Miért van szükség a fejlődésre a szállításoknál?
1. A vásárlói élmény a legfontosabb
Az elsődleges ok, amiért fejlődnie kell – és fejlődik is a kiszállítás – az az, hogy a vásárlók minél gyorsabban, egyszerűbben kapják meg a rendeléseiket. Ez az elsődleges motiváció és irányelv, ami mentén fejlődnie kell a kiszállításnak.
A vásárlói élmény jobbá tételének egyik legjobb módja az újabb és – vásárlói szempontból – kényelmesebb kiszállítási módok kialakítása.
Ez különösen webshopok esetében lehet jelentős, hiszen az üzlethelyiségekkel rendelkező vállalatoknak a személyes kapcsolatépítésre is van lehetőségük, aminek következtében jobban tudják építeni a brandjüket.
A webshopoknál azonban kiemelten fontos a kiszállítás minősége, így ezek a cégek törekszenek a minél jobb kiszállítási struktúra kialakítására. A vásárlói élményt pedig alapjaiban meghatározza egy jó futár, hiszen ő találkozik személyesen az ügyféllel.
2. A innováció előnyökhöz juttathatja a futárcéget
Az új lehetőségek gyors és megfelelő kihasználása akár igen rövid idő alatt is olyan előnyökhöz juttathat egy futárszolgálatot, amivel jócskán maga mögött hagyhatja a konkurens cégeket.
Épp ezért érdemes mindig naprakésznek lenni az új lehetőségekkel és megoldásokkal kapcsolatban.
Az újdonságok ismerete azonban nem elég.
Ha egy olyan innováció válik megvalósíthatóvá, ami az adott futárcég számára alkalmazható, akkor nem szabad várni a bevezetésével. Minél hamarabb vezet be egy futárszolgálat egy új lehetőséget, annál nagyobb eséllyel jut majd előnyhöz.
Azok a vállalatok pedig, amelyek nem nyitnak az új dolgok felé, hosszú távon elveszíthetik a versenyképességüket, így akár rövid idő alatt ki is szorulhatnak a piacról.
3. Az áru biztonsága is fontos szempont
A vásárlók szemében a sérült vagy törött termék – vagy akár a sérült csomagolás – roppant negatív fényt vethet a futárcégre. A termékek épségben való kiszállítása alapkövetelmény, és ebben egyetlen vásárló sem enged.
Épp ezért a csomagolási technikák és az egyre biztonságosabb járművek alapjaiban határozzák meg a szállított áru biztonságát.
A futárszolgálatoknak mindig arra kell törekedniük, hogy a hozzájuk került és általuk szállított csomagok a lehető legnagyobb biztonságban legyenek, és sértetlenül jussanak el a célszemélyhez.
Korábban írtunk cikket az építőanyagok biztonságos szállítása témakörben.
A biztonságos szállítás egyik alapfeltétele a folyamatosan karbantartott és hibátlan műszaki állapotban lévő gépjárműpark. A teherautók állapota rendkívül fontos. Emellett a raktér felszereltsége az, amiben ragaszkodni kell a lehető legjobb megoldások alkalmazásához.
A nagyobb csomagok rögzítésével és a dobozok biztonságos elhelyezésével minimalizálható a csomagok sérülése.
4. Újabb szolgáltatások alakulhatnak ki
Az újabb lehetőségek megjelenése számos új szolgáltatás kialakulását eredményezheti.
Míg korábban a futárok felvették a központban a csomagot és kiszállították, ma már a technika fejlődésének köszönhetően kialakultak extra szolgáltatások is.
Ilyen például a futárok nyomonkövetése, ami természetesen nem csak a futárcég diszpécsereinek nyújt lehetőséget arra, hogy figyeljék, hol is tart a futár.
A vásárlók a mobiltelefonos applikációkban láthatják, merre tart éppen az általuk rendelt csomag. Ez jelenleg főként az ételfutár-szolgáltatások appjaiban elterjed, de más futárszolgálatok esetén is könnyen elképzelhető.
Vannak olyan alkalmazások is, ahol a vásárló és a futár írásos beszélgetést is tudnak egymással folytatni. Ezek mind olyan lehetőségek, amelyek könnyítik a kapcsolattartást, a vásárló fel tud készülni a futár érkezésére. Ez egyrészt növeli a vásárlói élményt, de a futár számára is hasznos, hiszen időt tud így spórolni.
És milyen új innovációk változtathaják meg a kiszállítást?
5 innovatív megoldás, ami átalakíthatja a kiszállítást
1. A Crowdsourcing
A crownsourcing – amelyet talán úgy lehet a legjobban lefordítani, hogy közösségi kiszállítás – egy teljesen új irány, amelyben óriási potenciál rejlik a jövőt tekintve.
Ennek a modellnek a lényege, hogy a városban az utolsó pár kilométert nem kizárólag a futárcég oldja meg a saját gépjárműveivel vagy egyéb eszközökkel, hanem civileket is beon a kiszállításba.
A legjobb példa erre talán az Uber, amely az Egyesült Államokban sikeresen működtet olyan szolgáltatást, mely során a megrendelt árukat Uber-sofőrök szállítják ki az utolsó pár kilométeren. Ez úgy zajlik, hogy a futárcég a városi központi elosztó raktárból nem csak saját futárokat indít el a csomagokkal, hanem az Uber-sofőrök is felvesznek csomagokat, melyeket – nyilván fizetségért cserébe – kiszállítanak.
Ennél azonban sokkal többrétű felhasználási módjai is lehetnek ennek a fajta modellnek. A jövőben jó eséllyel sokkal több futárcég fog alkalmazni ilyen, lényegében civilekből álló futárbrigádokat. Arról nem is beszélve, hogy lesznek olyan logisztikai start-upok, amelyek kifejezetten ilyen céllal jönnek majd létre, hogy az erre hajlandó autósokat és egyéb személyeket bevonja a futárcégek munkájába.
2. Helyi alapú megoldások
A GPS megjelenése igen hamar alapjaiban reformálta meg a futárszolgáltatások működését.
A kiszállítással foglalkozó vállalkozások a Globális Helymeghatározó Rendszert – vagy egyéb műholdas navigációs rendszereket – használják már régóta a munkájuk során. Az útvonalak megtervezése és főleg a városban való tájékozódás segítségével a futárok dolga könnyebb lett, nem kellett többé térképekkel foglalkozni.
Az okostelefonok megjelenése előtt még GPS navigációs készüléket használtak az autósok, de a telefonok fejlődése lehetővé tette, hogy egyéb okoseszközök is alkalmasak legyenek a GPS használatára.
De milyen új lehetőségek rejlenek még ebben a technológiában?
A GPS lehetővé teszi, hogy a futárokat nyomon lehessen követni, ráadásul a vezetési szokásaik és az utakon való ,,viselkedésük” is figyelemmel kísérhető. A sebességkorlátozás túllépése is kinyerhető a GPS által regisztrált adatokból.
A GPS által rögzített útvonalakból rengeteg információ kinyerhető, melyeket felhasználva kialakíthatóak a leggyorsabb vagy legegyszerűbb útvonalak, ezzel pedig előnyt is lehet kovácsolni, hiszen a legjobb útvonalak használata azt eredményezi, hogy a futárok gyorsabban, pontosabban érkeznek meg a kiszállítási címekre, ami jó benyomást tehet a vásárlókra és a futár szolgáltatás megrendelőjére is.
3. Elektromos kerékpárok és rollerek
Kisebb csomagok szállítására kitűnő eszközök lehetnek a kerékpárok és az elektromos rollerek, hiszen a könnyű szerkezetnek köszönhetően akár tömegközlekedési eszközre is felvihetőek (a kerékpárok Magyarországon csak HÉV-szerelvényekre).
Ráadásul akár gyorsabbak is lehetnek mint az autós futárok, hiszen szűk utcákon és autóval nem megközelíthető helyeken is közlekedni lehet velük.
Ami azonban a legnagyobb előnye ezeknek az eszközöknek, hogy nincs károsanyag kibocsátásuk, így semmilyen mértékben nem szennyezik a környezetet. A jövőben egyre nagyobb hangsúly kerül majd a fenntarthatóságra, így az elektromos kerékpárok és rollerek is egyre nagyobb szerepet fognak kapni a kiszállításokat illetően.
4. Kiszállítás drónokkal?
Bár jelenleg ez még nem egy működő modell, de ne lepődjünk meg, ha egy-két éven belül akár az ablakunk előtt megálló drón fogja hozni a számunkra küldött csomagot.
A dróntechnológia óriási potenciált rejt magában, és ezt minden kétséget kizáróan a futárszolgálatok is ki fogják használni a jövőben.
A drónok lehetőséget kínálnak arra, hogy gyorsan és egyszerűen lehessen eljuttatni a kisebb csomagokat a zsúfolt városi területek elkerülésével. A drónokat ugyanis nem akadályozza az autós és kerékpáros forgalom, hiszen a levegőben zavartalanul haladhatnak majd.
Emellett a drónok esetében is óriási előny, hogy nem bocsátanak ki a légkörre káros anyagokat.
5. Önvezető járművekkel való szállítás
Bár az önvezető autókat is rengeteg vita övezi a mai napig, vélhetően egy nap kifejlesztik a valóban biztonságos, teljesen önálló működésre és vezetésre alkalmas személygépkocsit.
Van azonban az önvezető járműveknek egy másik felhasználási módja is, amely talán még hamarabb hoz majd eredményt.
Számos olyan futárcég van – főleg az Egyesült Államokban – ami már évek óta próbálja kiaknázni az önvezető járművekben rejlő lehetőségeket. A Walmart, az USA egyik legnagyobb szállítmányozással foglalkozó vállalata tavaly novemberben jelentette be, hogy önvezető kamionokkal szállítja az árut két telephelye között. Ebben a tekintetben egyedülálló volt még akkor a Walmart.
Ez a példa jól mutatja, hogy bár még gyerekcipőben jár ez a technológia, a jövőben egészen biztosan teret fog nyerni, és pár éven belül akár meg is jelenhetnek a futárcégek által üzemeltetett és használt önvezető járművek.
A cikkben bemutatott innovációk mindegyike azt a célt szolgálja, hogy a vásárlók elégedettsége minél magasabb legyen. Emellett a fenntarthatóságra is egyre nagyobb figyelem fordul majd. Annyi biztos, hogy a jövőben rendkívül érdekes és izgalmas újítások várhatóak a futárszolgáltatások tekintetében.