2022-04-29

Szükséges ingyenes áruvisszavétet adnom a webshopomban?

Az ingyenes áruvisszavét egy rendkívül kedvező dolog – már ami a vásárlókat illeti. Hiszen ők így jóformán kockázat nélkül kipróbálhatnak egy terméket, és ha nem nyeri el tetszésüket, akkor mindenféle anyagi veszteség nélkül visszaküldheti azt a webshopba.

De milyen hatással van ez a webshopra? És milyen módon lehet ez előnyére egy online áruházbak? Ebben a cikkben ezekre a kérdésekre keressük a választ, illetve megpróbálunk egy olyan módszert is mutatni, amivel mind a webáruház mind pedig a vásárlók a legjobban járnak.

Az elállási jogról

Az elállási jog lehetővé teszi a vásárló számára, hogy egyoldalúan elálljon a korábban online megrendelt és már ki is szállított termék megvásárlásától. Ennek a jognak az alapját a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szóló 45/2014. (II. 26.) Kormányrendelet képezi.

Az elállási jog határideje 14 nap. Az áru átvétele (ha több csomagban érkezik különféle időpontokban, akkor az utolsó csomag megérkezésétől számítva) után 14 napig állhat el a vásárló az üzlettől.

Ebben a cikkben azokról a lehetőségekről fogunk szót ejteni, amik az elállási periódus letelte után a webshop rendelkezésére állnak azt illetően, hogy milyen módon alakíthatja ki a számára megfelelő visszáru kezelési rendszert.

Az ingyenes visszavétel nem mindig ugyanazt jelenti

Az ingyenes visszavétel bizonyos webáruházak esetében abban merül ki, hogy az áruház ingyen visszaszállítja a visszaküldött terméket. Ilyenkor – bár a szállításért nem számol fel díjat – az áru visszavételéért felszámol egy bizonyos árat. 

Ez az ár fedezi az áru újra eladásra kész állapotba hozását, illetve ha szükséges, az újracsomagolás költségét.

De van olyan, amikor ténylegesen ingyenes a visszavét is?

Természetesen olyan webáruházi szolgáltatás is van, amikor minda szállítás, mind pedig a visszavét költségét a webáruház állja. Ilyenkor lényegében a vásárló tényleg ingyen vissza tudja küldeni az árut.

Miért olyan vonzó az ügyfeleknek az ingyenes áruvisszavétel?

Nem meglepő módon a vásárlók szeretik, ha ténylegesen ingyen vissza tudják küldeni az általuk rendelt termékeket. 

Az online vásárlások egyik legnagyobb kockázata, hogy a vásárló nem tud teljesen megbizonyosodni arról, hogy megfelelő lesz-e számára az adott termék. Bár olvashat róla értékeléseket, és kifejezetten jó képek és leírások szoktak lenni a webshopokban, de ennek ellenére mellé lehet lőni egy-egy áruval.

 

Az bizonyított, hogy a vásárlók sokkal szívesebben rendelnek olyan webshopból, amely ténylegesen ingyen visszaveszi a termékeket.

A webshopok tehát szintén profitálni tudnak ebből. 

Bár az ingyenes áruvisszavét hatalmas terhet róhat a webshopra, azonban a megfelelő módon való alkalmazás jelentősen növelheti a vásárlási bázist, ami hosszú távon jövedelmező lehet.

A továbbiakban azt nézzük meg, hogyan okozhat ez hátrányt és előnyt a webáruházak tekintetében.

Hogyan okozhat problémát az ingyenes áruvisszavét a webáruháznak?

Számos olyan tényező kialakulhat az ingyenes áruvisszavétel kapcsán, ami komoly gondokat okozhat a webáruház részére. Nézzünk meg több olyan szituációt is, ami megnehezítheti vagy akár el is lehetetleníti a zökkenőmentes kereskedést.

1. A visszaélések megnehezíthetik a működést

Az ingyenes visszaküldés miatt értelemszerűen meg fog nőni az ilyen esetek száma, ez pedig magával hozza azokat az eseteket is, amikor a vásárlók megpróbálnak visszaélni az adott lehetőségekkel.

Az úgynevezett ,,bracketing” egy igen gyakori jelenség. A vásárló ugyanazt a terméket megrendeli több méretben és/vagy színben, otthon kipróbálja melyik a megfelelő, a többit pedig visszaküldi. 

Az ingyenes visszaküldés esetén ez még nagyobb terhet ró a webshopra, hiszen több termékről van szó.

Ráadásul a raktárkészletet is jelentősen érinti, ha mindenki többet rendel, így nehéz kialakítani a megfelelő áruszintet. Továbbá ha a webshop feltölti a készletet, de közben visszaérkeznek a bracketing-es visszaküldések, a tárolással problémák lehetnek. 

Ugyanakkor megvan ennek az előnye is. Ha a vevő többet rendel, az egyik terméket ki fogja választani, így mindenképp bevételt generál a webshop. 

2. A visszaküldések gondot okozhatnak a kiemelkedő forgalmat hozó időszakokban

Ugyancsak káosz alakulhat ki az év azon időszakaiban, amikor az átlagosnál jóval nagyobb forgalmat bonyolítanak le a webshopok.

A karácsonyi és a Black Friday körüli időszak kiemelten kritikus ebben a tekintetben.

Ilyenkor ugyanis a megrendelések száma akár a többszörösére is nőhet, így a visszaküldések száma is szignifikánsan emelkedni fog. Erre azonban nem minden webshop van felkészülve. 

A megfelelő infrastruktúra és munkaerő hiánya miatt tehát feltorlódhatnak a visszaküldött áruk, amiket így nem lehet értékesíteni, és forgalomtól eshet el a vállalkozás.

3. Ha egyszer bevezetjük, alapelvárás lesz a vásárlók részéről

Ha a dzsinn egyszer kikerül a palackból, nagyon nehéz visszazárni.

Ha egy webshop úgy dönt, hogy bevezeti az ingyenes áruvisszavét lehetőségét, előtte alaposan meg kell fontolni a dolgot.

Az ilyen, a vásárlók kényelmét és az ő pénztárcájukat kímélő intézkedések bevezetését szinte lehetetlen úgy visszavonni vagy kivezetni, hogy az ne érintse negatívan a webshop forgalmát.

Ha egyszer bevezetjük ezt a szolgáltatást, akkor alapelvárás lesz a vásárlók részéről, ami érthető, hiszen ha mi azt kommunikáljuk, hogy tudjuk ezt biztosítani, akkor a vásárló szemszögéből minimum fura lesz, ha pár hónap múlva visszakozni akarunk.

 

Milyen szempontokat kell figyelembe venni a webshop áruvisszavételi politikájának kialakításakor?

A jó policy kialakításához több szempontot is figyelembe kell venni, hogy a lehető legjobban működő rendszert tudjuk kiépíteni az adott webshop számára. 

A kiszállítást a webshop fizeti?

Nyilván ha a kiszállítást is a webshop fizeti, és mellé még a visszavétel költségeit is magára vállalja, az már csak a hab a tortán a vásárló szemszögéből.

Úgy is értelme lehet azonban az ingyenes visszavétnek, ha a szállítást a vásárló fizeti. A webshop reklámozhatja az ingyenes visszavét lehetőségét, így ez is elterjed a vásárlók között, felkeltve ezzel az érdeklődésüket. Közben pedig felszámolhat egy méltányos díjat a kiszállításra.

Korábban írtunk cikket arról, hogyan éri meg az ingyenes kiszállítást alkalmazni egy webshop esetében. 

Milyen termékeket forgalmazunk?

Az áruk mérete nagyban befolyásolhatja, hogy megéri-e ingyenesen visszavenni őket. Ha apró termékekről van szó, akkor nem okoz akkora gondot 

De ha a termékpaletta sok, nagy tömegű árut is tartalmaz, akkor érdemes megfontolni, hogy valóban vállalni akarjuk-e ezt a többletmunkát és többletköltséget. 

Bár ilyen esetekben több a munka, de jó üzenet lehet a vásárlók számára, ha ilyen termékek visszavételét is biztosítja egy webshop.

Érdemes azt ismegemlíteni, hogy a nagy áruk visszaküldése a vásárlónak is sokkal több fejfájást okoz. Ráadásul ezek a termékek – mivel általánosan egy magasabb árkategóriában vannak – online megvásárlása sokkal kockázatosabb. Ha egy ruha színe nem tetszik, az nem akkora gond, mint amikor egy bútor színével, vagy az ülőgarnitúra kárpitjának az anyagával akad probléma.

Milyen a webshop visszáru-kezelési politikája?

Ha már korábban is szinte minden terméket visszavett egy webshop, akkor a visszavét ingyenessé tétele nagy többletköltséget fog jelenteni.

Ha azonban szigorú a policy, tehát csak sérült vagy hibás termék visszavételére van lehetőség, akkor nem fog akkora többletköltséget jelenteni az ingyenes visszavét.

Persze a 14 napon belüli elállás joga miatt a webshop nem utasíthatja el a visszaküldést. A 14 napon túli visszaküldések kezelésével kapcsolatban azonban a webshop kialakíthat egy egyedi visszárukezelési protokollt, ami a legjobban megfelel a saját lehetőségeinek.

Így csinálj egy fenntartható, ingyenes áruvisszavételi rendszert

Nézzünk tehát olyan megoldásokat, amik megkönnyíthetik a jól működő ingyenes visszavételezési rendszer kialakítását. Értelemszerűen minél többet alkalmazunk, annál jobban fog működni a webshop árukezelése, ami mgé professzionálisabbá teszi a logisztikát.

1. A kiemelt időszakokban az ingyenes áruvisszavét szüneteltetése

A korábban említett módon a karácsonyi és egyéb forgalmas időszakokban az ingyenes áruvizssavét rettenetesen sok többletmunkát és költséget jelenthet, amikor mindenképp veszteséges lesz a webshop számára ez a szolgáltatás.

Ezzel ráadásul vissza lehet szorítani a visszaküldések számát, és ami még talán ennél is fontosabb, a korábban említett visszaéléseket is minimalizálni lehet, ami az egyik legnehezebben orvosolható probléma a visszárukkal kapcsolatban.

2. Az áruvisszavét csak egy bizonyos ár fölött legyen ingyenes

Azzal is kezelhetőbbé és kiszámíthatóbbá tehető ez a munkafolyamat, ha csak egy bizonyos rendelési összeg fölött biztosítja a webshop az ingyenes visszavételt. 

Ennek ráadásul további pozitív eredményei is lehetnek.

Ha kitűzünk egy bizonyos határértéket, ami fölött elérhető az ingyenes visszavét, azzal nagyobb összegű vásárlásra lehet ösztönözni a vevőket, ráadásul így kisebb lesz az ingyenes visszáruzás, hiszen nem mindenki számára lesz elérhető.

 

3. A korábbi visszavételi tapasztalatok alapján javítani a módszert

Nagyon fontos, hogy a korábbi tapasztalatokra alapozva ki kell elemezni és fel kell mérni, hogy mi okozta a webshop számára a legnagyobb problémákat. 

A részletes elemzés után le kell vonni a megfelelő következtetéseket, és a cég számára legkedvezőbb fejlesztéseket és átalakításokat kell eszközölni, hogy jobbá és gördülékenyebbé váljon a webshop működése.

4. Az ingyenes áruvisszavét csak árucsere esetén legyen elérhető

Azzal is fenntarthatóbbá válhat a visszáru kezelés, ha csak akkor ingyenes a visszavét, ha a vevő cserélni szeretné a terméket, vagy például levásárolja az elköltött összeget a webshopban.

Így lényegében nem arról lesz szó, hogy vissza kell utalni a vásárlónak a teljes összeget, hanem maximum a különbözetet kapja vissza, hiszen választ egy másik terméket. Az is előfordulhat, hogy a vevő fogja még kipótolni a kifizetett összeget, mert egy drágább terméket választ.

5. Az ingyenes áruvisszavét legyen a hűség jutalma

Ez a szolgáltatás beépíthető a hűségen alapuló rendszerekbe is, például hűségpontok gyűjtésébe, stb.

Így azok számára lesz elérhető, akik rendszeres vásárlók. Az tudott, hogy a sok terméket visszaküldő vevők generálják a legnagyobb forgalmat is. 

Ez ugyan ellentmondásos lehet, de a webshop számára sokkal jövedelmezőbb az, aki sokat vásárol és sokat küld vissza is, mint az, aki például csak egyszer vásárol.

 

Az ingyenes áruvisszavét tehát nem csak a vásárlóknak jelenthet könnyebbséget, hanem a webshopok is profitálhatnak belőle hosszú távon. Mielőtt azonban bevezetné egy webáruház ezt a lehetőséget, érdemes alaposan körüljárni annak előnyeit és hátrányait, mert ez egy komoly innováció, ami a vállalat szinte minden területén komoly változásokat hozhat.

Ha egy kiemelkedő futárcéget keresel, látogass el weboldalunkra és tekintsd meg szolgáltatásainkat.

Szólj hozzá Te is!

Tájékoztatunk, hogy hozzászólásod csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.

Gyorsaság, megbízhatóság, költséghatékonyság