A kiszállítás során a jó futár aranyat ér, ez tagadhatatlan. De mitől is lesz valóban értékes munkaerő? Milyen tulajdonságokkal rendelkeznek a munkavállalók ahhoz, hogy a címzettek elégedettek legyenek?
Hogyan lehet valakiből hatékony futár, és hogy néz ki egy nap futárként?
Szolgáltatóként nem lehet kérdés, hogy a belföldi, magyar csomagszállítás megköveteli a pontos és megbízható kézbesítést. Ebben pedig a futároknak oroszlánrésze van, hiszen
nagy szerepet játszanak az ügyfél elégedettség elérésében: a címzett közvetlenül csak a futárral találkozik, vele kommunikál, és sok esetben neki jelzi személyes észrevételeit,
részt vállalnak a cég hírnevének öregbítésében: a fent említett ok miatt érthető, ha a futárszolgálat megbízható és talpraesett munkaerőt szeretne, hiszen a címzettek és a futárok kapcsolata a cég hírnevére is hatással van,
nagy szerepük van a csomagok és szállítmányok épségben és időben történő kiszállításában: a szállítás során a csomagok épsége különösen fontos. Akár kis csomagokról, akár raklapos áruról beszélünk, a futárok felelősséggel tartoznak a termékek épségben és időben kiszállításáért,
ők állnak kapcsolatban a címzettekkel, ezért felelősségük kiemelkedő: ha késik a csomag vagy nem a megfelelő módon jut el a címzetthez, szintén a futár lesz az első, akit keresni fognak a kiszállítás során vagy azt követően.
Mint a legtöbb szakma esetében, a futároknak is rendelkeznie kell néhány tulajdonsággal ahhoz, hogy hatékonyan és magabiztosan végezhessék a munkájukat.
Ezek az alábbiak:
hatékonyság,
jó kommunikációs képesség,
felelősségtudat és precizitás,
jó tájékozódó képesség,
jó problémamegoldó képesség,
hatékony időgazdálkodás,
jó adminisztrációs képesség.
A gyorsaság és a hatékonyság elengedhetetlen kellékei a futármunkának. A csomagküldés során jól kell beosztaniuk az idejüket, és ügyesen kell megtervezniük a napjukat.
A közös hangnem megtalálása és a jó kommunikációs készség a legnagyobb erény, amellyel rendelkezhet egy futár. Hiszen gyakran előfordulhat, hogy dühös, ingerült vagy elégedetlen az ügyfél, és mivel nekik kell első körben kommunikálniuk a címzettel, bármely helyzetre meg kell találniuk a megoldást.
A kijelölt időben és a megadott címen akkor is ott kell lenni, ha közbejön valami. Hiszen ha ez nem sikerül, a címzett azonnal panaszt tehet, ez pedig a szolgáltatást és a céget is rossz fényben tüntetheti fel.
A futárszolgálatot megrendelők általában elvárják, hogy a termék a lehető legrövidebb időn belül a címzetteknél legyen.
Nem csak nagyvárosokban fordulhat elő, hogy dugó van, vagy fennakadás az utakon. Éppen ezért a futárnak ismernie kell a környéket, a lehetséges alternatívákat és a kerülőutakat.
Az információ kulcsfontosságú, hiszen az ügyfelek nem csak az időben történő kézbesítést várják el, hanem az esetleges problémák megoldását is.
Nagy terjedelmű csomag, törékeny áru, raklapos szállítmány, vagy különleges termék: bármi legyen is aznap a futárnál, épségben és biztonságban el kell jutnia a megadott címre. Előfordulhat, hogy egy csomag megsérül, vagy probléma merül fel a szállítás során. A futárnak tudnia kell reagálni ezekre az eseményekre, és tudnia kell azt is, mi a teendő ilyen helyzetben.
A futárok az ország egész területére szállíthatnak csomagokat, ami pedig nem egyszerű, hiszen előre meg kell tervezni, át kell venni a megrendelést, és bele kell férni az adott órás időlimitbe.
Tehát az idő ezesetben nem csak pénz, hanem a legfontosabb, amit a futárnak be kell tartania.
A munkakör bizony adminisztrációval is jár. Annak érdekében, hogy a kézbesítési nyilvántartások követhetőek legyenek, ismerjék az ügyfél adatait, tudják a visszáruzást, naplózzák a szállítás eseményeit, intézzék az esetleges utánvéteket, szükség van arra, hogy az adminisztratív feladatokban is jártasak legyenek.
Elsősorban a futároknak ismerniük kell a legfontosabb információkat, amelyeket a különböző szolgáltató cégek elvárhatnak:
csomagok webshopoktól (feladótól) történő átvétele, biztonságos rakodással,
a felvett csomagok központi raktárban való leadása,
csomagok felvétele a központi raktárból, helytakarékos és biztonságos bepakolása a teherautóba,
a csomagok végfelhasználóknak történő előírások szerinti kézbesítése, a központ által összeállított útvonalon.
Hogy miért is fontos ez?
A futár a megfelelő információk ismeretében tudja a legjobb és legmegbízhatóbb szolgáltatást nyújtani.
Minden cég és minden szolgáltatás hozhat magával változásokat nemzetközi és belföldi szállítás során is. Az elérhető és változó információk pedig megkövetelik, hogy a futár ne csak a csomagot szállítsa ki a megfelelő módon, hanem az esetleges szállítási információkat és változásokat is át tudja adni a címzettnek.
Mondhatnánk, hogy alapkövetelmény, hogy a csomagot udvariasan nyújtsa át a címzettnek. Az olyan szolgáltatások, mint az emeletre szállítás megkövetelhetik, hogy ezt a tulajdonságot elsajátítsák a csomagküldés során.
Előfordul, hogy a címzett nincs otthon a meghatározott időben, ez pedig boríthatja az aznapi terveket. Habár az egyik legfontosabb feladat, hogy a csomagokat időben és épségben a címzetthez szállítsák, a futárnak időnként újra kell terveznie.
A határidő és az idő a futárok legjobb barátai: betartásuk kulcsfontosságú a pontos munkavégzéshez.
Ezt az alábbi példa remekül szemlélteti: kézbesítést követően, ha a címzett valami problémát észlel a küldeménnyel kapcsolatban, általában gyorsan felhívja a futárt, aki éppen az imént járt nála. A futár ekkor sajnos sokszor lerázza a címzettet, azzal hogy keresse a webshopot, mert ő már kézbesítette a csomagot, és mennie kell tovább.
A Futar.hu futárokat arra képezzük, hogy ilyen esetben segítsenek a vásárlónak.
A futárszolgálatok számos lehetőséget nyújtanak arra, hogy ne csak az ügyfél, hanem a munkavállaló is elégedett legyen. Hiszen jó futár csak úgy válhat valakiből, ha elégedett és motivált: ez pedig a cégek számára is lényeges szempontok.
Az online értékesítés során a csomag életében kedvező és gyakran expressz szolgáltatást is lehet igényelni.
Éppen ezért az innovatív és eredményes logisztikai vállalat kiépítésében a futár munkatársak is motivált és elégedett légkörben tudnak igazán jól dolgozni.
A fenti tulajdonságok mellett jó, ha mindezeket szem előtt tartja a munkavállaló.
Akár címzettként, akár megbízóként vagy jelen a folyamatban, nehéz lehet elképzelni, hogyan is zajlik futárként egy nap.
Sőt, akkor is hasznos lehet ezt átlátni, ha érdekel a szakma.
A gyűjtős futárok napja nagyjából így néz ki:
a nap a központban indul,
felpakolással folytatódik,
ezt követik a kézbesítések,
a nap vége a központban zárul,
ezt követik a visszáruk és a visszaküldött csomagok kezelése,
majd pedig az elszámolással és adminisztrációval ér véget a munkanap.
A gyűjtős reggel látja és tervezi az egész napját.
Ezzel szemben az azonnalos futárok kicsit másképp dolgoznak:
A nap otthonról indul,
telefonon látható sorrendben haladnak
felvét 1,
felvét 2,
leadás 2,
felvét 3,
leadás 1,
leadás 3, stb.
Számukra mindig az éppen aktuális csomag kézbesítése az elsődleges, elakadás esetén a diszpécser mentesítő futárt küld, és leveszi a többi címet. Az azonnalos feladatai napközben alakulnak, akár azonnal változhatnak, és alkalmazkodnia kell a nap ritmusához, ezért egy picit több rugalmasság szükséges a munka elvégzéséhez.
A megbízható munkavégzéshez tehát a kérések alapján rugalmasságra, talpraesettségre és a legnagyobb pontosságra van szkség. Ha úgy érzed, ilyen futároknál szeretnéd biztonságban tudni a termékeid, keress minket!
Ha pedig úgy gondolod, mindez benned is megvan, és kipróbálnád magad egy motiváló, pörgős és megbízható munkahelyen, jelentkezz hozzánk!