2022-01-26

Várható szállítmányozási és logisztikai trendek 2022-ben

 2022 sem lesz unalmas év a szállítmányozásban: az előző esztendő ugyanis számos problémát és lehetőséget hagyott maga után.

Miért fontos, hogy lásd, mire számíthatsz idén? Mit hagyott nekünk 2021?

Mik azok a trendek, van belőlük egy pár, amire érdemes odafigyelni, és amelyek egészen biztosan érintik a legtöbb céget?

A megnövekedett online rendelések és a webshopok sosem látott népszerűsége magával hozza a növekvő vásárlói igényeket is: mit látunk mi mindebből?

Miért fontos, hogy képben legyél 2022 logisztikai trendjeivel?

A logisztikai és ellátási láncok híreit, különösen az elmúlt két évet figyelembe véve, nem hagyhatod figyelmen kívül. A naprakész információk figyelése ugyanis nem csak a piac diktálta eseményekre ad választ, hanem a vásárlóid igényeire is.

Biztosan Te is fontosnak érzed, hogy mindig időben és megfelelően reflektálj a változó igényekre, illetve az iparág nyújtotta lehetőségekre.

Az online rendelések felszaporodása, a webshopok iránti ugrásszerű igények rengeteg kihívást, nehézséget és lehetőséget teremtettek az iparág résztvevői számára.

Ez pedig olyan korszerű eredményekhez vezethet, amelyek 2022-ben technológia szinten is látványosak lesznek. Természetesen nem hagyhatjuk figyelmen kívül az ellátási lánc nehézségeit és a világjárvány okozta hatalmas változásokat sem.

Ha nagyon röviden szeretnénk fogalmazni, ezek a közelmúltbeli változások nem csak átformálják, hanem rohamtempóban ösztönzik is a fejlődést, amelyet minden iparági szereplőnek célszerű követnie.

Mit hagyott hátra 2021?

A COVID-19 egyensúlyhiányt teremtett az áruk kínálata és kereslete között, ami világszerte óriási mértékben érinti az ellátási láncokat. 2020 folyamán a világjárvány és a bezárás következtében a globális termelés lelassult. 

Ezzel szemben azonban a kereslet nőtt, hiszen az emberek főként otthon töltötték az idejüket, online rendeltek, így sosem látott mértékben változott a webshopok kihasználtsága.

Ez pedig, a napjainkban is egyre inkább érzékelhető, az ellátási lánc akadozásához vezetett. Az ellátási lánc működésének fellendítése és a helyes út megtalálása érdekében a vállalkozások kénytelenek voltak újraértékelni működésüket, és magukévá tenni az új trendeket. Hiszen az ügyfelek elégedettsége és időben ellátása továbbra is a legfontosabb cél. 

Ezen túl persze az emelkedő munkaerőhiány, az infláció és a teljesen új, sokak számára váratlan igények komoly kihívásokat jelentenek a logisztikában résztvevőkre. 

Innen indulunk tehát 2022-ben, és habár nehéznek és göröngyösnek tűnhet ez az út, bőven akadnak olyan lehetőségek, amelyek egy technikailag felkészültebb és sokkal hatékonyabb eredményt tartogathatnak.

Mire számíthatunk ebben az évben?

A legfontosabb, amit ki kell emelnünk, hogy a most felsorolt trendeket nem szabad figyelmen kívül hagyni. Olyan változások vannak most a piacon, amelyekre ha időben reflektálsz piacvezető pozícióban találhatod magad. A fejlődés kapujában állsz, még akkor is, ha elsőre csak a nehézségeket látod. Ezért mi azt javasoljuk, hogy az alábbi trendeket mindenképp kövesd figyelemmel, és amint lehetőséged van rá, kapcsolódj be a körforgásba!

Íme azok a témák, amelyeket mindenképp érdemes figyelemmel követni, és bekapcsolódni a trendekbe:

  1. Környezettudatosság

  2. Lokalizált ellátási lánc

  3. Növekvő automatizáció

  4. Kulcskérdéssé válnak az utolsó mérföldes szállítási folyamatok

  5. Munkavállalók 

  6. Big data és felhőalapú számítástechnika

  7. Tömeges szállítás

Környezettudatosság és csökkenő karbonlábnyom

Nem véletlen áll első helyen: lassan nincs olyan cég, aki ilyen vagy olyan formában ne foglalkozna a fenntarthatósággal. 

Ha abból indulunk ki, hogy a kiskereskedelmi ellátási láncok a legnagyobb szén-dioxid-kibocsátó termelők, amelyek kibocsátás több mint 50%-áért felelősek, akkor nem is igazán tehetjük meg, hogy elsétálunk a probléma mellett.

A kibocsátás csökkentése már nem a jövő problémája: a klímaváltozás már sokadik éve kopogtat az ajtón, és itt az ideje annak, hogy minél több cég beálljon az ellene vívott harcba.

A fő bűnös a közlekedés, amely az e-kereskedelem iránti kereslet növekedésével párhuzamosan nő. A legújabb kutatások azt mutatják, hogy 2030-ra az e-kereskedelem növekedése a szállítással összefüggő szén-dioxid-kibocsátás több mint 30%-os növekedéséhez vezet.

A fenntarthatóság bevonása az ellátási láncba – különösen a fenntartható e-kereskedelmi teljesítési lehetőségek és szállítási műveletek révén – segíti a vállalatokat abban, hogy versenyképesek maradjanak, és növeljék piaci részesedésüket 2022-ben és azt követően is.

Bármilyen területen is tevékenykedsz, a logisztika berkein belül kiemelkedő szerepet kell, hogy kapjon az öko-szemlélet.

2022-ben érdemes az üzleti célok közé felvenni a zöld megoldások felderítését, a megújuló erőforrások adta lehetőségek kiaknázását, és a karbonlábnyom folyamatos csökkentését.

A Futár.hu-nál professzionális szoftver gondoskodik róla, hogy minden csomag a legoptimálisabb útvonalon, a legkisebb környezeti terheléssel jusson el a címzettekhez. Egyedi járattervezéssel, a fix zónakiosztással szakítva, gondoskodunk róla, hogy minden szállítóeszköz a lehető legmagasabb kihasználtsággal induljon útnak. A felvételek és a kézbesítések úgy követik egymást, hogy a visszafelé úton is hasznosítjuk a kapacitást.

Az ellátási lánc lokalizálása

A fogyasztói magatartás változásai megkövetelik a gyorsaságot. A korábbi több napos vagy akár hetes szállítást felváltja az azonnali kézbesítés. Ez pedig, érthető módon, változtatásokat kíván.

A kiélezett piaci verseny miatt az igény szerinti szállítás gyorsan megkülönböztethet a versenytársaktól. Az azonban tény, hogy a legtöbb ellátási lánc küzd az aznapi szállítás biztosításával.

Az eddig csak álomként emlegetett azonnali szállítás egyre inkább keresletté, és hétköznapi igénnyé válik.

Ezért válik általánossá az ellátási lánc lokalizálása a gyorskereskedelmi piacon.

Mivel a vásárlóid már az aznapi kézbesítést várják el, az ellátási láncoknak gyorsan meg kell találniuk a helyüket: ezért pedig helyi szintre kell áthelyezni őket.

Ha korábban a készletezést és a szállítást regionális szinten irányították, ma már egyre inkább elvárt lesz, hogy helyi szinten teljesítsék a megrendeléseket. Ennek a módszernek számos előnye van, beleértve a helyi készletek kívánt felhasználásának lehetőségét.

Ha helyi szinten összpontosul az ellátási lánc menedzsment (SCM), akkor a megrendelések teljesítése az üzletekből vagy városi teljesítési központokból származnak majd. Így a szállítás gyorsan és hatékonyan történhet, ezzel pedig növelheted a vásárlói élményt és lépést tarthatsz a trendekkel.

Az automatizáció növekedése

Kétségtelen, hogy a logisztika munkaigényes iparág, ezért fejlesztésének lehetőségei gyorsan és nagymértékben változnak. 

Így adja magát az egyik leginkább berobbanó trend: az automatizáció.

Akár a termékek polcról történő leemeléséről, akár a házhoz szállításról beszélünk, az automatizált szolgáltatások egyre inkább tetten érhetők a piacon. 

Ennek elsődleges területe a raktárak, ahol már évek óta megfigyelhetők az automata folyamatok. Gondolhatunk itt a drónokra, a raktári robotikára, vagy akár a digitalizált IT folyamatokra.

Azonban az automatizáláshoz vezető út nem csak a raktár karbantartásával és a termékaudit digitalizálásával ér véget. A globális kiskereskedelmi vállalatok egy része már a szállítási szolgáltatásokba is beépíti a robotikát.

A logisztika nagy hasznot húzhat az ismétlődő feladatok automatizálásából, ahogy sok iparágban ez már egyre hétköznapibbnak számít. És más iparágakhoz hasonlóan, a logisztika számára is előnyös lehet az emberi munkaerő felszabadítása, hogy a munkavállalók fontosabb feladatokra és szolgáltatásokra koncentrálhassanak.

Utolsó mérföldes szállítási folyamatok növekedése

​​Míg a globális ellátási lánc problémái szinte mindenhol jelen vannak, azoknak a kiskereskedőknek, akik komolyan szeretnének foglalkozni a kiszállítással 2022-ben, az utolsó mérföldes szállítási megoldásokra kell összpontosítaniuk. De mit is jelent ez?

Az ügyfelek gyorsan és átláthatóan szeretnék megkapni a megrendeléseiket. Tudni akarják, hogy pontosan hol van a rendelésük, mikor érkezik, és minden egyéb folyamat is érdekli őket, ami a kettő között van. 

A ma elérhető technológia az utolsó mérföld címszó mentén lehetőséget ad a logisztikai vállalatoknak arra, hogy az ellátási lánc ezen részét minden érintett fél számára láthatóvá tegyék, függetlenül attól, hogy kis csomagokat, nagyméretű csomagokat, járműveket vagy speciális, törékeny árukat szállítanak-e. 

A folyamatnak világosnak kell lennie minden érintett számára, és a problémákat a helyszínen kell kezelni.

Az utolsó mérföldes folyamatok lehetővé teszik, hogy alkalmazkodj és kezeld a váratlan helyzeteket, mint a forgalom változása, az útvonalban adódó problémák, vagy egyéb, a csomaggal kapcsolatos gondok megoldása.

2022-ben nagy előnyt jelent majd az AI és a technológia ismerete, és a folyamatos tájékoztatás.

Nagyobb fókusz a munkavállalókon

A sofőrhiány és a munkaerőhiány is fontos részét képezi az évnek, hiszen mindez komoly terhet ró a szállítmányozásra.

Sajnos nem meglepő, hogy 2022-ben továbbra is a globális sofőrhiány lesz az egyik kulcsfontosságú probléma. Az American Trucking Associations (ATA) becslése szerint a sofőrhiány már most is történelmi csúcson van: 2021-ben több mint 80 000 sofőr hiányzott.

Európa is hasonló helyzettel küzd – a Transport Intelligence (TI) kutatási cikke szerint az európai sofőrhiány már meghaladja a 400 000-et. 

Emellett hiány van a logisztikai, ellátási lánc és digitalizációs szakértők terén is. A fenti trendre rákapcsolódva pedig ez a hiány tovább növekedhet.

Kétségtelen tehát, hogy a 2022-es év egyik nagy kihívása lesz a megbízható és szakmailag felkészült munkavállalók toborzása, és annál is inkább a megtartásuk.

Felhőalapú számítástechnika és a big data fontossága

Korábban már kifejtettük, hogy a big data alkalmazása milyen pozitívumokat hozhat a logisztikai folyamataid életébe. Ez a trend pedig kiugró növekedést mutathat az idei évben. Hogy miért? 

A big data és a felhőalapú számítástechnika előnyt jelent az ellátási lánc kezelésében. A fent leírt problémák, és trendek teljes mértékben azt mutatják, hogy az ezekbe invesztált energia megtérülhet 2022-ben.

A felhő alapú rendszerek alkalmazása elengedhetetlenné válik az alapvető folyamatok optimalizálásához. Ez ugyanis lehetővé teszi, hogy javítsd a megbízhatóságot, csökkentsd a karbantartási költségeket, biztonságos adatmegőrzést jelenthetnek, és segíthetnek a helykihasználásban is.

Segíthetnek a vállalat erőforrás-tervezésében, a teherautók kezelésében, a csomagtervezésben, a termékkiszállításban vagy a back-office műveletekben. 

Már egyre több hatékony felhőmegoldás létezik és minden jel arra mutat, hogy 2022 még többet hoz majd.

Tömeges szállítás és egyre több szállítási partner

Korábban már bemutattuk, hogy miért és kinek lehet hasznos a különféle PL-ek kihasználása.

A fenti trendek, mint az azonnali szállítás, az automatizáció vagy az utolsó mérföldes szállítás gyakran több flottával, a házon belüli sofőrök és harmadik fél szolgáltatók kombinációival való együttműködést vonja maga után.

Ezen flották némelyike ​​helyenként dedikált, de gyakran a költségek csökkentésének és a sebesség növelésének optimális módja az, ha automatizálják, hogy melyik flottához melyik megrendelés érkezik. Például csúcsidőben egy étterem kiszervezheti a szállítást egy tömeges szállító flottára, de a csúcsidő lejárta után saját alkalmazottai szállítják a megrendeléseket.

Sok esetben költséghatékonyabb és modernebb megoldást jelenthet ez a kapcsolódás, valamint választ nyújthatnak az ellátási láncok problémáira is.

A tömeges szállítás használata fontos ellátási lánctrend, mivel rugalmasságot ad a szállítási folyamatban, tartalék megoldást nyújt a vállalatoknak, ha valami rosszul sül el (kockázatkezelés), és nagyfokú hatékonyságot és biztonságot tehet lehetővé.

Növekedő vásárlói igények: ezekre figyeljünk

A futar.hu 2021-es éve alapján azt kell mondanunk, hogy a vásárlói igények is megváltoztak. Egyre nagyobb a kereslet az:

  • összeszerelésre, 

  • beüzemelésre, 

  • időpontra érkezésre, 

  • szombati szállításra, 

  • esti szállításra, 

  • aznap történő szállításra, 

  • csomagolóanyag elszállítására, 

  • régi termékek elszállítására és hulladékkezelésre, 

  • termékek egyedi követésére.

Meglepő lenne, hogy ezek az igények szorosan egybecsengenek a fenti trendekkel? Aligha. A vásárlói igények folyamatosan nőnek, hiszen az online kereskedelem és a logisztika adta lehetőségek is olyan mértékben változtak meg az elmúlt pár évben, amelyekre muszáj reflektálni.

A fenti ügyféligényeket pedig nem szabad figyelmen kívül hagyni, habár tény, hogy számos átszervezést, változtatást jelentenek ezek a cég életében. A fejlődés lehetősége tehát adott: az igényekre válaszolni kell, a kialakuló globális trendeket figyelemmel kell követni, és olyan szolgáltatásokat kell lehetővé tenni, amelyek hatékonyságot, megbízhatóságot és lehetőségeket nyújtanak a vállalkozók és a vevők számára is.

Mi már figyelemmel kísérjük ezeket a lehetőségeket, és szívesen segítünk Neked is!

Szólj hozzá Te is!

Tájékoztatunk, hogy hozzászólásod csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.

Gyorsaság, megbízhatóság, költséghatékonyság