2021-10-22

Mi a dropshipping és kinek jó?

A kereskedelem, érthető módon, egyre inkább áttelepül az online térbe. A webáruházak számának növekedése és a fulfillment szolgáltatások után a dropshipping üzleti modellje veszi át a “hatalmat”.

De mi is az a dropshipping? Milyen előnyökkel és hátrányokkal jár, illetve kinek érdemes ezt a megoldást választani?

Kik szerepelnek a folyamatban, hogyan érdemes ellátót választani, és milyen adó -illetve jogi háttér szükséges mindehhez?

Az alábbi cikkben mindezt megválaszoljuk neked, sőt, tippeket is adunk, hogy hogyan vágj bele!

Mi az a dropshipping?

Ha nagyon röviden szeretnénk fogalmazni: egy olyan üzleti modell, amelynek köszönhetően a webáruházból vásárolt termék úgy jut el a vásárlóhoz, hogy a webáruháznak nem kell érintkeznie a termékkel.

Tehát a termék a gyártótól közvetlenül a vásárlóhoz kerül, így te, mint értékesítő (dropshipping webáruház), úgy adod el a terméket, hogy a gyártó nem neked, hanem egyből a vásárlónak küldi azt. 

Mindezt pedig teszi úgy, hogy a raktározásra, csomagolásra, szállításra és a logisztikára nem lesz gondod. Mindez a gyártó/dropshipping beszállító dolga, neked az a feladatod, hogy a webshopban eladd a terméket.

Mik a dropshipping előnyei?

A definícióból már láthatod, hogy a dropshipping szuper lehetőség, ha online kereskedelemben utazol. Lássuk, mik a legfőbb előnyei!

  1. Nem kell saját logisztikai központot, raktárt fenntartani: a webshopok esetében a megrendelést követő időszak a legnehezebb, hiszen számos feladat előzi meg azt a pillanatot, míg a termékek a vevőhöz kerülnek. A dropshippinggel ez kiküszöbölhető.

  2. Rugalmasságot ad: bárhonnan és és bármikor üzemeltethető, így érthető, ha sokak számára ez vonzóvá teszi. Fizikai jelenlétre nincs szükség, ezért rugalmasan választhatod meg, honnan és mikor dolgozol.

  3. Teljesen kiszervezhető: a webshop indítása után a mindennapi feladatokat már elláthatja helyetted más, míg te a stratégiára összpontosítasz.

  4. Nincsenek alkalmazottak: egy dropshipping webáruház esetén nincs szükség túlzottan alkalmazottakra, amely sok plusz munkát jelentene.

  5. Olcsón elindítható: az induláshoz fel kell építened egy webáruházat, amely automatikusan követi a nagykereskedés árait és árukészletét, rendelés esetén pedig értesíti a nagykert és a futárt. Ezen kívül azonban nem terhel más költség.

  6. Automatizálható: nem igényel fizikai kötöttséget.

  7. Kisebb kockázat: ha nem megy úgy egy adott termék, nem kell azon aggódnod, hogy a nyakadon marad az adott készlet, így üzletileg jóval kisebb a rizikó.

  8. Könnyen fejleszthető: az online webáruház nagy előnye, hogy jóval egyszerűbb fejleszteni, mint egy sima áruházat. Ráadásul bármikor bővítheted a kínálatot új termékekkel.

  9. Jóval szélesebb termékkínálatunk lehet, mint egy normál webshop esetében: voltaképp annyi terméket árulhatsz a webshopodban, amennyit csak szeretnél, maximum a partnereid termékkínálata szabhat határt.

  10. Csökken a sérülési lehetőség: mivel sem tárolni, sem mozgatni nem kell a termékeket, nincs akkora kockázat a sérült csomagra.

Mik a dropshipping hátrányai?

Természetesen, mint mindennek, a dropshippingnek is vannak hátrányai.

  1. Sokszor a termékek összehangolása szükséges: csábító lehet a gondolat, hogy több dropshipping partnerrel dolgozz együtt, azonban ez eltérő beérkezést jelenthet a termékekre nézve. Arról nem is beszélve, hogy más és más helyről érkezhetnek a megrendelések, amely nem csak az időre hanem a szállítási költségekre is vonatkozhat. Ezért érdemes összehangolni a termékeket.

  2. A haszon nagy része gyakran nem nálad landol: mivel a legtöbb folyamatot kiszervezed, így érthető módon a gyártás és a szállítmányozás költségei sem téged terhelnek, cserébe ennek ára van, hiszen a profit nagy része nem a te markodat üti.

  3. A termékek vámkötelesek lehetnek: az EU-n kívülről érkező termékek esetén vámot is kell fizetned egyes esetekben, ami tovább növelheti a költségeket.

  4. Nincs kontroll a termékek felett: mivel nincs kontroll a folyamatok felett, a marketingstratégia felépítése is nehezebb, hiszen nem tudod befolyásolni a vásárlói élményt.

  5. Hosszú szállítási idő: a külföldi dropshipping partnerektől rendelt áru lassabban érkezhet be, ha azonban gyorsítanád, sokkal drágább lehet a szállítás. 

  6. Nincs rálátásod a raktározásra: eltört vagy összekevert termékek, rossz felhasználói útmutató vagy hibás áru: ezekre sajnos nem fogsz rálátni, viszont az értékeléseknél megjelenhetnek a negatív hangvételű kommentek. Emellett a termékmennyiséget sem tudod ellenőrizni, ezért sem mindegy, milyen partnerrel dolgozol együtt.

  7. Óriási a verseny: az alacsony belépési küszöb azt is jelenti, hogy megtelik a piac. Ez pedig értelemszerűen árversenyt, majd alacsonyabb profitot eredményez. 

Kik szerepelnek a dropshipping folyamatában?

A folyamatban több szereplő is részt vállal, és mindegyiküknek fontos feladata van, illetve többféle partnerrel is lehet dolgod. Főleg, hogy felmerülhet benned a kérdés: mégis hol lesz nekem ebből profitom?

A profit a webáruházban feltüntetett ár és dropshipping ár között keletkezik. Van olyan dropshipping szolgáltató aki csak kiadja a webshop megbízott futárjának a terméket, és van olyan dropshipping modell, ahol a beszállító elküldi a végfelhasználónak.

A dropshipping ár az az ár, amennyiért megvásárolod a terméket a dropshipping partneredtől. Ehhez jó látni, mikor térül meg igazán a költség, hiszen más lesz a profit akkor, ha a gyártótól rendelsz és más, ha nagykereskedéstől.

  • gyártó: nem minden gyártó kínál dropshipping lehetőséget, mindenesetre előnyös lehet, ha a webáruház partnere gyártással foglalkozik, ilyenkor ugyanis magasabb lehet a profit, hiszen kevesebb kézen megy át a termék.

  • nagykereskedő: a nagyker a gyártótól vásárol nagy mennyiségben, melyet aztán a dropshipping lehetőségén keresztül webshopoknak értékesít. 

  • aggregátor: több gyártó több termékét értékesíti, így a dropshippingen keresztül nagy kínálattal rendelkezik. Ez azonban értelemszerűen magasabb árakat is szül.

  • futárszolgálat: a dropshipping még a webshopnál is jobban támaszkodik a futárszolgálatra. Amennyiben a címzett nem veszi át a nagyker gyakran nem veszi vissza a terméket, ezért nagyon sok múlik a futár hatékonyságán.

Hogyan válassz dropshipping ellátót?

Ha már eldöntötted, hogy a dropshipping neked való, az ellátás kiválasztása során számos fontos szempontot figyelembe kell venni. 

Az alábbiakat mindenképpen szem előtt kell tartani:

  • Értékelések

  • Árak

  • Termékpaletta

  • Raktározási kapacitás

  • Integrációs és szinkronizációs megoldások

  • Használt nyelvek

  • Kiküldési idő

Dropshipping adózása: mire figyelj?

A dropshipping üzleti modell egyszerűsége a jogszabályok nehézségével társul, a törvényi szabályozás ugyanis meglehetősen komplex.

Van ugyanis néhány terület, aminek ki kell jelölni a felelősét:

  • Márkavédelem

  • Termékmegjelölés

  • Forgalmazhatóság

Az EU-ból érkező termékek esetén nincs import vámkezelés, azonban ha máshonnan érkezik a termék, akkor:

  • plusz költséget jelent a vámeljárás,

  • a külföldi kereskedőnek meg kell bíznia egy szállítmányozót a vámkezelésre,

  • vagy a szállítmányozó kér megbízást a megrendelőtől vámkezelésre, ekkor azonban a vásárló lesz az importőr.

Ha az EU-n kívüli cégnek van az EU-ban található képviselete, akkor nincs szükség vámkezelésre.

A termékeket ÁFA is terheli majd. Erről a kérdésről itt bővebben olvashatsz. Érdemes a kérdéskört alaposabban körüljárni, és felkeresni egy erre szakosodott könyvelői irodát.

A dropshipping lehet belföldi nagykertől származó áru kiszállítása is. Nálunk is megoldható, hogy a megbízótól eltérő címen vegyük fel a küldeményt.

Kinek jó a dropshipping?

Van, akinek roppant előnyös a dropshipping használata. Lássuk kinek és miért lehet ez a legjobb megoldás:

  • Kezdő e-kereskedő: akik még csak próbálkoznak az online kereskedelem világában, azoknak különösen vonzó lehet ez a megoldás. Mivel nincs szükség hatalmas kezdőtőkére és a kockázat is alacsony, ezért ez az üzleti modell kifejezetten praktikus lehet a kezdéshez. Emellett szép fokozatosan az online értékesítés világába is beletanulhat a kezdő e-kereskedő, de mégis fókuszálhat a marketingre és a forgalomterelésre.

  • Működő webáruházak terjeszkedése: a már meglévő árukészletek nagy előnyt jelenthetnek, ha pedig emellett más termékek értékesítésével is foglalkoznál, szintén jó megoldás lehet a dropshipping. 

Kinek nem jó a dropshipping?

Persze van, akinek egyáltalán nem jó a dropshipping:

  • márkaépítés esetén: mivel a megrendelés és teljesítés felett nincs kontrollja a tulajdonosnak, a márkaépítés, rálátás hiányában csak nagyon nehezen lehetséges, hiszen a vásárlói élményre nem tudsz így hatni. 

  • ha gyorsan, nagy profitot szeretnél: általánosságban 10-20%-os profittal lehet számolni a webáruházi ár és a dropshipping ár közötti különbségből adódóan. Ebből azonban még fedezni kell a különböző költségeket, így a végén többnyire csak néhány százalékos profittal kalkulálhatsz. Ez az ára annak, hogy a folyamat nagy részének terhe lekerül a válladról.

  • versenyezned kell a gyártóval: ha a gyártó saját webshoppal is rendelkezik, szintén nem kedvező számodra. A webáruházad ebben az esetben hátrányból indul, és ebből az árversenyből nehéz kikerülni.

A tökéletes termék, ha dropshippingre váltasz

Vannak bizonyos termékek, amelyek tökéletes “dropshipping alapanyagok”. Az alábbi szempontok döntik ezt el:

  • ár: alacsony kiskereskedelmi áron nagyobb volumenben kell értékesítened, magasabb árfekvésnél pedig kevesebb eladásból is tudod fedezni a profitot.

  • méret és súly: a könnyebben szállítható termék értékesítése ezesetben jóval hatékonyabb.

  • keresztértékesítési lehetőség: át kell gondolni, hogy a kiszemelt termékek mellett mi hozhat még profitot, és azt is érdemes beemelni a kínálatba.

  • újravásárlási potenciál: ha olyan termékeket értékesítesz, melyeket újra és újra meg kell vásárolni, az szintén jó szempont lehet.

  • változási potenciál: alkalmazkodni kell a kereslethez, ennek pedig folyamatosnak kell lennie.

Az alábbi termékek a legnépszerűbbek:

  • mobiltelefon kiegészítők

  • ékszerek

  • sportfelszerelések

  • babatermékek

  • kozmetikai cikkek

  • személyre szabott telefontokok, pólók, bögrék

A legfontosabb tanácsok, mielőtt belevágsz

Végül pedig lássuk, mik azok a szempontok, amiket mindenképp érdemes átgondolnod, mielőtt belevágsz a dropshipping üzleti modellbe.

Piackutatás

A célcsoportod és igényeik ismerete nélkül nem érdemes belevágni a folyamatba. Optimalizálj, használd az online kulcsszókeresőket, és kutasd le, mit csinálnak a versenytársak!

Megfelelő partner kiválasztása

Ez pedig nem csak a gyártóra vonatkozik! Akárkivel is kerülsz partneri viszonyba, elengedhetetlen, hogy leinformáld előtte leendő partnered. Nézz utána, hol érhetők el a kiválasztott termékek, milyen áron és milyen feltételek mellett!

Természetesen a futárszolgálatról se feledkezz meg: a dropshipping esetében sokszor a futár az egyik legfontosabb tényező!

Adózás és jogi háttér

A jogi és adózási háttér különösen fontos ebben az esetben: a megfelelő utánajárás nélkül szintén nem érdemes belevágni. A megfelelő szakemberek segítségével azonban nem érhet váratlan meglepetés.

A webshop felépítése

A webshopot mindenképp készítsd felhasználóbaráttá: legyen átlátható, könnyen kezelhető, a vevő és a Te számodra is! 

Építsd fel a marketinget és gondolkodj hosszútávban! Az üzleti terved részét képezze a webshop üzemeltetése és annak marketingstratégiája!

Emellett fontos, hogy szép fokozatosan építsd fel a rendszered: inkább kezdd kicsiben, de minőségi és egyedi webshopot építs, mint egy soktermékes de sablonos webáruházat.

Pontos terv és trendek figyelése

Készíts pontos költségtervet és stratégiát az értékesítésre! Számold ki a hirdetés, a webáruház, a weboldal, az adózás és az idődből adódó költségeket!

Ismerd meg a trendeket, készíts tesztrendeléseket, így jobban megismerheted a beszállítókat és figyelemmel követheted a vásárlóid útját is. Láthatod a hibákat, és még az élesítés előtt kiküszöbölheted azokat.

Egyediség

Egy különleges webshoppal és egy izgalmas stratégiával sokkal messzebbre mehetsz, mint egy olyan megoldással, amellyel a vevők bárhol találkozhatnak.

Ha olyasmit árulsz, melyet sokan mások, különösen fontos, hogy merj kicsit bátrabb lenni. Ezek lehetnek egyedi termékfotók, a rendelők jutalmazása, a vásárlók alapos ismerete.

Az egyedi termékleírások vagy a termékek kipróbálása (minta, teszt) is segíthet a vásárlói elköteleződésben.

Ha pedig már megtaláltad a megfelelő terméket és összeállt a kép, a futár.hu vállalja, hogy a nagykertől egyenesen a vásárlóidhoz vigye az árut, a legnagyobb biztonsággal és szakértelemmel. Bővebb információért keress minket bátran!

Szólj hozzá Te is!

Tájékoztatunk, hogy hozzászólásod csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.

Gyorsaság, megbízhatóság, költséghatékonyság