2021-10-22

Mi a 3PL és milyen haszna van az e-kereskedelemben?

Minden vállalkozás elsődleges célja a hatékony és eredményes működés. Éppen ezért sok esetben vannak olyan folyamatok, melyeket érdemes kiszervezni.

Mivel ezek a logisztikai folyamatok meglehetősen összetett rendszerek, költséghatékony lehet, ha bizonyos működési elemeket más lát el. 

De mi is az a 3PL vagyis a harmadik fél logisztikai szolgáltató? Milyen szolgáltatásokat tud ellátni egy harmadik fél?

Milyen példák lehetnek a 3PL folyamataira és mik lehetnek a rendszer előnyei? Ha már kiszervezés: mikor jobb a 3PL és mikor a dropshipping?

Végezetül pedig azt is fontos tudni, hogy kinek jó a 3PL.

Mi az a 3PL?

Ha röviden szeretnénk összefoglalni, akkor ezt írnánk: a 3PL az e-kereskedelmi logisztikai folyamatok harmadik fél számára történő kiszervezésére utal, beleértve a készletgazdálkodást, a raktározást és a teljesítést.

Ezek olyan vállalatok, amelyek felügyelik és irányítják az e-kereskedelmi vállalkozások ellátási láncát, így kereskedőként nagyobb fókuszt helyezhetsz a marketingre, a reklámra és a vásárlói élményre.

A harmadik féltől származó logisztikai szolgáltatók jellemzően a raktározási és szállítási szolgáltatások integrált műveleteire specializálódnak. Tehát komoly szerepük van abban, hogy az áru eljusson a vásárlóhoz.

A 3PL mellett biztosan találkoztál már az alábbi fogalmakkal is:

1PL: ez a megoldás röviden annyit jelent, hogy a szállítmányozás és a logisztika ugyanabban a kézben van, mint a gyártás vagy exportálás. Tehát saját logisztika, kiszervezés nélkül.

Ebbe beletartozik a saját teherautóktól kezdve, a saját raktáron át minden, az áru elindításától a vevőhöz érkezéséig. A megbízhatóság és a teljes kontroll miatt kedvelik általában a cégek.

2PL: ez egy olyan megoldás, ahol az az áru gyártója vagy exportőre megbízást ad a szállítmányozási és raktározási tevékenység elvégzésére egy logisztikai szolgáltatásokat nyújtó külső cégnek. Az ellenőrzés és az adminisztratív feladatok azonban a saját cégnél maradnak.

4PL: a már összetettebb 4PL alapján vevő egyedül azt mondja meg, hogy mit szeretne raktározni, mit és hova szeretne elszállíttatni, az operátor feladata pedig az egész folyamat megtervezése és szervezése. Ennél az együttműködésnél az ügyfél már nem rendelkezik saját logisztikai részleggel.

5PL: a korábban bemutatott 3 PL és 4PL módszer megoldásait kapcsolja össze. Ez a viszonylag újnak számító modell ellenőrzi az ellátási lánccal kapcsolatos valamennyi műveletet, és erősen támaszkodik az informatikai megoldásokra.

Milyen szolgáltatások tartoznak a 3PL alá?

A 3PL alá számos szolgáltatás tartozik. Vannak alapszolgáltatások, de extra megoldásokat is biztosíthat a harmadik fél. 

Nem véletlenül említettük, hogy a 3PL szolgáltatások már szinte összefonódnak a fulfillment fogalmával. Nagy eséllyel ez azért történhet így, mert kiszervezett szolgáltatásokról beszélünk, és mindkét fogalom ezt is jelenti.

Lássuk, milyen konkrét szolgáltatások tartoznak a 3PL alá!

Raktározás

A raktárbérlés nem csak költségigényes, hanem a megfelelő munkaerő is szükséges hozzá. Éppen ezért a legtöbb vállalat számára nem éri meg emiatt raktározni: rengeteg plusz munka és energia.

A raktározás is egy olyan alapszolgáltatás, amely a 3PL égisze alá tartozik.

Készletgazdálkodás

Ebben az esetben már értékhozzáadott szolgáltatásról beszélhetünk: a készletgazdálkodás során az áruk beszerzésével, mozgatásával, tárolásával és kiszolgálásával foglalkoznak.

Különösen érdekes lehet ez például olyan áruk esetében, amelyek speciális körülményeket (hűtés) igényelnek.

Információs rendszer üzemeltetése

A logisztikai folyamatokban komoly szerepet látnak el az informatikai rendszerek. A 3PL során ez a szolgáltatás, az információáramlás is igényelhető.

Komissiózás és címkézés

Az áruk tulajdonságainak feltüntetése, egy hatalmas raktárból való összegyűjtésük komoly feladat. A címkézés és komissiózás ráadásul munkaerőigényes, ezért ezt is érdemes kiszervezni.

Testreszabás

Ahány áru, annyiféle csomagolóanyag és annyiféle lehetőség: a 3PL során a szolgáltatások és a szükséges eljárások testreszabhatók.

Csomagolás

A csomagolás is komoly odafigyelést igényel: a profi 3PL szolgáltatók ezt a lépést is megoldják helyetted, és a megfelelő csomagolást követően épségben eljuttatják a termékeket a vevőhöz.

Fuvarozás

A 3PL fontos része a fuvarozás. Ennek keretein belül a szolgáltató vállalja, hogy a csomagot eljuttatja a feladási helytől a rendelés helyére.

Alapszolgáltatás, azonban hatalmas terhet vehet le a céged válláról.

Szállítás és átvétel

Meglehetősen széleskörű szolgáltatás, mely során az áruk összehangolt továbbítása zajlik. A szállítás során számos probléma, lehetőség és opció felmerülhet: miért is ne tehermentesítenéd magad ezek alól?

Ráadásul ezt a szolgáltatást profi futárcégek végzik.

Visszáru és selejt kezelése

Az inverz logisztika fontos részét képezi a visszáruk és selejtek kezelése. Gyakran előfordul, hogy a megrendelt termék mérete, vagy selejt esetén minősége, nem megfelelő. A visszaküldés fontos szolgáltatás, hiszen növeli az elköteleződést és a vevők elégedettségét, ezért sem mindegy miként kezeled ezt a folyamatot.

Így találd meg a legjobb 3PL szolgáltatót

Ha már elköteleződtél a 3PL szolgáltatás mellett, jöhet a legjobb együttműködés kiválasztása! Vannak ugyanis bizonyos szempontok, melyek egyes szolgáltatókat előtérbe helyezhetnek.

Szakértelem

A legjobb 3PL vállalatok ismerik az erősségeiket és gyengeségeiket. Mindegyik szolgáltató erős valamiben: a cél megtalálni azt az erősséget, mely a legjobb számodra.

Ha speciális szolgáltatásokat rendelnél, szintén fontos lehet, hogy az adott szolgáltató képben legyen a kéréseidet illetően, és gond nélkül segíthessen neked.

A szakértelemhez tartozhat a szállítási sebesség is: fontos, hogy lásd, milyen úton és milyen hatékonyan jut el a csomag a megrendeléstől a kiszállítás állapotáig.

Raktárhely

A raktár felmérése szintén fontos szempont. Hiszen nem feltétlenül kell speciálisnak lennie az árudnak ahhoz, hogy speciális raktárra legyen szükség.

A méret és raktárszolgáltatások mellett az elhelyezkedés sem mindegy. Hiszen ha a termékek közel vannak hozzád, az ellenőrzés is nagyobb lehet részedről.

Ezeket a szempontokat mindenképp vedd figyelembe, mielőtt elköteleződsz.

Ügyfélszolgálat

A vevők kéréseit, kérdéseit valakinek kezelnie is kell. Sok 3PL szolgáltató kínál ügyfélszolgálati támogatást.

Ezen érdemes alaposan elgondolkoznod: az ügyfélszolgálati kérdések megválaszolása sok energiát igényel, érdemes lehet ezt is kiszervezni.

Az ügyfélszolgálat vevői elégedettséget is szülhet: az elkeveredett vagy nem megfelelő csomagok feldühíthetik a vásárlókat, és emiatt elpártolhatnak tőled. Emellett az elégedettséget mérheted is az ügyfélszolgálat által: rendszeres kérdőívezés és visszaellenőrző kampány lehet hatékony. 

Speciális logisztikai szolgáltatások

Ha szükséges valamilyen extra szolgáltatás, ez is a figyelmed központjába helyezhet egyes vállalatokat. 

Hűtésre van szükséged? Extra nagy méretűek az termékeid, vagy extra törékenyek? Sok 3PL szolgáltató kínál olyan speciális szolgáltatásokat, melyekre neked is szükséged lehet.

Ha úgy gondolod, nem elég az alapszolgáltatás, mindenképp olyan 3PL vállalatot keress, aki kielégítheti az extra kéréseid is.

A 3PL előnyei

A kiszervezés ezen formája számos előnnyel járhat. Nézzük sorra ezeket!

  • Nem kell raktárhelyet bérelni: a 3PL egyik legnagyobb előnye, hogy nem kell a raktárhelybérléssel bajlódnod. Ez nem csak energiában hanem költségekben is megtérül.

  • Szakemberek kezelik az áruid: a megfelelő szolgáltató kiválasztásával biztosíthatod, hogy a termékeidet szakemberek, magas színvonalon kezeljék.

  • Előnyösebb helyszín: a 3PL szolgáltatók raktárhelyei sok esetben előnyösebben helyezkednek el, mint amit Te tudnál nyújtani, hiszen ez a fő profiljuk, így képesek a földrajzi elhelyezkedésre is koncentrálni.

  • A szállítás olcsóbb lehet: sőt, sok szolgáltatónál a saját futárszerződésed alapján is elküldheted az árut a vásárlóhoz.

  • További, minőségi szolgáltatások igénybevétele: a logisztikai műveleteket magasabb szinten irányítják, így sok esetben az alapszolgáltatások mellett sokkal több mindent is igénybe vehetsz.

  • Visszaküldések kezelése: már fentebb említettük, hogy milyen macerás lehet, ha ezt a területet neked kell lefedned. Rengeteg időt és energiát szabadíthatsz fel, ha nem Te foglalkozol a visszáruk kezelésével.

  • Kevesebb munkaerőre van szükség: a raktári dolgozók, a szállítmányozás és az ügyfélszolgálati munkatársak felvétele, betanítása sem a Te dolgod, hiszen mindezt egy profi csapat végzi majd helyetted.

  • Fókuszálhatsz más területekre: a logisztikai folyamatok összetettsége rengeteg operatív munkát igényel. A kiszervezés nagy előnye, hogy ha ezeket másra bízod, fókuszálhatsz a marketingre, az optimalizálásra és arra, hogy vevőid minél inkább elégedettek legyenek.

3PL vagy dropshipping?

3PL, fulfillment, dropshipping: a logisztikai szolgáltatások kiszervezése széleskörű megoldásokat kínál, és neked szinte csak választani kell. De jogosan merül fel a kérdés: mi is a különbség?

A harmadik fél általi teljesítést nevezhetjük megrendelés-teljesítésnek vagy e-kereskedelmi teljesítésnek is. Ebben az üzleti modellben előzetes költségei vannak a termékek megvásárlásához és tárolásához, de az eladott áruk költsége alacsonyabb, mint a dropshipping esetén.

A legfőbb hasonlóság: mind a dropshipping, mind a 3PL módszerek esetében nem te kezeled az árut. Ez azt jelenti, hogy harmadik féltől származó cégek végzik a termékek csomagolását és szállítását, megkönnyítve ezzel az online eladók dolgát.

A legfőbb különbségek: először is, a 3PL módszerben tömegesen vásárolsz termékeket, és azokat a harmadik félnek adod át. 

Tehát, ha potenciálisan költséges vagy nagymértékben testreszabott termékeket értékesítesz, akkor a 3PL-t választod, hogy elkerüld a házon belüli megrendelés folyamatait. 

Ezzel szemben a dropshippingben nem kell saját készlettel rendelkezned. Ezenkívül a ebben az üzleti modellben a gyártók a felelősek a megrendelések szállításáért az ügyfeleknek, míg a 3PL-ben a 3PL vállalat elvégzi a műveleteket a raktározástól a csomagoláson át a szállításig.

Kinek nem jó a 3PL?

Ha saját gyártású termékről van szó, a 3PL-re nagy eséllyel nincs szükséged.

Ugyanez igaz, ha bolthálózatot üzemeltetsz, illetve ha rendelkezel saját logisztikával. Fontos kiemelnünk, hogy a nagyméretű termékek esetében is hatékonyabb lehet a saját megoldás.

Kinek jó a 3PL?

Az előnyök egyértelműek: ha szeretnél minél több folyamatot kiszervezni, és inkább stratégiában gondolkodni, a 3PL ideális választás lehet.

Egyre több vállalat fordul efelé a megoldás felé, hiszen nem jár olyan szintű fókuszvesztéssel, irányítással, mintha minden te magad csinálnál.

Ráadásul a 3PL szolgáltatások esetén a munkafolyamatokat erre szakosodott emberek végzik, így ha jól választasz, a bizalom garantált.

A fulfillment szolgáltatások mellett természetesen Rád is szükség van, hiszen az eredményesség általad garantált. Azt is tudnod kell, hogy a szállítási folyamatok alatt a futárszolgálat számára nagyon fontos, hogy a küldemények időben és precízen legyenek összekészítve, profi módon legyenek csomagolva. 

Sokszor a legeredményesebb hármas egy elszánt növekedni vágyó webshop, egy tapasztalt fulfillment cég és egy profi és örömmel szállító futárszolgálat!

Ha ez utóbbira lenne szükséged, mi állunk rendelkezésedre, keress minket, bármilyen kérdésed is merülne fel!

Szólj hozzá Te is!

Tájékoztatunk, hogy hozzászólásod csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.

Gyorsaság, megbízhatóság, költséghatékonyság