2022-01-17

Visszáru logisztika (mi a teendő visszaküldött termék esetén?)

A visszáru kérdésköre gyakran felmerül a logisztikai folyamatok kapcsán. A január egyébként is az a hónap, amikor a nem megfelelő vagy mérethibás termékek visszakerülnek a raktárakba. De mi is számít visszárunak? Mire kell figyelni ezeknél a folyamatoknál?

Miben tér el a könyvelés, a számlázás és a logisztika? Mikor a feladó, és mikor a vevő felelőssége a visszáruzás?

Hogyan kapcsolhatjuk mindehhez a fordított logisztikát, és hogyan lehet sikeres ez a folyamat?

Végül pedig miért is fontos ezzel foglalkoznunk?

Mi is az a visszáru?

Amikor a vevő a kosarába teszi a termékeket, általában úgy teszi meg mindezt, hogy lehetősége van visszaküldeni a nem megfelelő méretű, minőségű vagy bármilyen módon kérdéses árut. 

Miután megrendeli és kézhez kapja a terméket, felmerülhet néhány probléma: pl. nem volt jó a méret vagy a rendelt termék egyszerűen nem tetszik neki, így szeretné azt visszaküldeni. 

Ebben esetben a vevő elállási szándékát bejelentheti telefonon, e-mail formájában vagy ha a webáruház fizikai üzlethelyiséggel is rendelkezik, akkor akár személyesen is.

A legtöbb webáruháznál megvan a külön folyamata annak, hogy hogyan történhet meg a visszaküldés. 

Ez lehet egy már visszárura küldött dokumentum, vagy a futárszolgálattól igényelhető visszáru nyilatkozat: minden webshop esetében más alapján történik az ügylet.

Ha az áru visszakerül a raktárba, központba, egy sor feladat vár a dolgozókra ahhoz, hogy a termék a megfelelő helyre kerüljön, hogy a vevőnek biztosítva legyen a megfelelő áru, és hogy adózási, könyvelési és jogi szempontból is biztonságos legyen a visszaküldés.

Mire kell figyelni a visszáru logisztika során?

Ahogyan említettük, vannak bizonyos jogi, könyvelési és számlázási folyamatok, amelyeket észben kell tartani visszáruzás során.

Ugyanez igaz a logisztikai folyamatokra is: azzal, hogy a termék bekerült a raktárba, még koránt sincs vége a folyamatnak.

Azért is fontos a visszaküldött termékek kezelése, mert az online rendelések meglehetősen magas százaléka kerül vissza az eladóhoz. 

A szolgáltatóknak és a vállalatoknak pedig fontos foglalkoznia ezekkel a korrekciós megoldásokkal, ugyanis a vásárlói hűség és az ismétlődő üzletmenet kialakítása, valamint a hozamokkal kapcsolatos veszteségek minimalizálása érdekében a visszáruzás fontos szempont.

A visszáru logisztika egy sor feladatot jelent az adott cég számára, amiket alaposan meg kell ismerni.

Számlázási feladatok

A számlázás során is oda kell figyelni, hogy az esemény könyvelve legyen, hiszen az értékesítés során tisztázni kell, mi lesz a visszaküldött áru sorsa és hogyan fog mindez kinézni a könyvelésben.

Amennyiben a vevő visszahozza az árut, akkor nem sztornó számla, hanem visszáru számla készül, hiszen az eredeti számla kiállítása jogos volt, megtörtént az áruértékesítés.

Amikre mindenképp oda kell figyelni a számlával kapcsolatban:

  • A visszáru számlán a vevő által visszahozott áru szerepel, negatív összeggel.

  • Visszáru esetén a számla teljesítési dátuma az a nap, amikor a vevő visszahozza a terméket.

  • A könnyebb átláthatóság érdekében érdemes ilyen esetben is hivatkozni az eredeti számlára.

Ezzel szemben sztornó számlát akkor kell kiállítani, ha tévesen állítottuk ki a számlát, tehát egyáltalán nem is kellett volna számlát kiállítani, mert meghiúsult a teljesítés.

Könyvelési feladatok

A visszaküldött termékekre vonatkozó könyvelési és adó feladatok ismerete is kulcsfontosságú. Ebben az esetben a legfontosabb feladatok:

  • az árbevételt kell csökkenteni a termék árával,

  • készletet kell növelni (vissza kell venni raktárra) az adott terméket.

Egy megbízható könyvelő ismeri ezeket a folyamatokat, így jó eséllyel neked ezzel nem lesz feladatod, azonban érdemes ismerned, milyen feltételek vonatkoznak a meghiúsult ügylet szempontjából a könyvelésre.

Logisztikai feladatok

Értelemszerűen a megfelelően kezelt visszáru sok feladatot jelent a logisztikai folyamatokban részt vevők számára. 

Lássuk, mik ezek: 

  • visszaküldések kezelése: tudni kell, mikor, hova és hogyan került vissza az áru, ezért egy jól működő rendszer szükséges,

  • a vásárló tájékoztatása: ez lehet rendszerüzenet, de az ügyfélszolgálati feladatkör fontos része,

  • visszaküldések tárolása: a raktárba kerülés után meg kell szervezni a visszáruk tárolását,

  • felesleges áruk eladása: azok a termékek, amikre végül már nincs szükség, és kifogástalan állapotban vannak, gyakran újra eladósorba kerülnek, amely szintén feladatot ró a logisztikára,

  • felújítások kezelése: ha hibás áruról van szó, meg kell szervezni és ki kell adni annak felújítását,

  • szállítás megtervezése, kivitelezése: ha a feltételek adottak, a cserelehetőség is szóba kerülhet, ezért ezt is meg kell tervezni, illetve a visszáru szállítására is tervet kell készíteni.

Mikor intézi a visszáruzást a feladó?

Visszaküldött termék esetén két lehetőség van:

  • az eladó intézi a folyamatot,

  • a vevő intézi a folyamatot: ekkor beszélünk elállásról.

Amennyiben a vevő átveszi a csomagot, akkor bármit szeretne, bármi gondja van az áruval, az eladóhoz kell fordulnia, ugyanis a webshoppal van jogviszonyban. 

Amennyiben nem megfelelő, hibás árut kapott, nem érkezett meg időben stb., akkor a feladó/eladó részére jeleznie kell, hogy mit kíván tenni a termékkel. Ez általában egy formanyomtatványon történik meg.

Mikor kell a vevőnek intézi a visszáruzást?

Ha a termék színe, formája, tapintása stb. nem megfelelő, akkor elállásról beszélünk.

Ezt a vásárló 14 napon belül, az alábbi módon teheti meg:

  • Elállás esetén a címzett feladata és költsége az árut az ÁSZF-ben megjelölt módon épségben visszaszolgáltatni. 

  • Az elállásra való szándékot kifejezetten jelezni kell, az át nem vett csomag nem elállás és behajtható a kereskedő kára. 

Nem elállás, ha a webshop hibás teljesítése miatt nem kéri a terméket a vásárló, ez esetben az eladó jótállási kötelezettséggel rendelkezik és alapvetően minden költség az eladót terheli. Elállás esetén a termék használatából fakadó értékcsökkenést az eladó érvényesítheti a vásárlón.

Hogyan kapcsolódik mindehhez a fordított logisztika?

A visszaküldéshez értelemszerűen szorosan kapcsolódik a fordított logisztika is.

A ​​hagyományos termékáramlás a beszállítókkal kezdődik, és egy gyárhoz vagy forgalmazóhoz tart. Innen az áru a kiskereskedőkhöz és a vásárlókhoz kerül. Ezzel szemben a fordított logisztikai menedzsment a fogyasztónál kezdődik, aki az ellenkező irányba haladva visszaküldi a termékeket az ellátási lánc bármely pontjára.

A jól megtervezett ellátási láncok reagálnak a változásokra, és képesek kezelni bizonyos fordított logisztikai követelményeket. Ezzel a fordított eljárással a termékeket egy lépéssel visszaküldheti a láncban vagy az eredeti szállítóhoz. Még a visszaküldött termékeket is visszaküldhetik a szokásos értékesítési vagy akciós csatornákhoz.

Hogyan lehet sikeres a visszáru, azaz a fordított logisztika?

A visszaküldött termékek nagymértékű feladatot és nehézséget róhatnak a cégek vállára. Ezért a sikeres kivitelezés elengedhetetlen. Az információk hatékony feldolgozása, a minőségi raktározás, a teljesítési folyamatok és a sikeres teljesítés az eladó, a szolgáltató és a vevő számára is fontosak.

Így dolgozd fel a visszárut

A visszaküldési folyamat akkor kezdődik, amikor a fogyasztó jelzi, hogy vissza akarja küldeni a terméket. Ennek a lépésnek tartalmaznia kell a visszaküldési engedélyt és azonosítani kell a termék állapotát. Ez a folyamat magában foglalja a visszaküldés ütemezését, a teljesítés jóváhagyását és a hibás áruk cseréjét is.

Foglalkozz a visszaküldéssel

Miután egy visszaküldött termék megérkezik a telephelyre vagy a központba, meg kell határoznia visszaküldési kategóriáját. 

Szét kell válogatni a termékeket az elhelyezési lehetőségek szerint: javítás, újraértékesítés, újrahasznosítás, selejtezés vagy felújítás.

Javíts és hasznosíts újra

Miután átnézted a visszaküldött terméket/berendezést, és eldöntötted, hogy javítható-e, vidd át a javítási területre. Ha ez nem lehetséges, adj el minden értékesíthető alkatrészt, vagy ha lehetséges, ajánld fel jótékony célra.

Minden olyan alkatrészt vagy terméket, amelyet nem tudsz megjavítani vagy értékesíteni, újra kell hasznosítani.

Miért fontos a visszáru logisztika?

A fordított logisztika fenntartja a hatékony áruáramlást. Az eljárás csökkenti a költségeket, értéket teremt, csökkenti a kockázatot és teljessé teszi a termék életciklusát.

Az optimalizált fordított logisztika az ellátási lánc jobb láthatóságához is vezet, ami olyan előnyökkel jár, mint a:

  • Költségcsökkentés

  • Nagyobb vásárlói elégedettség

  • Jobb ügyfélmegtartás

  • Gyorsabb és jobb szolgáltatás

  • Veszteségcsökkentés

  • Fenntarthatóbb ellátási lánc.

Amennyiben szívesen bíznád a visszáruk kézbesítését profi futárszolgálatra, keress minket és segítünk!

Szólj hozzá Te is!

Tájékoztatunk, hogy hozzászólásod csak utólagos jóváhagyás után jelenik meg a weboldalon.

Gyorsaság, megbízhatóság, költséghatékonyság