díjszabás, hiszen általában olcsóbb a szállítás, mint más lehetőségeknél,
  • jól igazítható a személyes időbeosztáshoz az átvétel és a feladás is,
  • ajándék esetén elkerülhető, hogy egy családtag vegye át a saját ajándékát,
  • a csomagok mérete korlátozott (nagyméretű, nagy súlyú termékek kizárva).

Az átvételi pontok hátrányai

Mint mindennek, ennek is megvannak a maga hátrányai:

  • a forgalmasabb csomagpontokon várakozni kell.

3. Átvételi pontok

Nagyon hasonlít a személyes átvételhez, azonban itt nem az adott cég eladója, hanem egy harmadik, logisztikai fél kapcsolódik be a kézbesítésbe. 

Mivel a futárszolgálat egy üzletbe szállítja a csomagot, és az üzletbe több csomagot egyszerre kézbesít, ezért általában valamivel olcsóbb mint a házhozszállítás. 

Az átvételi pontokat azért szeretik leginkább, mert országos kiterjedésűek: átvételi pont lehet egy benzinkút, egy szaküzlet vagy akár egy hírlapüzlet is.

Vidéken is nagy lefedettséggel dolgoznak, emellett vannak olyan átvételi pontok is, melyek 0-24-esek, így a vásárló bármikor a csomagjához juthat.

Persze nem minden terméket tudnak átvételi pontra szállítani, ezért nem minden esetben használható ez a lehetőség.

Az átvételi pontok előnyei

Az átvételi pontok legnagyobb előnyei az alábbiak:

  • akár 0-24 elérési lehetőség a megfelelő pontokon,
  • könnyen megközelíthetőek, magas lefedettség,
  • az átvétel könnyen igazodhat a személyes időbeosztáshoz.

A személyes átvétel hátrányai

Habár kedvelt megoldás, mégis lehetnek hátrányai:

  • kevésbé frekventált helyen előfordulhat, hogy az átvevőpont nehezen megközelíthető,
  • kénytelenek vagyunk a saját környékünkön lévő boltból vásárolni, így sokszor drágább, mint a országosan elérhető webshopok,
  • ha nem esik útba az üzlet, sok időt elvesz az átvétel,
  • kényelmetlen, hiszen mindenképpen plusz időt jelent elmenni a boltba,
  • sok esetben nehezen megoldható a hazaszállítás (pl nagy vagy hűtést igénylő áruk esetén).

2. Személyes átvétel

A személyes átvétel esetén voltaképp nem is történik szállítás, hiszen a vásárló veszi fel a csomagot az üzletben. Habár a kiszállítás kényelmesebb, ez a mód is meglehetősen népszerű, hiszen a vásárló akkor veheti át a csomagját, amikor neki alkalmas.

Ha pedig bolti készletről is várható megrendelés, a vásárló szinte azonnal hozzájuthat a kiszemelt termékhez, és át is veheti azt.

A több üzlettel rendelkező cégek esetén ez egy kényelmes, népszerű és költséghatékony opció lehet a termékek értékesítésére.

A személyes átvétel előnyei

A személyes átvételt a vásárlók is szeretik, hiszen:

  • általában térítésmentes, tehát olcsó megoldás,
  • bolti készletről gyors átvételi lehetőséget garantál,
  • kényelmesen, a munkaidő után is átvehető a csomag.

A 3 legmegbízhatóbb szállítási technológia

A fenti lehetőségeken túl, vannak olyan megoldások is, melyek kicsit eltérhetnek a megszokottól, és speciális házhozszállítási megoldások. Ezek a legmegbízhatóbb és legbiztosabb, modern szállítási technológiák, melyek többek között cégünknél is elérhetőek.

Ha teljes biztonságban szeretnéd tudni a csomagot, vagy csomagokat, akkor érdemes megismerkedni ezekkel a lehetőségekkel.

1. Gyűjtő szállítás

A gyűjtő szállítás egy remek megoldás, ha több csomagról van szó, és környezetbarát, gazdaságos megoldást keresel.

Lényege, hogy a futárok adott területen gyűjtik és kézbesítik a küldeményeket, melyek egy központi elosztórendszeren keresztül tömegesen kerülnek feldolgozásra. 

Célja, hogy több küldeményt együttesen szállítson, így a szállítási folyamat során a legtöbb tevékenység automatizált.

Nálunk a szortírozás manuális, és kifejezetten ügyelünk a termék jellegére. Hogy ez miért fontos? Így azokat a csomagokat is kezelni tudjuk, melyeket más szolgáltatók kizárnának a szállításból.

2. Standardizált szállítás

A gyűjtő szállításhoz kapcsolódhat a standardizált szállítás is: adott méretű, súlyú és formájú csomagok szállítása során még hatékonyabb és még automatizáltabb lehet a szállítás.

Ennek a módszernek pedig pontosan ez a lényege. Azonban a törékeny csomagok esetén nem ez a legjobb választás. Arra az alábbi megoldás tökéletes lehet.

3. Dedikált futárral történő szállítás

A dedikált futárral történő szállítás lényege, hogy a futár az adott küldemény sikeres kézbesítésért felel. Míg a gyűjtő szállításnál a lehető legtöbb csomag leadása a cél, de a cél érdekében a futár nem tud hosszasan várakozni, nem tud kilépni a saját zónájából tartania kell a ütemtervet, hiszen sok küldemény késhet, ha egy miatt elcsúszik a napja. 

A dedikált futár a kézbesítés pillanatáig instruálható, a megbízás módosítható. A dedikált futár át tudja vinni a küldeményt más címre, várakozik a címzettre, egyedi utasításokat követ, közvetlen kapcsolatban van a megbízóval. 

A küldemény teljes szállítás során a felügyelete alatt van, így személyes felelősségvállalással egészülnek ki a rendszer garanciái. Az expressz, napon belüli szolgáltatások dedikált szállításra épülnek. 

Emellett pedig a különösen értékes csomagok is biztonságban lehetnek.

A dedikált futár garancia arra, hogy a törékeny, magas értékkel bíró csomagok is biztonságban a címzetthez érkezzenek.

Csomagátvétel: mi a címzett feladata?

A címzett feladata egyszerű: a megadott időben vegye át a futártól a csomagot. Azonban fontos kiemelni az esetleges bakikat, amik bármelyik szállítás során megtörténhetnek.

Amennyiben sérült a csomag, mindenképpen fényképekkel kell dokumentálni azt, illetve kárjegyzőkönyvet kell felvenni a futárral.

Ha megsérült a csomag…

A csomag sérülése a legtöbb szállításnál előfordulhat. A futárszolgálat csak azért a csomagért vállal felelősséget, amelyet a csomagolási kritériumai szerint adtak fel: tehát a feladó felelőssége, hogy a csomag épségben, a megfelelő csomagolásban érkezzen.

Szakadt csomagolásban a szolgáltató nem veszi át a csomagot, csak jegyzőkönyvvel, mert utólag nem tudja bizonyítani, hogy szakadt volt. Reklamációt minden esetben fogadunk, mint futárszolgálat, és kivizsgáljuk. 

Amennyiben a csomagolás sértetlen a feladónak kell bizonyítani, hogy a küldemény a szállítócégnél sérült. Amennyiben a csomag sérült, a futárcégnek kell azt bizonyítania, hogy sérülten vette át vagy azt hogy, a csomagolási sérülés nincs kapcsolatban a beltartalom sérülésével. A címzettnek kézbesítéskor ellenőriznie kell a küldeményt. Átvétel után csak rejtett hibát lehet jelezni. 

A gyakorlatban a legtöbb sérüléssel kapcsolatos reklamáció ennél sokkal összetettebb. Üzleti méltányosság, etikusság és kompromisszum, hogy a feladó a címzett és a futárszolgálat is elégedett legyen a döntéssel.

Ha a csomagon bármilyen sérülés látható, a címzettnek azt mindenképpen ellenőriznie és dokumentálnia kell ahhoz, hogy a reklamáció megállja a helyét.

Ebben az esetben a futár kárjegyzőkönyvet vesz fel: ha a csomag kívül érintetlen, de a szállítmány mégis sérült, fel kell venni a kapcsolatot a feladóval.

Ha konkrétan a törékeny csomag feladása érdekel, olvasd el a témában írt cikkünket!

Felelősségi körök csomagszállítás esetén

Ez egyszerű lehet: a feladó felelőssége a tökéletes csomag biztosítása, a futárszolgálat felelőssége pedig a csomag A-ból B-be való szállítása. 

A megfelelő áruvédelemmel, megfelelő csomagolással ellátott csomagok átadása a feladó feladata. Éppen ezért rendelkezik minden szolgáltató ÁSZF-fel, amelyet a feladó elfogad és tudomásul vesz a csomag biztonságos szállítását illetően.

A küldeményeknek meg kell felelniük a kritériumoknak ahhoz, hogy a csomag szállítható legyen. Ezt érdemes szintén az ÁSZF-ben elolvasni.

A címzett pedig a futártól való átvételt követően aláírásával igazolja, hogy a küldemény sértetlenül érkezett meg (ezért is szükséges alaposan átnézni a csomagot, mielőtt aláírunk).

A csomag szállítás közbeni  megsemmisülése vagy elvesztése esetén a szolgáltató felel a kárért, azonban ha a csomag kívülről sértetlen, de belül sérült, az már a feladó felelősségi köre.

Természetesen mindent reklamációt kivizsgálunk, és a lehető legrövidebb időn belül megválaszolunk. Az egyeztetésbe legtöbb esetben három fél vesz részt: a feladó a címzett és a futárcég. Minden esetben törekszünk a korrekt és méltányos kompromisszumra.

Tippek szállításhoz

Végezetül néhány tipp arra, hogy a szállítás zökkenőmentes legyen:

  1. Törékeny csomagot érdemes utánvéttel fizetni és nem előre bankkártyával.

  2. Sérült csomag esetén a feladót kell keresni, ugyanez vonatkozik a hiányos szállítmányra is. Érdemes a futárszolgálat felé is jelezni, így gyorsabban elindul a vizsgálat.

  3. Ha a csomag a szolgáltató hibájából sérül (például az elektronikai eszköz átázik egy másik csomag miatt), akkor a szolgáltató a legtöbb esetben megtéríti a kárt.

  4. Ha a csomagot kis sérülés érte, érdemes a feladóval egyeztetni, és cserét, javítást kérni.

  5. Sérült, hiányos áru esetén érdemes minél előbb panaszt tenni elsőként a feladónál.

Sérülés mindig lehetséges, azonban egy megbízható szolgáltatóval erre jóval kisebb az esély. Ha a csomagod biztonságos futárszolgálatra bíznád, keress minket, és megrendelésedet gyorsan, egyszerűen kezeljük!

 

Szólj hozzá Te is!

Tájékoztatunk, hogy hozzászólásod csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.

Gyorsaság, megbízhatóság, költséghatékonyság